|
|
|
||
V průběhu předmětu se student seznámí s hlavními metodami diagnostiky a terapie v rámci fyzioterapie a
ergoterapie. Tyto znalosti bude využívat při práci ergoterapeuta nebo na ně bude navazovat. Student se dozví o
jednotlivých metodách sběru dat, jako je pozorování, rozhovor, měření apod. Také se dozví, jak správně
zaznamenávat data a následně je interpretovat. Po absolvování tohoto předmětu bude připraven k provedení
základního ergoterapeutického vyšetření pacienta.
Poslední úprava: Kolářová Jana (04.01.2022)
|
|
||
Student se v tomto předmětu naučí: Příprava studenta: Poslední úprava: Vondrová Kateřina, Mgr. (06.09.2019)
|
|
||
Předmět je zakončen zápočtem v zimním i v letním semestru a závěrečnou teoreticko-praktickou zkouškou. Student má k získání každého zápočtu tři pokusy. Po získání obou zápočtů může přistoupit ke zkoušce, na jejíž splnění má také 3 pokusy. Zkouškové otázky - viz Požadavky ke zkoušce/zkouškové otázky.
Podmínky k získání zápočtu v zimním semestru: - povinná aktivní účast na všech seminářích a cvičeních v prezenční či distanční formě (povoleny 3 absence bez nutnosti se předem omlouvat; 4. a každou další absenci lze omluvit pouze z doložitelných zdravotních důvodů nebo bude student vyzván ke zpracování samostatné práce pro nahrazení absence) - konkrétní forma výuky (prezenční x distanční) bude průběžně aktualizována v poznámkách v řádkovém rozpisu výuky - distanční forma výuky může proběhnout prostřednictvím Moodle, MS Teams či ZOOM (přihlašovací údaje budou studentům vždy předem zaslány e-mailem) - povinné nastudování materiálů sdílených prostřednictvím platformy Moodle (https://moodle.lf1.cuni.cz/course/view.php?id=549) a zpracování všech průběžných úkolů - pravidelná příprava studenta na cvičení a praktické semináře - získání min. 60% bodů v průběžném předem hlášeném testu - prokázání získaných praktických dovedností a teoretických znalostí při praktickém zápočtu (max. 3 pokusy) - Student si vylosuje jednu otázku, kterou správně teoreticky vysvětlí a předvede správně provedenou praktickou ukázku. 1. Hodnocení postavy a držení těla 2. Dynamické vyšetření páteře 3. Antropometrie HK, výškovo-váhové indexy 4. Aktivní pohyb - kvantitativní , kvalitativní hodnocení, druhy aktivního pohybu 5. vyšetření aktivních a pasivních pohybů ramenního kloubu 6. vyšetření aktivních a pasivních pohybů loketního kloubu 7. vyšetření aktivních a pasivních pohybů zápěstí a prstů 8. vyšetření aktivních a pasivních pohybů kyčelního kloubu 9. vyšetření aktivních a pasivních pohybů kolenního a hlezenního kloubu 10. Mobilita, vertikalizace, stoj, přesuny 11. Hodnocení chůze, typy chůze, patologické změny ovlivňující chůzi 12. Lokomoce s využitím kompenzačních pomůcek
Podmínky k získání zápočtu v letním semestru: - povinná aktivní účast na všech seminářích a cvičeních v prezenční či distanční formě (povoleny 3 absence bez nutnosti se předem omlouvat; 4. a každou další absenci lze omluvit pouze z doložitelných zdravotních důvodů nebo bude student vyzván ke zpracování samostatné práce pro nahrazení absence) - konkrétní forma výuky (prezenční x distanční) bude průběžně aktualizována v poznámkách v řádkovém rozpisu výuky - distanční forma výuky může proběhnout prostřednictvím Moodle, MS Teams či ZOOM (přihlašovací údaje budou studentům vždy předem zaslány e-mailem) - povinné nastudování materiálů sdílených prostřednictvím platformy Moodle a zpracování všech průběžných úkolů - pravidelná příprava studenta na cvičení a praktické semináře Poslední úprava: Vondrová Kateřina, Mgr. (09.09.2021)
|
|
||
Povinná:
Doporučená:
Poslední úprava: Kolářová Jana (04.01.2022)
|
|
||
Garant předmětu: MUDr. Yvona Angerová, MBA, Ph.D. Vyučující odpovědný za organizaci předmětu: Mgr. Kateřina Rybářová
Vyučující: - Mgr. Kateřina Rybářová (katerina.rybarova@lf1.cuni.cz; tel.: 224 96 8517; konzultační hodiny: ST 15:00 – 16:00, PÁ 13:00 – 15:00 nebo jinak dle předchozí domluvy) - Mgr. Silvie Táborská (silvie.taborska@vfn.cz); konzultační hodiny dle předchozí domluvy - Mgr. Bc. Jitka Sýkorová (jitka.sykorova@lf1.cuni.cz); konzultační hodiny dle předchozí domluvy - Bc. Zuzana Rodová, M.Sc. (zuzana.rodova@lf1.cuni.cz); konzultační hodiny dle předchozí domluvy - Mgr. Marianna Vavříková (marianna.vavrikova@lf1.cuni.cz); konzultační hodiny dle předchozí domluvy - Mgr. Bc. Anna Rejtarová (anna.rejtarova@vfn.cz); konzultační hodiny dle předchozí domluvy - Mgr. Jana Pluhaříková-Pomajzlová (jana.pluharikova@lf1.cuni.cz); konzultační hodiny dle předchozí domluvy - Mgr. Anna Kuželková (anna.krulova@lf1.cuni.cz) - a další
Výuka probíhá na Klinice rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN. Studenti budou rozděleni do skupiny A a B dle abecedy. V těchto skupinách budou chodit dle rozpisu na výuku (jedna skupina prezenčně, druhá má čas na studium materiálů v Moodlu). Není možné, aby se studenti vyměňovali z jedné skupiny do druhé během semestru (z epidemiol. hlediska). Studenti na prezenční výuku přijdou vždy připraveni - již budou mít nastudované materiály z Moodlu k dané látce předem, aby mohla být prezenční výuka co nejvíce praktická !!!
Metody výuky: - semináře a praktická cvičení (účast povinná) - "živá interaktivní online výuka" přes MS Teams (účast povinná) - samostudium všech materiálů dostupných na Moodlu (povinné) - přednášky (týká se pouze letního semestru; účast velmi doporučena)
Poslední úprava: Kolářová Jana (04.01.2022)
|
|
||
Zkouška je teoreticko-praktická. Na její splnění má student 3 pokusy. Student si vylosuje jednu otázku z prvního okruhu otázek a druhou otázku z druhého okruhu, kterou vždy řádně teoreticky vysvětlí. Může být vyzván k předvedení praktické ukázky týkající se vylosovaných otázek.
První okruh otázek (jedna otázka): 1. vstupní ergoterapeutické vyšetření - indikace, zásady provedení vyšetření, položky 2. metody sběru dat - pozorování (úvod, rozdělení, použití, výhody, nevýhody) 3. metody sběru dat - rozhovor (úvod, rozdělení, použití, výhody, nevýhody) 4. metody sběru dat - hodnotící nástroje využitelné v ergoterapeutickém vyšetření (úvod, rozdělení, použití, výhody, nevýhody) 5. anamnéza 6. vyšetření horních končetin - položky, metody 7. vyšetření úchopů (dělení, typy, fáze) 8. vyšetření jemné motoriky, možnosti intervence 9. vyšetření čití na horních končetinách, možnosti intervence 10. orientační vyšetření smyslů, percepce a bolesti, možnosti intervence 11. hodnocení kognitivních funkcí (bez využití testů), možnosti intervence 12. vyšetření kognitivních funkcí pomocí testů, možnosti intervence 13. vyšetření psychosociálních funkcí, možnosti intervence 14. vyšetření schopnosti komunikace, možnosti intervence
Druhý okruh otázek (jedna otázka): 15. vyšetření soběstačnosti - nástroje pro hodnocení pADL 16. vyšetření soběstačnosti (pADL) - Barthel Index 17. vyšetření soběstačnosti (pADL) - FIM 18. vyšetření soběstačnosti (iADL), nástroje pro hodnocení iADL 19. vyšetření zaměřené na volnočasové aktivity 20. možnosti hodnocení domácího prostředí, nástroje 21. domácí návštěva - výhody, nevýhody 22. specifika ergoterapeutického vyšetření u dětí 23. specifika ergoterapeutického vyšetření u osob s duševním onemocněním 24. specifika ergoterapeutického vyšetření u hospitalizovaných osob 25. specifika vyšetření se zapojením rodinných příslušníků pacienta 26. nástroje pro hodnocení kvality života 27. stanovení silných a slabých stránek pacienta, stanovení ergoterapeutických cílů a plánů 28. vytvoření závěru ergoterapeutického vyšetření a doporučení Poslední úprava: Vondrová Kateřina, Mgr. (09.09.2021)
|
|
||
Témata pro oba semestry:
Poslední úprava: Kolářová Jana (20.01.2022)
|
|
||
Moodle: https://moodle.lf1.cuni.cz/course/view.php?id=549 (přístupový klíč bude studentům zaslán e-mailem) Poslední úprava: Vondrová Kateřina, Mgr. (25.08.2021)
|