PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Základy pedagogiky a edukace - CNT023P2
Anglický název: Basics of pedagogy and education
Zajišťuje: Ústav ošetřovatelství 3. LF UK (12-UOS)
Fakulta: 3. lékařská fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
Body: 3
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:12/28, Z [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: PhDr. Hana Svobodová, Ph.D.
Mgr. Petra Sedlářová
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace
Cílem předmětu je poskytnout vědomosti v oblasti výchovy a vzdělávání jedince i skupiny obyvatelstva ve zdraví i nemoci. Vést studenta k všestrannému náhledu na jevy ve vztahu k pedagogice, výživě, medicíně a psychologii. Následně takto získané vědomosti a dovednosti prakticky zúročit v klinické praxi.
Poslední úprava: Sedlářová Petra, Mgr. (16.09.2024)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je seznámit studenty se základy pedagogiky, které budou aplikovat při práci s pacienty.

Poslední úprava: Sedlářová Petra, Mgr. (16.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

80 % účast na praktikách

Povinná a aktivní účast na projektu (nemoc a důvody hodné zvláštní zřetela budou řešeny s vyučujícím individuálně), účast na výstupu projektu, povinná sebereflexe odevzdaná v Moodle.

Pozitivně hodnocený edukační meteriál dle zadání a jeho prezentace (nemoc a důvody hodné zvláštní zřetela v době prezentace edukačního materiálu budou řešeny s vyučujícím individuálně)

Včas a pozitivně hodnocené úkoly zadané v Moodle.

Poslední úprava: Sedlářová Petra, Mgr. (30.09.2024)
Literatura
  •  JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2010.  ISBN 9788024721712.
  • ŠAFRÁNKOVÁ Dagmar Pedagogika. 2. aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing, 2019.  ISBN 9788024755113.
  • materiály v Moodle
Poslední úprava: Sedlářová Petra, Mgr. (30.09.2024)
Metody výuky

přednášky, praktika, diskuse, projektová výuka, řízené samostudium v Moodle

Poslední úprava: Sedlářová Petra, Mgr. (16.09.2024)
Sylabus

 

  • Pedagogika jako věda (vymezení pojmu, vztah pedagogiky k ostatním vědám, struktura oboru, základní pojmy – edukátor, edukace, edukant, edukační proces apod.)
  • Zákonitosti a druhy učení, učební styly, pedagogická diagnostika
  • Pojetí a zásady pedagogické komunikace a jejich uplatnění v edukačním procesu, faktory ovlivňující tento proces
  • Vymezení a formulace edukačních cílů obecně a aplikace na práci nutričního terapeuta.
  • Uplatnění výukových metod tradičních i aktivizujících v edukačním procesu
  • Druhy a formy edukačních požadavků ve výživě.
  • Organizační formy edukace. Materiálně didaktické prostředky.
  • Projektování a hodnocení edukačního procesu v oblasti výživy.
  • Sebereflexe v edukačním procesu.
  • Dokumentace edukačního procesu v podmínkách zdravotnického zařízení
  • Speciální přístupy při edukaci tělesně postižených jedinců – rozpracování na jednotlivá postižení (slepí, slabozrací, poruchy sluchu a řeči, poruchy hybnosti)
  • Zvláštnosti edukace jednotlivých věkových kategorií, překonávání barier při edukaci v praxi nutričního terapeuta.
Poslední úprava: Sedlářová Petra, Mgr. (16.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK