|
|
|
||
Vybrané kapitoly z hygieny a epidemiologie: epidemiologie prostředí, toxikologie, rizikové faktory ve výživě, rizikové faktory v pracovním prostředí, epidemiologie infekční, epidemiologie onemocnění hromadného výskytu - rizikové faktory, prevence - životní styl, podpora zdraví. Poslední úprava: SLA01900 (09.12.2013)
|
|
||
Cílem předmětu hygiena a epidemiologie 1 ( společný kmen) je získání základních poznatků o vztazích člověka a prostředí. Student bude seznámen se základními faktory ovlivňující zdraví jedince i celé populace. Bude schopen identifikovat základní faktory životního a pracovního prostředí (fyzikální, chemické a biologické), pochopit jejich vzájemnou interakci, jejich vliv na zdraví, principy ochrany před jejich nepříznivým působením. Získá základní znalosti o faktorech životního stylu, jejich vlivech na zdraví jedinců i jednotlivých populačních skupin. V epidemiologii bude seznámen se základními ukazateli zdravotního stavu, způsoby jejich zjišťování i hodnocení. Bude seznámen se základními principy medicínské biostatistiky. Na základě získaných poznatků bude student schopen posoudit význam a váhu faktorů životního prostředí a životního stylu v ochraně a podpoře zdraví a vymezit priority v oblasti primární, sekundární i terciální prevence.
Poslední úprava: HOL02040 (05.09.2014)
|
|
||
Znalosti: Studenti získají přehled o faktorech prostředí a jejich vlivů na zdraví člověka. Seznámí se s faktory životního prostředí (půda, voda, ovzduší) způsoby jejich hodnocení, možnostech posuzování vlivů na zdraví jedinců i populačních skupin. Budou seznámeni s možnosti prevence nepříznivého působení těchto faktorů na zdraví lidí. Získají znalosti o faktorech pracovního prostředí, způsobech jejich identifikace, analýzy i možnostech regulace nepříznivých vlivů. Získají znalosti o faktorech životního stylu, metodách jejich hodnocení, aplikací výsledků posouzení faktorů životního stylu do praxe. Získají znalosti o metodách hodnocení výživového stavu, význam hlavních druhů potravin, zásady správné výživy dospělé populace, výživě kojenců a malých dětí. Seznámí se s problematikou drogových závislostí, především kouření tabáku , jejich epidemiologií . V epidemiologii bude seznámen se základními ukazateli zdravotního stavu, způsoby jejich zjišťování i hodnocení. Získá znalosti z infekční epidemiologie o procesu šíření nákaz - zdroji, cestách přenosu a vnímavém jedinci. Dovednosti: Student bude schopen na základě získaných znalostí posoudit vliv jednotlivých faktorů prostředí na zdraví člověka. Bude schopen navrhnout jednoduchá základní opatření na ochranu zdraví před nepříznivými vlivy faktorů prostředí (chování jedinců i skupin při nepříznivých meteorologických podmínkách, - inverzi, způsob přípravy nezávadné vody v havarijních či polních podmínkách,….). Posoudit jednoduchým způsoben pracovní zátěž a pracovní námahu, posoudit uspořádání pracovního místa. Navrhnout a provést hodnocení výživového stavu včetně hodnocení spotřeby a konceptu doporučených dávek živin. Navrhnout základní preventivní a represivní protiepidemická opatření. Kompetence: Na základě získaných poznatků bude student schopen posoudit význam a váhu faktorů životního prostředí a životního stylu v ochraně a podpoře zdraví a vymezit priority v oblasti primární, sekundární i terciální prevence. Poslední úprava: SLA01900 (09.12.2013)
|
|
||
ZÁKLADNÍ LITERATURA: 1. Tuček, M., Slámová, A. a kol. Hygiena a epidemiologie pro bakaláře. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-3932-1 2. Podstatová, H.: Základy epidemiologie a hygieny. Galén, Karolinum 2009, 153s. 3. Bencko, V. a kol.: Hygiena a epidemiologie - učební texty k seminářům a praktickým cvičením pro studijní obor zubní lékařství. UK Praha, 2006, 175s. 4. Podstatová, H.: Hygiena provozu zdravotnických zařízení a nová legislativa. Epava. 2002. 262 s. DOPORUČENÁ LITERATURA: 1. Göpfertová, D. a kol.: Epidemiologie obecná a speciální: Karolinum. 2007. 300s. 2. Kudlová, E. a kol.: Hygiena výživy a nutriční epidemiologie. Karolinum Praha, 2009,287 s 3. Fait, T., a kol: Preventivní medicína. Maxdorf.2008. 551 s. 4. Maďar, R., a kol.: Prevence nozokomiálních nákaz v klinické praxi. Grada Publishing. 2006, 178 s. 5. Králíková, E. e al.: Závislost na tabáku - epidemiologie, prevence a léčba, Adamira, Břeclav, 2013. OPORY STUDIA: KOMÁREK,L. a kol.: Manuál prevence v lékařské praxi. Dostupné na : http://www.szu.cz/manual-prevence-v-lekarske-praxi ZVÁROVÁ, J., a kol.: Biomedicínská statistika . Dostupné na: http://ucebnice.euromise.cz/index.php?conn=0§ion=knihy Poslední úprava: Slámová Alena, MUDr., Ph.D. (16.05.2019)
|
|
||
Požadavky ke zkoušce: zkoška probíhá ústně . Skládá se z 1 otázky z hygieny a 1 otázky z epidemiologie. Při neúspěchu v jedné části musí student opakovat při dalším pokusu obě. části znovu. Zkušební otázky: 1. Hygiena a epidemiologie,.definice oborů. Ochrana a podpora zdraví 2. Chemické látky ve vnitřním prostředí budov, prevence. 3. Pozdní účinky xenobiotik (mutagenní, karcinogenní, teratogenní, alergenní), možnosti prevence 4. Znečištění ovzduší a zdraví člověka. Zdravotní význam hlavních škodlivin v ovzduší 5. Zdravotní rizika z odpadů, včetně nemocničních. 6. Hygiena práce, základní pojmy (expozice, nebezpečí, riziko). Analýza a hodnocení rizik při práci 7. Ochrana zdraví před fyzickým, psychickým a smyslovým přetížením.. 8. Zdravotní problematika denního a umělého osvětlení, druhy oslnění. Principy ochrany zdraví 9. Zdravotní problematika tepelně vlhkostního mikroklimatu, jednotlivé faktory. Principy ochrany zdraví. 10. Zdravotní problematika ionizujícího a neionizujícího záření. Principy ochrany zdraví.. 11. Zdravotní problematika hluku a vibrací, typy, principy ochrany zdraví. 12. Rizika práce ve zdravotnictví, nemoci z povolání u zdravotníků. 13. Voda a zdraví, požadavky na kvalitu pitné vody. 14. Veřejné a individuální zásobování vodou, zdravotní rizika z vody. 15. Balená voda, pitný režim. 16. Výživová doporučení pro populaci. 17. Význam jednotlivých druhů potravin ve výživě. 18. Hlavní živiny (bílkoviny, tuky, sacharidy): zdroje a význam pro zdraví člověka. 19. Vitaminy: zdroje a význam pro zdraví člověka. 20. Minerální látky a stopové prvky: zdroje a význam pro zdraví člověka. 21. Poruchy zdravotního stavu se vztahem k výživě (nadbytek nebo nedostatek živin). 22. Hygiena potravin a bezpečné stravování 23. Toxické a přídatné látky v potravinách. 24. Zdravotní specifika vulnerabilních populačních skupin (děti, mladiství, těhotné ženy, senioři) 25. Preventivní lékařské prohlídky, jejich účel a druhy. 26. Poškození zdraví z práce, druhy a prevence 27. Riziko biologických činitelů na pracovišti, hodnocení rizika.Režim pracovišť s biologickými činiteli. 28. Nákazy přenášení krví
29. Epidemiologie závislosti na tabáku v ČR a celosvětově, trendy. 30. Mortalita a morbidita způsobená užíváním tabáku. Léčba závislosti na tabáku 31. Užívání tabákových výrobků, účinná prevence 32. Epidemiologie závislostí na alkoholu a nedovolených návykových látkách. 33. Základní ukazatelé zdravotního stavu. 34. Deskriptivní epidemiologické studie. Základní epidemiologické charakteristiky. 35. Analytické epidemiologické studie - typy. 36. Experimentální epidemiologické studie. Metoda slepého pokusu. 37. Sterilizace - význam, metody. 38. Dezinfekce - význam, metody. 39. Proces šíření nákazy - zdroj. 40. Přenos původců nákaz. 41. Vnímavý organismus v procesu šíření nákazy. 42. Proces šíření nozokomiálních nákaz. 43. Rizikové faktory vzniku nozokomiálních nákaz, možnosti prevence. 44. Zásady práce s biologickým materiálem. 45. Preventivní protiepidemická opatření. 46. Represivní protiepidemická opatření. 47. Preventivní protiepidemická opatření ve zdravotních zařízeních. 48. Imunizace - typy očkovacích látek, indikace, reakce po očkování. 49. Očkování v ČR. 50. Alimentární nákazy - původci, zdroj, přenos, prevence 51. Nákazy přenášené vzdušnou cestou- původci, zdroj, přenos, prevence 52. Nákazy přenášené kontaktem - původci, zdroj, přenos, prevence 53. Nákazy přenášené vektory. 54. Chronická onemocnění s hromadným výskytem - rizikové faktory 55. Epidemiologie kardiovaskulárních onemocnění. 56. Epidemiologie nádorových onemocnění-trendy. Poslední úprava: Slámová Alena, MUDr., Ph.D. (23.11.2020)
|
|
||
Výuka probíhá formou seminářů a přednášek, každé téma je částečně předneseno, částečně probráno na semináři. Semináře jsou pro studenty povinné! HYGIENA Výživa:Základní pojmy. Význam jednotlivých druhů potravin. Zásady správné výživy dospělé populace. Hlavní živiny (bílkoviny, tuky, sacharidy). Význam minerálů a vitaminů. Význam jednotlivých druhů potravin. Poslední úprava: HOL02040 (12.09.2014)
|