PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Ošetřovatelství II. - D1103363
Anglický název: Nursing II.
Zajišťuje: Ústav ošetřovatelství (13-342)
Fakulta: 2. lékařská fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
Body: 4
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:14/42, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 14 [týdny]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Další informace: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=4330
Garant: PhDr. RNDr. Daniel Jirkovský, Ph.D., MBA
Vyučující: PhDr. Jana Haluzíková, Ph.D.
Mgr. Jaroslava Hromádková
PhDr. Alena Javůrková, Ph.D.
PhDr. RNDr. Daniel Jirkovský, Ph.D., MBA
Ing. Bc. Jakub Nakládal
Mgr. Jan Neugebauer, Ph.D., MBA
Mgr. et Mgr. Hana Novotná
Mgr. Kateřina Průšová
PhDr. Jaroslava Raudenská, Ph.D.
Mgr. Martina Růžičková
Mgr. Jan Sedláček, DiS.
Je prerekvizitou pro: D1104102, D1102319, D1104363
Anotace
Předmět systémově vymezuje ošetřovatelství jako moderní vědní disciplínu s vlastní filosofií, hodnotovým systémem, předmětem zkoumání a s metodologií. Seznamuje s historickým vývojem ošetřovatelství u nás a ve světě a s hlavními úkoly a funkcemi ošetřovatelství ve společnosti. Umožňuje studentům pochopit hlavní úkol profesionální ošetřovatelské praxe, jímž je zajištění a uspokojení životních potřeb pacienta / klienta, rodiny a komunity. Seznamuje s klasifikacemi lidských potřeb a zaměřuje se na reakce a projevy neuspokojených potřeb u osob zdravých, nemocných, u osob se zdravotním postižením a umírajících. Z praktického hlediska je kladen důraz na výuku ošetřovatelských postupů a intervencí v laboratorních podmínkách a v klinické praxi. Praktická cvičení umožňují studentům získat základní manuální dovednost a jistotu bezpečného a kvalitního provádění ošetřovatelských postupů a intervencí u pacientů. Předmět je vyučován ve třech semestrech. Jeho úspěšným absolvováním v zimním semestru 2. ročníku se získává odborná způsobilost k výkonu zdravotnického povolání sanitáře, po dvou ročnících studia zdravotnického povolání ošetřovatele a po osmi semestrech studia zdravotnického povolání praktické sestry podle přísl. ust. zák. č. 96/2004 Sb., o nelékařských zdravotnických povoláních, v platném znění.
Poslední úprava: Jirkovský Daniel, PhDr. RNDr., Ph.D., MBA (18.12.2024)
Cíl předmětu

Jde o povinný studijní předmět, který patří mezi předměty profilujícího základu. Jeho absolvováním student získá znalosti a dovednosti v oblasti ošetřovatelské péče, které jsou nezbytným předpokladem pro další úspěšné studium ve vyšších ročnících a výkon povolání lékaře. V rámci celého třísemestrálního předmětu student získá například následující znalosti, dovednosti a kompetence:

  • Zjistit očekávání a priority pacienta - odebrat kompletní a přesnou ošetřovatelskou anamnézu ve standardizované formě, s ohledem na pacientova očekávání, priority, hodnoty a duchovní potřeby, přizpůsobit se jazykovým schopnostem a zdravotní gramotnosti pacienta, respektovat lékařské tajemství. Identifikovat problémy, které pacient nezmínil spontánně.
  • Zhodnotit status praesens - identifikovat, popsat, zapsat a vyhodnotit abnormální nález fyzikálního vyšetření.
  • Zhodnotit životní funkce (tělesná teplota, puls, dech, krevní tlak).
  • Sledovat a hodnotit funkční změny a poruchy – kognitivní, smyslové a motorické.
  • Posoudit kognitivní a mentální stav pacienta včetně paměti, vnímání, porozumění, vyjadřování a emočního stavu.
  • Provádět základní ošetřovatelské výkony, zvládat je manuálně, dodržovat zásady asepse, dbát na bezpečnost pacienta při těchto výkonech. Jedná se především o aplikaci injekcí, kanylace, přikládání obvazového materiálu, katetrizace močového měchýře, zavádění nasogastrické sondy aj.
  • Znát rizika související s poskytováním zdravotních služeb a postupy jak jim předcházet.
  • Ošetřovat pacienty s dlouhodobým pobytem na lůžku – bolest, dekubity, sarkopenie, inkontinence moči a stolice apod.
  • Podávat konkrétní, relevantní informace a vysvětlení pacientům, jejich rodinám a tím přispívat ke společnému porozumění problému.
  • Edukovat pacienta a jeho blízké.
  • Vést dokumentaci pacienta; informace třídit, organizovat, řadit dle významu a shrnovat; dodržovat platné předpisy a požadavky. Zaznamenat do dokumentace pacientovu schopnost činit samostatná rozhodnutí.
  • Aplikovat holistický přístup v péči o pacienta využívat základy biomedicínské a klinické etiky; respektovat hodnoty, jako jsou autonomie a důstojnost jedince. V případě etických dilemat musí být student schopen rozpoznat a zvážit, jaké jsou dostupné možnosti řešení a jak tato řešení mohou být ovlivněna.
  • Vytvořit si kritický postoj vůči častým stereotypům, které mohou ovlivnit vykonávání klinické praxe, jakými mohou být pacientův věk nebo pohlaví, etnický původ, kulturní zázemí a další. Empaticky a bez předsudků radit všem pacientům v otázkách jejich zdraví a životního stylu a účinně je motivovat k žádoucí změně.
Poslední úprava: Jirkovský Daniel, PhDr. RNDr., Ph.D., MBA (18.12.2024)
Podmínky zakončení předmětu
Předmět je ukončen zápočtem.

Podmínkou pro udělení zápočtu je:

  • 100% účast na výuce (absence z důvodu nemoci se omlouvá automaticky);
  • úspěšné zvládnutí zápočtového testu, který bude studentům zadán v LMS Moodle po skončení kontaktní výuky v semestru.
Poslední úprava: Jirkovský Daniel, PhDr. RNDr., Ph.D., MBA (18.12.2024)
Literatura

JIRKOVSKÝ, D. a kol. Ošetřovatelské postupy a intervence: učebnice pro bakalářské a magisterské studium. vyd. 1. Praha: Fakultní nemocnice v Motole, 2012. 411 s. ISBN 978-80-87347-13-3

JIRKOVSKÝ, D. et al. Nursing procedures and interventions: textbook for bachelor’s and master’s degree programmes [DVD-ROM]. 1st English ed. Prague: Motol University Hospital, 2014. Požadavky na systém: Adobe Acrobat Reader. ISBN 978-80-87347-16-4

ŠAMÁNKOVÁ, M. et al. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci: aplikované v ošetřovatelském procesu. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. 134 s. Sestra. ISBN 978-80-247-3223-7.

Nursing Reference Center Plus: https://ezdroje.cuni.cz/prehled/zdroj.php?lang=cs&id=984

Další studijní materiály jsou zveřejněny na adrese: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=4330 Klíč zápisu: Nursing

Poslední úprava: Jirkovský Daniel, PhDr. RNDr., Ph.D., MBA (18.12.2024)
Požadavky ke zkoušce
Předmět je ukončen pouze zápočtem.
Poslední úprava: Jirkovský Daniel, PhDr. RNDr., Ph.D., MBA (18.12.2024)
Sylabus
Přednášky v LS 1. ročníku:
  • Neinjekční a injekční způsoby podávání léků;*
  • Bolest a nefarmakologické prostředky jejího zvládání;
  • Kvalita ošetřovatelské péče (faktory ovlivňující kvalitu, zvyšování kvality apod.);
  • Paliativní péče o děti a dospělé, paliativní tým a role jeho jednotlivých členů;
  • Základní zdravotní péče a prevence, komunitní péče, komunita, komunitní plánování, sociální služby a jejich struktura, domácí zdravotní péče;
  • Základy práva ve vztahu k ošetřovatelství: obecná právní problematika - právní řád ČR, zdravotnické právo (základní právní předpisy ve zdravotnictví);
  • Základy práva ve vztahu k ošetřovatelství: základy práva občanského, rodinného, pracovního, trestního + pracovněprávní, občanskoprávní, správní a trestní odpovědnost.

Na označené přednášky navazují praktická cvičení v laboratorní učebně; téma bezpečnost a ochrana zdraví zdravotnických pracovníků musí být zařazeno před zahájením praktických cvičení v klinické praxi.

Praktická cvičení v LS 1. ročníku (á 3 hodiny):
  • Hygienické zabezpečení rukou ve zdravotní péči, desinfekce a sterilizace, bezpečnost a ochrana zdraví zdravotnických pracovníků;
  • Sledování, měření a hodnocení fyziologických funkcí;
  • Nemocniční lůžko a jeho zařízení, vyšetřovací a léčebné polohy, aplikace zábalů, obkladů, léčivých koupelí, úvod do bazální stimulace;
  • Komplexní hygienická péče o pacienty všech kategorií, činnosti související s úmrtím pacienta, péče o tělo zemřelého;
  • Neinjekční formy podávání léků;
  • Odběry biologického materiálu;
  • Injekční způsob podávání léků (i.d., s.c., i.m.);
  • Obvazy a jejich přikládání, příprava pacienta na aseptický výkon, základní instrumentárium, příprava sterilní plochy k aseptickým výkonům;
  • Výživa pacientů, NGS, PEG, výplach žaludku;
  • Vyprazdňování moče a stolice - katetrizace močového měchýře, péče o katetr, klyzma;
  • Praktické cvičení v klinické praxi u lůžka pacienta pod vedením vyučujícího nebo mentora (4x);*

Součástí praktických cvičení u lůžka pacienta je problematika příjmu, překladu a propuštění nemocného

Detailní rozpis výuky po jednotlivých studijních skupinách je vložen jako samostatný soubor v SISu – v charakteristice studijního předmětu.

Poslední úprava: Jirkovský Daniel, PhDr. RNDr., Ph.D., MBA (18.12.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK