PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Ergoterapie - kognitivní přístupy - B03319 (Ergoterapie)
Anglický název: Occupational Therapy - Cognitive Approaches
Zajišťuje: Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN (11-00640)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
Body: 4
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/35, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 35 [hodiny]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Mária Krivošíková, M.Sc.maria.krivosikova@lf1.cuni.cz
Staré označení: 642
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: Bc. Mária Krivošíková, M.Sc.
Patří mezi: Povinné BER18 P 3.r._24/25
Atributy: Ergoterapie
Klinický předmět
Prerekvizity : B00647
Záměnnost : B02605
Anotace -
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Studenti získají přehled o základních vyšetřovacích postupech a terapii pacientů s kognitivní nebo percepční poruchou. Pozornost bude také věnována možnostem a mezím neuropsychologické rehabilitace a týmové spolupráce neuropsychologa a ergoterapeuta. Studenti se seznámí se základními terapeutickými přístupy v oblasti kognitivní rehabilitace.
Poslední úprava: Kolářová Jana (19.01.2022)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je důkladně seznámit studenty s problematikou kognitivních funkcí v ergoterapii - zejména s možnostmi jejich vyšetření i následné terapie.

Poslední úprava: Kohútová Vladislava, Ing. (11.11.2020)
Literatura

Povinná:

  • Kulišťák, Petr. Klinická neuropsychologie v praxi. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017, 902 s. ISBN 978-80-246-3068-7.
  • Klucká, Jana, Volfová, Pavla. Kognitivní trénink v praxi. Praha: Grada, 2016, 174 s. ISBN 978-80-247-5580-9.
  • KRIVOŠÍKOVÁ, M. Ergoterapie a rehabilitace kognitivních poruch. Praha: 1. LF UK [online], 2021, s. ISBN .
  • MASKILL, Linda, TEMPEST, Stephanie. Neuropsychology for occupational therapists : cognition in occupational performance . MA: Willey Blackwell, 2017, s. ISBN 978-1-118-71132-3.
  • Malia, Kit Brannagan, Anne. Jak provádět trénink kognitivních funkcí : praktická příručka pro každého. Praha: Cerebrum - Sdružení osob po poranění mozku a jejich rodin, 2010, 414 s. ISBN 978-80-904357-3-5.
  • Kulišťák, Petr. Neuropsychologie. Praha: Portál, 2011, 380 s. ISBN 978-80-7367-891-3.

Doporučená:

  • Bartoš, Aleš, Raisová, Miloslava. Testy a dotazníky pro vyšetřování kognitivních funkcí, nálady a soběstačnosti. Praha: Mladá fronta, 2019, 182 s. ISBN 978-80-204-5490-4.
  • Lair, Sylvie Camutaliová, Miroslava. Trénink paměti : principy, metody a cvičení pro využití a rozvoj paměti. Praha: Portál, 2015, 152 s. ISBN 978-80-262-0888-4.
  • Katz, Noomi (ed.). Cognition and occupation across the life span : models for intervention in occupational therapy. Bethesda, MD: American Occupational Therapy Association, 2011, 475 s. ISBN 978-1-56900-322-0.
  • Preiss, Marek, Přikrylová Kučerová, Hana. Neuropsychologie v neurologii. Praha: Grada, 2006, 362 s. ISBN 80-247-0843-4.
  • Preiss, Marek, Kučerová, Hana. Neuropsychologie v psychiatrii. Praha: Grada, 2006, 411 s. ISBN 80-247-1460-4.
  • Zoltan, Barbara. Vision, Perception, and Cognition : Manual for the evaluation and treatment of the adult with acquired brain injury. Thorofare, NJ: SLACK, 2007, 338 s. ISBN 978-1556427381.

Poslední úprava: Krivošíková Mária, Bc., M.Sc. (15.02.2024)
Metody výuky

Forma výuky: přednášky, cvičení, skupinová práce, e-learning

https://moodle.lf1.cuni.cz/course/view.php?id=1075

 

Poslední úprava: Krivošíková Mária, Bc., M.Sc. (15.02.2025)
Sylabus
  • Úvod do problematiky kognitivních funkcí v ergoterapii.
  • Cíle, možnosti a meze neuropsychologické rehabilitace.
  • Týmová spolupráce: neuropsycholog, ergoterapeut.
  • Poruchy kognitivních funkcí.
  • Vyšetření kognitivních funkcí v ergoterapii. Krátké kognitivní testy.
  • Principy terapie kognitivních funkcí v ergoterapii (podle kognitivních domén).
  • Přehled kognitivních intervenčních programů.

Poslední úprava: Kolářová Jana (19.01.2022)
Rozpis výuky -
Rozpis blokový
Týden bloku Den Od - Do Typ výuky Téma Učitel Soubory Poznámka Hodnocení
6Pondělí08:00 - 12:00přednáška+cvičeníÚvod do problematiky kognitivních funkcí v ergoterapii. Úvod do vyšetření a terapie kognitivních poruch z pohledu ergoterapeuta. Bc. Mária Krivošíková, M.Sc. 
průměr: 5, hodnoceno: 1x
13:00 - 16:45přednáškaE-LEARNING Lokalizační a holistický přístup. Přehled organizace mozku. Poruchy kognitivních funkcí – jednotlivé přednášky z e-learningového školeníBc. Mária Krivošíková, M.Sc.Výuka proběhne offline.
Úterý08:00 - 12:00přednáška+cvičeníCíle, možnosti a meze neuropsychologické rehabilitace. Týmová spolupráce: neuropsycholog, ergoterapeut. Krátké kognitivní testy. Standardizované testy. Bc. Mária Krivošíková, M.Sc. 
průměr: 5, hodnoceno: 1x
Středa09:00 - 12:00přednáška+cvičeníKognitivní intervenční programy. Terapie kognitivních poruch. Bc. Mária Krivošíková, M.Sc. 
13:00 - 16:45přednáškaE-LEARNING. Poruchy kognitivních funkcí – jednotlivé přednášky z e-learningového školeníBc. Mária Krivošíková, M.Sc.Výuka proběhne offline.
Pátek08:00 - 12:00přednáškapráce ve skupinách - kazuistiky (návrh vyšetření a terapie) 10.00 - 12.00 Poruchy kognitivních funkcí - E-LEARNINGBc. Mária Krivošíková, M.Sc.od 10.00 hod. výuka proběhne offline
7Pondělí08:00 - 12:00seminářTerapie kognitivních poruch - souhrn. Zápočtové prezentace studentů - kazuistiky.Bc. Mária Krivošíková, M.Sc. 
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK