PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Metodologie výzkumu v adiktologii a epidemiologii 1,2 - B02538 (Adiktologie - kombinovaná)
Anglický název: Research methodology in addictology and epidemiology 1,2
Zajišťuje: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN (11-00611)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
Body: 4
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:8/0, Z [HS]
letní s.:4/4, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 16 [hodiny]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Vysvětlení: Mgr. Jaroslav Vacek, MUDr. Tomáš Zábranský, MUDr. Viktor Mravčík, Ph.D.
Poznámka: nutno dodat lékařské potvrzení
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. MUDr. Viktor Mravčík, Ph.D.
Mgr. Jaroslav Vacek, Ph.D.
Atributy: Adiktologie-kombinovaná
Teoretický předmět
Záměnnost : B01380
Je záměnnost pro: B03203
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Metodologie výzkumu v adiktologii a epidemiologii je funkčně rozdělena do dvou segmentů. V prvním segmentu je na podkladě praktických příkladů studentům poskytnut vhled do nejfrekventovaněji používaných designů kvantitativního a kvalitativního výzkumu v adiktologii s důrazem na standardní designy epidemiologických studií a na evaluace intervencí v drogové oblasti (prevenci, léčbě, v represi a v harm reduction). Posluchači se jednak učí aplikovat obecná pravidla na konkrétní situace, jednak zobecňovat specifické poznatky, chápat a interpretovat vědecké studie v epidemiologii. Před ukončením studia demonstrují schopnost kritické analýzy několika tematicky shodně zaměřených studií a schopnost na jejich podkladě navrhnout oborovou studii se stejným nebo příbuzným tématem se správným designem pro Českou republiku. V druhém segmentu předmět seznamuje studenty s metodologií pěti klíčových indikátorů drogové epidemiologie podle EMCDDA a Pompidou Group a rozšířeného setu základních indikátorů EMCDDA. Posluchači se učí interpretovat klíčové indikátory, analyzovat jejich vztahy a chápat jejich vypovídací hodnotu pro posouzení drogové situace v přesně specifikovaných populacích na definovaném geografickém území. Součástí výuky je také podrobný rozbor epidemiologické situace v drogové oblasti v ČR a její kritická multidisciplinární analýza.
Poslední úprava: Vacek Jaroslav, Mgr., Ph.D. (21.05.2019)
Cíl předmětu

Cíl předmětu:
Uvést posluchače do oblasti metodologie vědy a především výzkumné metodologie oboru adiktologie, seznámit je se základními předpoklady a postuláty vědeckého myšlení. Na straně jedné je tedy cílem vytvořit kvalitní teoretický základ sloužící k orientaci v adiktologických výzkumech a schopnosti zaujmout k těmto výzkumům (resp. k jejich provádění a výsledkům) kritický postoj. Současně na straně druhé má předmět vybavit studenty takovými znalostmi, které poslouží k praktické průpravě ve zvládání přípravy a provádění malých výzkumných studií a schopnosti jejich kritického zhodnocení. Do základní výbavy adiktologa patří schopnost kritického posouzení a zhodnocení výsledků jiných studií a schopnost zaujímat k nim kritický postoj v jehož rámci by měla být obsažena dovednost diskutovat o relevantnosti užitých metod a vyvozených závěrů. Hlavním a základním cílem tedy je zvládnutí principů evidence based přístupu v adiktologii a jeho aplikace do všech základních oblastí tohoto oboru.

Poslední úprava: Vacek Jaroslav, Mgr., Ph.D. (21.05.2019)
Podmínky zakončení předmětu

Požadavky k zápočtu:

  1. 80% účast na seminářích - náhradou je rozšíření písemné práce o 1 normostranu za 5% nad rámec povolené neúčasti,
  2. zvládnutí základní pojmů a jejich správný výklad (písemný zápočtový test),
  3. písemná práce (3 normostrany) spočívající buď v kritické analýze vybraného výzkumného projektu (publikovaného v oponovaném domácím či zahraničním časopise), nebo v návrhu vlastního výzkumného projektu a kritického zhodnocení metodologických rizik realizace navrženého designu a postupu,
  4. rozprava nad oběma písemnými pracemi.
Poslední úprava: Vacek Jaroslav, Mgr., Ph.D. (21.05.2019)
Literatura

Povinná:

  • Ferjenčík, J. (2000): Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Portál, Praha.

Doporučená: 

  • Punch, K. F. (2008). Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál.
  • Punch, K. F. (2008). Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál.
  • Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada.
  • Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál.
  • Disman, M. (1996): Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum, Praha.
  • Zábranský, T. (2003). Drogová epidemiologie. Olomouc: LFUP Olomouc.
  • Bryman, A. (2001). Social Research Methods. New York: Oxford University Press.
  • Denzin, N.K. & Lincoln, Y.S. (1998). Strategies of Qualitative Inquiry. London, Thousand Oaks, New Delhi: SAGE Publications.
  • Maršálová, L. & Mikšík, O. (Eds.) (1990). Metodológia a metódy psychologického výskumu. Bratislava: SPN.
Poslední úprava: Vacek Jaroslav, Mgr., Ph.D. (06.01.2014)
Sylabus
  1. Vědecký přístup: Základní definice a charakteristika vědy. Co je to vědecká práce a jaké jsou její rysy. Systém společenských a přírodních věd. Souvislost mezi vývojem společnosti a vědy. Význam vědecké práce pro společnosti, cíle vědecké práce. Evidence based přístup. Co je to paradigma, čím je ohraničeno, jak vzniká, zaniká, za jakých okolností se mění. Paradigmatické pojetí ve vědě: nomotetické a idiografické. Vědecké revoluce. 
  2. Věda jako systematizované vědění: Věda, její různá pojetí a definice. Struktura vědy: předmět, metody, data, hypotézy, teorie. Teorie, model, představa, pojetí, koncepce. Funkce teorie: deskripce, delimitace, generace, integrace. Vztah teorie a praxe. Co je to objev, předčasný objev, pseudo objev, vědecký podvod. Co je to skutečnost? Jak to víme? Různé významné koncepce: konstruktivismus, fenomenologie, racionalismus, pozitivismus a novopozitivismus, pravděpodobnostní funkcionalismus atd. - podrobněji viz historie vědy. Objektivní versus subjektivní. Teorie poznání: evidenční, korespondenční, koherenční. Skepse a gnóze. 
  3. Metodologie: Metodologie jako metateoretický rámec vědeckého uvažování, jako věda o vědě a jejích metodách. Vztah mezi metodologií a jinými vědními obory: filozofie, noetika, logika, matematika, statistika, lingvistika. Vztah metodologie k jednotlivým oblastem adiktologie. 
  4. Vědní obor adiktologie: základní východiska a principy. Mezioborový přístup. Obory z nichž se adiktologie vyčlenila. Vztah adiktologie a původních oborů. Místo adiktologie v systému současných věd. 
  5. Vědecký problém: Nalezení a formulace vědeckého problému - vznik problému, získávání a zpracování informací, vymezení a formulace problému. Vytváření hypotéz - definice a charakteristika hypotéz, proces vzniku hypotéz, deduktivní zpracování hypotéz. Použití, dělení, testování, chyba prvního a druhého typu. Výzkumná otázka a její pojetí v kvalitativním přístupu. Rozdíl mezi hypotézou a výzkumnou otázkou.
  6. Měření versus výklad: Stupnice měření - nominální, ordinální, intervalové, poměrové. Spolehlivost (reliabilita) měření - definice, zdroje rozdílů mezi subjekty, metody odhadu spolehlivosti. Platnost (validita) měření - definice a druhy, kriteriální, konstruktová, typy validity ve výzkumu. Deskriptivní a interpretativní postupy ve vědě. Jak (ne)měřit lidské jednání. Konflikt mezi metodologií přírodních a humanitních věd.
  7. Proměnné a zacházení s nimi ve výzkumu: Pojem proměnná a povaha její změny, experimentální proměnné - závislé, nezávislé, vnější nežádoucí proměnné. Manipulace a ovládání experimentálních nezávislých proměnných. Druhy NP, způsoby manipulace, systematický a reprezentativní experiment. Možnost kontroly proměnných a otázky míry její adekvátnosti. Nežádoucí proměnné v osobnosti, v podnětové situaci, v experimentátorovi. Lze provádět výzkum aniž bychom manipulovali proměnnými? Jak o proměnných uvažujeme v kvalitativním přístupu. 
  8. Typy výzkumných plánů: Typ výzkumu, výzkumný design, výzkumná metoda. Základní experimentální plány. Projekty faktoriálního výzkumu: jednofaktoriální - mezisubjektové a vnitrosubjektové plány, kompletní vnitrosubjektový plán. Vícefaktoriální. Latinský čtverec, řeckolatinský čtverec. Projekty kvalitativní přístupu: případová studie, terénní studie, analýza dokumentů, kvalitativní experiment, kvalitativní evaluace. 
  9. Fáze výzkumného projektu a teoreticko-kritická analýza stavu poznání: Ideový plán výzkumu. Teoreticko-kritická analýza stavu poznání: zdroje vědeckého poznání, vědecké publikace (typy vědeckých publikací), komunikace ve vědě, knihovny, konference, vyhledávací a databázové systémy, jak provádět rešerži atd.
  10. Technický plán výzkumu: Jak sestavit výzkumný plán. Pravidla při sestavování výzkumného plánu a přípravy jeho realizace.
  11. Výběr: Výběrový soubor. Reprezentativita. Výběr z populace, druhy výběrů. Obtíže při vytváření výběrů. Velikosti souborů atd. Výběrový soubor v kvalitativním výzkumu: metody nepravděpodobního výběru vzorku. Praktické problémy s výběrem do souboru.
  12. Zpracování a analýza dat: Metody zpracování dat, kódování dat, databázové soubory, čištění dat, redukce kvalitativních dat. Metody analýzy dat: základní pojmy statistické analýzy dat, software pro statistickou analýzu dat. Limity statistické analýzy.
  13. Základní metody analýzy kvalitativních dat, jejich možnosti a limity.
  14. Interpretace dat a psaní zprávy (publikace): Interpretace statistických údajů, jejich možnosti a limity. Interpretace kvalitativních údajů, jejich možnosti a limity. Příprava publikace. Hodnocení publikace.
  15. Validita, reliabilita. Základní pojmy validity v kvantitativním přístupu. Základní pojmy validity v kvalitativním přístupu. Reliabilita. 
  16. Etika výzkumu: Základní pojmy etiky výzkumu a základní etická pravidla.

 

Poslední úprava: Vacek Jaroslav, Mgr., Ph.D. (06.01.2014)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK