Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Studenti získají přehled o základních vyšetřovacích postupech a
terapii pacientů s kognitivní nebo percepční poruchou. Pozornost bude také věnována možnostem a mezím
neuropsychologické rehabilitace a týmové spolupráce neuropsychologa a ergoterapeuta. Studenti se seznámí se
základními terapeutickými přístupy v oblasti kognitivní rehabilitace.
Poslední úprava: Kolářová Jana (19.01.2022)
Subject consists of theoretical lectures and practical demonstrations. Students get an overview of basic
assessment techniques and treatment methods applied in patients with cognitive or perceptual impairment. The
influence is stressed on assessment and treatment of perceptual and cognitive functions and ADL training
developed as a consequence of neurological diseases.
Poslední úprava: Kolářová Jana (11.01.2021)
Cíl předmětu
Cílem předmětu je důkladně seznámit studenty s problematikou kognitivních funkcí v ergoterapii - zejména s možnostmi jejich vyšetření i následné terapie.
Poslední úprava: Kohútová Vladislava, Ing. (11.11.2020)
Literatura
Povinná:
Kulišťák, Petr. Klinická neuropsychologie v praxi. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017, 902 s. ISBN 978-80-246-3068-7.
Klucká, Jana, Volfová, Pavla. Kognitivní trénink v praxi. Praha: Grada, 2016, 174 s. ISBN 978-80-247-5580-9.
KRIVOŠÍKOVÁ, M. Ergoterapie a rehabilitace kognitivních poruch. Praha: 1. LF UK [online], 2021, s. ISBN .
MASKILL, Linda, TEMPEST, Stephanie. Neuropsychology for occupational therapists : cognition in occupational performance . MA: Willey Blackwell, 2017, s. ISBN 978-1-118-71132-3.
Malia, Kit Brannagan, Anne. Jak provádět trénink kognitivních funkcí : praktická příručka pro každého. Praha: Cerebrum - Sdružení osob po poranění mozku a jejich rodin, 2010, 414 s. ISBN 978-80-904357-3-5.
Kulišťák, Petr. Neuropsychologie. Praha: Portál, 2011, 380 s. ISBN 978-80-7367-891-3.
Doporučená:
Bartoš, Aleš, Raisová, Miloslava. Testy a dotazníky pro vyšetřování kognitivních funkcí, nálady a soběstačnosti. Praha: Mladá fronta, 2019, 182 s. ISBN 978-80-204-5490-4.
Lair, Sylvie Camutaliová, Miroslava. Trénink paměti : principy, metody a cvičení pro využití a rozvoj paměti. Praha: Portál, 2015, 152 s. ISBN 978-80-262-0888-4.
Katz, Noomi (ed.). Cognition and occupation across the life span : models for intervention in occupational therapy. Bethesda, MD: American Occupational Therapy Association, 2011, 475 s. ISBN 978-1-56900-322-0.
Preiss, Marek, Přikrylová Kučerová, Hana. Neuropsychologie v neurologii. Praha: Grada, 2006, 362 s. ISBN 80-247-0843-4.
Preiss, Marek, Kučerová, Hana. Neuropsychologie v psychiatrii. Praha: Grada, 2006, 411 s. ISBN 80-247-1460-4.
Zoltan, Barbara. Vision, Perception, and Cognition : Manual for the evaluation and treatment of the adult with acquired brain injury. Thorofare, NJ: SLACK, 2007, 338 s. ISBN 978-1556427381.
Poslední úprava: Krivošíková Mária, Bc., M.Sc. (15.02.2024)
Metody výuky
Forma výuky: přednášky, cvičení, skupinová práce, e-learning
Poslední úprava: Krivošíková Mária, Bc., M.Sc. (15.02.2025)
Sylabus
Úvod do problematiky kognitivních funkcí v ergoterapii.
Cíle, možnosti a meze neuropsychologické rehabilitace.
Týmová spolupráce: neuropsycholog, ergoterapeut.
Poruchy kognitivních funkcí.
Vyšetření kognitivních funkcí v ergoterapii. Krátké kognitivní testy.
Principy terapie kognitivních funkcí v ergoterapii (podle kognitivních domén).
Přehled kognitivních intervenčních programů.
Poslední úprava: Kolářová Jana (19.01.2022)
Rozpis výuky -
Rozpis blokový
Týden bloku
Den
Od - Do
Typ výuky
Téma
Učitel
Soubory
Poznámka
Hodnocení
6
Pondělí
08:00 - 12:00
přednáška+cvičení
Úvod do problematiky kognitivních funkcí v ergoterapii. Úvod do vyšetření a terapie kognitivních poruch z pohledu ergoterapeuta.
Bc. Mária Krivošíková, M.Sc.
průměr: 5, hodnoceno: 1x
13:00 - 16:45
přednáška
E-LEARNING Lokalizační a holistický přístup. Přehled organizace mozku. Poruchy kognitivních funkcí – jednotlivé přednášky z e-learningového školení
Bc. Mária Krivošíková, M.Sc.
Výuka proběhne offline.
Úterý
08:00 - 12:00
přednáška+cvičení
Cíle, možnosti a meze neuropsychologické rehabilitace. Týmová spolupráce: neuropsycholog, ergoterapeut.
Krátké kognitivní testy. Standardizované testy.
Úvod do problematiky kognitivních funkcí v ergoterapii. Úvod do vyšetření a terapie kognitivních poruch z pohledu ergoterapeuta.
Bc. Mária Krivošíková, M.Sc.
průměr: 5, hodnoceno: 1x
13:00 - 16:45
lecture
E-LEARNING Lokalizační a holistický přístup. Přehled organizace mozku. Poruchy kognitivních funkcí – jednotlivé přednášky z e-learningového školení
Bc. Mária Krivošíková, M.Sc.
Výuka proběhne offline.
Tuesday
08:00 - 12:00
lecture+practicals
Cíle, možnosti a meze neuropsychologické rehabilitace. Týmová spolupráce: neuropsycholog, ergoterapeut.
Krátké kognitivní testy. Standardizované testy.