PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Teorie ošetřovatelství V. - CVO013P3
Anglický název: Theory of nursing V.
Zajišťuje: Ústav ošetřovatelství 3. LF UK (12-UOS)
Fakulta: 3. lékařská fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 3
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: Mgr. Anna Vojáčková
Mgr. Kateřina Kravcová
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace
Předmět Teorie ošetřovatelství V je zaměřený na legislativní stránku ošetřovatelské profese a činnost sestry ve zdravotnickém týmu. Předmět je ukončen zápočtem a zkouškou.
Poslední úprava: Kravcová Kateřina, Mgr. (20.09.2024)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je:

- pochopení role a funkce sestry v mulidisciplinárním týmu,

- seznámení se s legislativou upravující výkon profese všeobecné sestry,

- seznámení se s problematikou koncepčních materiálů týkajících se oboru ošetřovatelství.

Poslední úprava: Kravcová Kateřina, Mgr. (20.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Předmět je ukončen zápočtem a zkouškou.

Požadavky k zápočtu:

1. skupinové zpracování státnicových otázek z Teorie ošetřovatelství V - .doc + .pptx- bude rozděleno na 1. přednášce

2. prezentace zpracovaného úkolu ve 13. a 14. výukovém týdnu

3. překlad 1 článku ze Scandinavian Journal of Caring Sciences nebo Journal of Advanced Nursing (tématicky se vztahujícího k výkonu profese sestry), odesláno na e-mail vyučujícího do termínu poslední přednášky včetně vyjádření se k textu. 

4. ústní zkouška

Poslední úprava: Kravcová Kateřina, Mgr. (24.09.2024)
Literatura

1. Koncepce českého ošetřovatelství z roku 1998. Brno, IDVPZ 1998.

2. Koncepce českého ošetřovatelství z roku 2004. Brno, NCO NZO 2005.

3. Koncepce ošetřovatelství z roku 2021. Věstník MZ ČR č. 6/2021.

4. Zákon 96/2004 o nelékařských zdravotnických pracovnících v platném znění/ Zákon č. 201/2017 Sb.

5. Vyhláška č. 39/2005 Sb.

6. Nařízení vlády č. 31/2010 Sb.

7. Vyhláška 55/2011 o činnostech nelékařských zdravotnických pracovníků v platném znění.

8. Metodický pokyn MZ ČR k adaptačnímu procesu.

9. Struktura kompetencí všeobecné sestry podle ICN. Brno, NCO NZO 2008.

10. Staňková, M.: Základy teorie ošetřovatelství. Praha, Karolinum 1996.

11. Pacovský, V.: O moderním ošetřovatelství. Praham Avicenum 1981.

Poslední úprava: Kravcová Kateřina, Mgr. (20.09.2024)
Metody výuky

přednáška

e-learning

prezentace témat

diskuse

Poslední úprava: Kravcová Kateřina, Mgr. (20.09.2024)
Požadavky ke zkoušce

Požadavky ke zkoušce:

1. zápočet z předmětu

2. tématické okruhy ke zkoušce:

1.      Kvalifikační vzdělávání všeobecných sester v ČR.

Současné pojetí vzdělávání k získání odborné způsobilosti k výkonu povolání všeobecné sestry. Akreditace studijních programů ošetřovatelství. Právní normy vztahující se ke vzdělávání všeobecných sester – Zákon č. 96/2004 Sb, Vyhláška č. 39/2005, metodický pokyn k vyhlášce č. 39/2005 – tzv. národní kurikulum. Zákon č. 201/2017 Sb.

2.      Celoživotní vzdělávání sester.

Definice celoživotního vzdělávání. Formy celoživotního vzdělávání. Struktura certifikovaného kurzu. Právní normy vztahující se k celoživotnímu vzdělávání všeobecných sester – Zákon č. 96/2004 Sb., Metodický pokyn k přípravě a realizaci vzdělávacího programu certifikované kurzu.

3.      Adaptační proces na pracovišti.

Metodický pokyn k realizaci a ukončení adaptačního procesu pro nelékařské zdravotnické pracovníky. Definice, cíle, struktura a obsah, průběh, hodnocení, školitel. Právní normy vztahující se k adaptačnímu procesu u všeobecných sester – Zákon č. 96/2004 Sb, Zákon č. 201/2017 Sb.

4.      Specializační vzdělávání v oboru všeobecná sestra.

Obory specializačního vzdělávání.. Obecná struktura specializačního vzdělávacího programu – modulové uspořádání. Podmínky přijetí, ukončení vzdělávacího programu. Příklad specializačního vzdělávacího programu. Právní normy vztahující se ke specializačnímu vzdělávání všeobecných sester – Zákon č. 96/2004 Sb, Nařízení vlády 31/2010. Zákon č. 201/2017 Sb.

5.      Kompetence a činnosti všeobecné sestry a dalších členů ošetřovatelského týmu.

Definice základní, specializované a vysoce specializované ošetřovatelské péče podle vyhlášky 55/2011. Pojetí základní ošetřovatelské péče podle Virginie Henderson. Struktura ošetřovatelského týmu. Obecné činnosti zdravotnických pracovníků. Srovnání kompetencí všeobecné sestry, praktické sestry, ošetřovatelky, sanitáře. Vyhláška č. 55/2011 o činnostech zdravotnických pracovníků.

6.      Regulace ošetřovatelské profese v ČR a podle ICN.

Význam registru. Dobrovolná registrace v rámci ČAS. Registrace zdravotnických pracovníků způsobilých k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu. Kreditní systém. Právní normy vztahující se k registraci – Zákon č. 96/2004 Sb, Vyhláška č. 423/2004. Zákon č. 201/2017 Sb.

7.      Postavení a funkce sestry v systému zdravotní a preventivní péče.

Role a kompetence sestry v biomedicínském modelu péče (podle V. Pacovského), podle Barbary Kozier a podle Koncepce ošetřovatelství z roku 2021. Pojetí role klienta/pacienta a jeho blízkých v současném ošetřovatelství (podle Sylvy Bártlové).

8.      Vymezení ošetřovatelství jako samostatného oboru.

Historické definice ošetřovatelství podle V. Henderson, V. Pacovského, M. Staňkové, ICN. Předmět zkoumání a cíle ošetřovatelství. Vztah teorie a praxe ošetřovatelství.

9.      Charakteristické rysy moderního ošetřovatelství.

Vymezení charakteristických rysů podle Marty Staňkové a podle koncepce ošetřovatelství z roku 2021. Holistické pojetí člověka, individualizovaný přístup k nemocnému, týmový charakter práce, preventivní orientace, vědecký základ péče. Pojetí aktivní ošetřovatelské péče.

10.     Koncepce českého ošetřovatelství.

Historické okolnosti vzniku koncepce 1998, 2004 a 2021. Obsah a charakteristika zásadních bodů (cíle, charakteristické rysy, pracovníky v oboru a jejich vzdělávání, a další části koncepce (registr, ošetřovatelský proces, hodnocení kvality, komunitní ošetřovatelství, ošetřovatelský výzkum). Význam koncepce při řešení aktuálních problémů ošetřovatelského vzdělávání a ošetřovatelské praxe.

11. Národní a mezinárodní sesterské organizace

Historie, charakteristika a zaměření. Význam profesních organizací pro rozvoj oboru a profese. Významné osobnosti. Česká asociace sester, Spolek vysokoškolsky vzdělaných sester, Mezinárodní rada sester, WENR, EFNA.

 

Poslední úprava: Kravcová Kateřina, Mgr. (24.09.2024)
Sylabus

Sylabus předmětu Teorie ošetřovatelství V.:

1.      Kvalifikační vzdělávání všeobecných sester v ČR.

Současné pojetí vzdělávání k získání odborné způsobilosti k výkonu povolání všeobecné sestry. Akreditace studijních programů ošetřovatelství. Právní normy vztahující se ke vzdělávání všeobecných sester – Zákon č. 96/2004 Sb, Vyhláška č. 39/2005, metodický pokyn k vyhlášce č. 39/2005 – tzv. národní kurikulum. Zákon č. 201/2017 Sb.

2.      Celoživotní vzdělávání sester.

Definice celoživotního vzdělávání. Formy celoživotního vzdělávání. Struktura certifikovaného kurzu. Právní normy vztahující se k celoživotnímu vzdělávání všeobecných sester – Zákon č. 96/2004 Sb., Metodický pokyn k přípravě a realizaci vzdělávacího programu certifikované kurzu. Zákon č. 201/2017 Sb.

3.      Adaptační proces na pracovišti.

Metodický pokyn k realizaci a ukončení adaptačního procesu pro nelékařské zdravotnické pracovníky. Definice, cíle, struktura a obsah, průběh, hodnocení, školitel. Právní normy vztahující se k adaptačnímu procesu u všeobecných sester – Zákon č. 96/2004 Sb, Zákon č. 201/2017 Sb.

4.      Specializační vzdělávání v oboru všeobecná sestra.

Obory specializačního vzdělávání.. Obecná struktura specializačního vzdělávacího programu – modulové uspořádání. Podmínky přijetí, ukončení vzdělávacího programu. Příklad specializačního vzdělávacího programu. Právní normy vztahující se ke specializačnímu vzdělávání všeobecných sester – Zákon č. 96/2004 Sb, Nařízení vlády 31/2010. Zákon č. 201/2017 Sb.

5.      Kompetence a činnosti všeobecné sestry a dalších členů ošetřovatelského týmu.

Definice základní, specializované a vysoce specializované ošetřovatelské péče podle vyhlášky 55/2011. Pojetí základní ošetřovatelské péče podle Virginie Henderson. Struktura ošetřovatelského týmu. Obecné činnosti zdravotnických pracovníků. Srovnání kompetencí všeobecné sestry, praktické sestry, ošetřovatelky, sanitáře. Vyhláška č. 55/2011 o činnostech zdravotnických pracovníků. Zákon č. 201/2017 Sb.

6.      Regulace ošetřovatelské profese v ČR a podle ICN.

Význam registru. Dobrovolná registrace v rámci ČAS. Registrace zdravotnických pracovníků způsobilých k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu. Kreditní systém. Právní normy vztahující se k registraci – Zákon č. 96/2004 Sb, Vyhláška č. 423/2004. Zákon č. 201/2017 Sb.

7.      Postavení a funkce sestry v systému zdravotní a preventivní péče.

Role a kompetence sestry v biomedicínském modelu péče (podle V. Pacovského), podle Barbary Kozier a podle Koncepce ošetřovatelství z roku 2021. Pojetí role klienta/pacienta a jeho blízkých v současném ošetřovatelství (podle Sylvy Bártlové).

8.      Vymezení ošetřovatelství jako samostatného oboru.

Historické definice ošetřovatelství podle V. Henderson, V. Pacovského, M. Staňkové, ICN. Předmět zkoumání a cíle ošetřovatelství. Vztah teorie a praxe ošetřovatelství.

9.      Charakteristické rysy moderního ošetřovatelství.

Vymezení charakteristických rysů podle Marty Staňkové a podle koncepce ošetřovatelství z roku 2021. Holistické pojetí člověka, individualizovaný přístup k nemocnému, týmový charakter práce, preventivní orientace, vědecký základ péče. Pojetí aktivní ošetřovatelské péče.

10.     Koncepce českého ošetřovatelství.

Historické okolnosti vzniku koncepce 1998, 2004 a 2021. Obsah a charakteristika zásadních bodů (cíle, charakteristické rysy, pracovníky v oboru a jejich vzdělávání, a další části koncepce (registr, ošetřovatelský proces, hodnocení kvality, komunitní ošetřovatelství, ošetřovatelský výzkum). Význam koncepce při řešení aktuálních problémů ošetřovatelského vzdělávání a ošetřovatelské praxe.

Poslední úprava: Kravcová Kateřina, Mgr. (20.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK