PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Kognitivně behaviorální přístupy ke zvládání stresu u studentů a zdravotníků - CVOL0135
Anglický název: Cognitive behavioural strategies to stress management in students and health professionals
Zajišťuje: Ústav hygieny 3. LF UK (12-HYG)
Fakulta: 3. lékařská fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
Body: 3
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/15, Z [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (10)
Minimální obsazenost: 4
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. MUDr. Dagmar Schneidrová, CSc.
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace
Kurz představuje kognitivně behaviorální přístupy v poradenství zaměřeném na zvládání stresu a prevenci vyhoření u studentů a zdravotníků. Součástí kurzu je práce s vlastní zkušeností v oblasti zvládání stresu a nácvik základních poradenských dovedností - vedení rozhovoru s klientem, empatické naslouchání a pozorování, formulace problémů a cílů poradenského procesu, vysvětlení možností změny v oblasti chování, myšlení a postojů.
Poslední úprava: Schneidrová Dagmar, doc. MUDr., CSc. (29.11.2019)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je seznámení studentů s kognitivně behaviorálními přístupy ke zvládání stresu, zhodnocení vlastní zkušenosti se zvládáním stresu a stanovení cílů osobního rozvoje v této oblasti.

Poslední úprava: Schneidrová Dagmar, doc. MUDr., CSc. (29.11.2019)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínkou pro udělení zápočtu je aktivní účast na výuce (min. 80%) - nácvik poradenského rozhovoru, práce s vlastní zkušeností se zvládáním stresu, diskuse, prezentace referátu.

Poslední úprava: Schneidrová Dagmar, doc. MUDr., CSc. (29.09.2017)
Literatura

1. Schneidrová, D., Provazníková, H.,  Hynčica V. Program antistresové intervence pro studenty VŠ.  http://poradna.lf3.cuni.cz/uspesnystudent/,  http://www.lf3.cuni.cz  Studentský život – Studentská poradna.

2. Repak, N. Emotional Fatigue: Coping With Academic Pressure. Grad Resources. http://www.gradresources.org/academic-pressures/.

3. Adiktologická poradna, 1.LF UK Praha  (http://poradna.adiktologie.cz)

4. Kahn, N. B. Jak efektivně studovat a pracovat s informacemi. Portál, Praha 2001.

5. Kolektiv autorů. Velká kniha technik učení, tréninku paměti a koncentrace. Grada Publishing, 2009.

6. Price, G., Maier, P. Efektivní studijní dovednosti. Grada Publishing, 2010.

7. Kossak, H.-Ch. Jak se snadno učit a více si zapamatovat. Grada Publishing, 2012.

8. Reinhaus, D. Techniky učení. Jak se snadněji učit a více si zapamatovat. Grada Publishing, 2013.

9. Krengel, M. Tajemství efektivního učení. Grada Publishing, 2015.

10. Černý, M., Chytková, D. Efektivní učení. Techniky přemýšlení, soustředění a komunikace s využitím myšlenkových map. BizBooks, Brno 2016.

11. Černý, M., Chytková, D. Myšlenkové mapy pro studenty. BizBooks, Brno 2014.

12. Buzan, T. Rychlé čtení. BizBooks, Brno 2014.

13. Garibal, G. Tréma a jak ji překonávat. Portál, Praha 2013.

14. Harrison, E. Rychlé meditace pro zklidnění těla a mysli. Jak meditovat kdykoliv a kdekoliv. Grada Publishing, 2016. 15. Harrison, E. Jak jednoduše meditovat každý den. Snadná cvičení pro dosažení klidu, zdraví a jasné mysli. Grada Publishing, 2014. 16. Gruhl, M., Korbacher, H.: Psychická odolnost v každodenním životě. Portál, 2013. 17. Mourlane, D. Jak posílit svou odolnost a vnitřní sílu. Grada Publishing, 2013.  18. Honzák,R.: Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. Vyšehrad, 2013. 19. Praško, J.: Proti stresu krok za krokem. Grada, 2001. 20. Praško, J.: Jak se zbavit napětí, stresu a úzkosti. Grada, 2003. 21. Praško, J.: Jak vybudovat a posílit sebedůvěru. Grada, 2007.

 

 

Poslední úprava: Schneidrová Dagmar, doc. MUDr., CSc. (05.10.2021)
Metody výuky

Seminář - prezentace poznatků, zkušeností z poradenské praxe.
Cvičení - nácvik poradenského rozhovoru, použití sebehodnotících dotazníků a škál, formulace problému a cílů poradenského procesu (práce ve dvojicích a ve skupině).

Poslední úprava: Schneidrová Dagmar, doc. MUDr., CSc. (29.11.2019)
Sylabus

1. Zvládací strategie (sebehodnocení, stanovení cílů osobního rozvoje při zvládání stresu)

2. Organizace, plánování, efektivní využití času (sebehodnocení, práce ve dvojicích, skupinová diskuse)

3. Stanovení rizikového chování v oblasti životního stylu - spánek, výživa, pohybová aktivita, užívání návykových látek (sebehodnocení, práce ve dvojicích, skupinová diskuse)    

4.  Efektivní studijní styl, techniky pro trénink koncentrace a paměti (prezentace referátů studentů)

5. Nácvik koncentračních a relaxačních technik

6. Zvládání zkouškového stresu a strachu z hodnocení  (skupinová práce s myšlenkami, představami, postoji)

7. Prevence vyhoření u mediků a lékařů, sebehodnocení, diskuse, hodnocení kurzu, zápočet

 

Poslední úprava: Schneidrová Dagmar, doc. MUDr., CSc. (29.11.2019)
Vstupní požadavky

Předmět je určený pro 1.,2. ročník magisterského studia Všeobecné lékařství a studenty bakalářského studia.

Poslední úprava: Schneidrová Dagmar, doc. MUDr., CSc. (05.10.2021)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK