PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Psychoterapie 2 - Speciální psychoterapie - B02059 (Adiktologie)
Anglický název: Psychotherapy 2 - Special psychotherapy
Zajišťuje: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN (11-00611)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
Body: 2
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 30 [hodiny]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: PhDr. Jiří Libra, PhDr. Oswald Schorm
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Jiří Libra
PhDr. Oswald Schorm, Ph.D.
Atributy: Adiktologie navazující
Teoretický předmět
Je záměnnost pro: B03400
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Předmět seznamuje posluchače se základy teorie a metody skupinové psychoterapie a nejčastějšími aplikace v praxi, s účinnými faktory a procesem skupinové psychoterapie, dále s nejdůležitějšími metodami a postupy individuální psychoterapie (psychodynamické, interpersonální, humanistické, behaviorální, kognitivně behaviorální, a s možnostmi a mezemi využívání těchto přístupů v systematickém poradenství. Zvláštní pozornost je věnována časným a krátkým intervencím. Důraz je kladen na práci s uživateli návykových látek, pozornost je však věnována i jiným souvisejícím diagnostickým okruhům. V rámci výuky budou probrány následující témata: 1. Skupinová dynamika a skupinová psychoterapie 2. Různé formy skupinové práce se závislými a jinými diagnostickými okruhy 3. Psychoterapeutický proces ve skupině a v komunitě 4. Individuální psychoterapie se závislými a jinými diagnostickými okruhy - psychodynamický přístup, behaviorální a kognitivně behaviorální přístup 5. Časné a krátké intervence, motivační rozhovory 6. Psychoterapeutická práce s relapsem - KBT a integrovaný KBT/psychodynamický model 7. Psychoterapie u závislých - srovnání s jinými diagnostickými okruhy Součástí výuky budou praktické ilustrace hlavních psychoterapeutických přístupů na kasuistickém materiálu, doplněné rozborem a diskusí se studenty.
Poslední úprava: Čablová Lenka, PhDr. (06.12.2012)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je seznámit posluchače se  základy  teorie a metody skupinové psychoterapie a nejčastějšími aplikace v praxi,  s účinnými faktory a procesem skupinové psychoterapie, dále s nejdůležitějšími metodami a postupy individuální psychoterapie (psychodynamické, interpersonální, humanistické, behaviorální, kognitivně behaviorální, a s možnostmi a mezemi využívání těchto přístupů v systematickém poradenství. Po absolvování výuky by měl posluchač umět navrhnout a zdůvodnit psychoterapeutické intervence na konkrétním případu klienta.     

Poslední úprava: Čablová Lenka, PhDr. (06.12.2012)
Deskriptory

Výstupní deskriptory předmětu:

Znalosti:

Student prokazuje hluboké a široké znalosti postupů, metod a přístupů, které se uplatňují ve skupinové psychoterapii uživatelů návykových látek a jinými souvisejícími diagnostickými okruhy. Znalost zahrnuje též pochopení, jak pochopení principů psychoterapie, tak porozumění elementárním složkám psychoterapie jako společnému základu práce řady pomáhajících profesí. Student rozumí účinných faktorům ve skupinové psychoterapii a chápe základní principy skupinového procesu.

Dovednosti:

Za využití hlubokých a širokých znalostí v oblasti speciální psychoterapie - tj. získání porozumění, jak proces skupinové psychoterapie probíhá, dokáže samostatně řešit teoretické i praktické otázky týkající se základních aspektů psychoterapeutické práce ve skupině a komunitě, vypořádat se s rolí a kompetencemi terapeuta a v neposlední řadě také s etickými otázkami.  Současně je schopen propojovat poznatky z teoretických znalostí s praktickými příklady a zkušenostmi a získané výsledky správně interpretovat.

Kompetence:

Studenti jsou schopni na své úrovni diskutovat nad prezentovaným kasuistickým materiálem, doplňovat rozbor praktických ilustrací jednotlivých psychoterapeutických přístupů a aplikovat získané znalosti a dovednosti ve vztahu ke svým konkrétním možnostem terapeutické práce. Studenti jsou schopni navrhnout a zdůvodnit psychoterapeutické intervence na konkrétním případu klienta.   

Poslední úprava: Čablová Lenka, PhDr. (06.12.2012)
Podmínky zakončení předmětu

Požadavky na ukončení/absolvování předmětu:

Jsou shodné s prezenční formou s výjimkou docházky, kde je v případě semináře vyžadována 100% účast (3 hodiny seminář jednou za semestr). V případě nemoci nebo jiné omluvené absence je možné účast na semináři nahradit po dohodě s vyučujícím individuálně zpracovaným tématem v rámci domácí přípravy.

Požadavky k absolvování předmětu:

a) 20% hodnocení: docházka na semináře (100% účast na seminářích)

b) 30% hodnocení (zápočet): psychoterapeutická/ poradenská kasuistika

c) 50% hodnocení (zkouška): zkouška z předmětů Psychoterapie 1 a 2 (obecná a speciální) na závěr LS

Výstupní hodnocení:

a) 100-85%: výborně

b) 84-70%: velmi dobře

c) 69-55%: dobře

d) 54% a méně: neprospěl

Poslední úprava: Libra Jiří, PhDr. (29.10.2019)
Literatura

Studijní podklady a informační zdroje:

Povinná literatura:

Kalina, K. a kol. (2003). Drogy a drogové závislosti - mezioborový přístup. Praha: NMS/Úřad vlády ČR. Zejména kapitoly z částí 5 a 6.

Kalina, K. a kol. (2008). Základy klinické adiktologie. Praha: Grada Publishing. Zejména kapitoly 12 a 16

Kratochvíl, S. (2005). Skupinová psychoterapie v praxi. Třetí, doplněné vydání. Praha: Galén. 

Rotgers,  F. a kol. (1999). Léčba drogových závislostí.  Praha: Grada Publishing. Zejména kapitoly 3, 4, 7, 8, 10

Doporučená rozšiřující literatura:

Kalina, K. (1999). Psychoterapie v léčbě závislostí. Konfrontace (časopis pro psychoterapii, Hradec Králové), č. 3, s. 34-42.

Kooyman, M. (2005). Terapeutická komunita pro závislé. In: Nevšímal, P. (ed.). Terapeutická komunita pro drogově závislé I.- Vznik a vývoj. Praha: Krajský úřad Středočeského kraje/o.p.s.Magdaléna.

Mikota, V., (1995) O ovlivňování duševních chorob. Praha: Psychoanalytické nakladatelství Jiří Kocourek.

Miller, W.R., Rollnick, S. (2003). Motivační rozhovory. Příprava lidí ke změně závislého chování. Tišnov: Sdružení SCAN. 

Nevšímal P. (ed.) (2007): Terapeutická komunita pro drogově závislé II. - Česká praxe.  Kapitola 5. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.

Sborník PF UK (1995). Problematika zneužívání návykových látek. Kapitola 6,  Klíčové prvky účinné léčby. Praha: Pedagogická fakulta UK.

Skála, J. a kol. (1987). Závislost na alkoholu a jiných látkách.  Praha: Avicenum. 

Skála, J. (1995). Psychoterapie osob závislých na alkoholu. In: Růžička J.(ed.): Psychoterapie II. Sborník přednášek. Praha: Triton.

Vymětal, J. (1996). Rogersovská psychoterapie. Praha: Český spisovatel.

Yalom, I. (1999). Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Hradec Králové: Nakladatelství Konfrontace.

 

Poslední úprava: Čablová Lenka, PhDr. (06.12.2012)
Metody výuky

Organizace a průběh výuky předmětu v prezenční formě:

Přednášky: Přednášky probíhají jednou za 14 dnů (2 hodiny) a účast na nich je dobrovolná a není sledovaná. Do přednášek je koncentrovaná teoretická část předmětu a jeho hlavní teoretické bloky. Přednášky jsou rozděleny do celkem 6 tematických bloků, z nichž vybraná klinická témata mají také seminární část.

Semináře: Semináře probíhají jednou za 14 dnů (2 hodiny) a bezprostředně navazují na přednášky. Doplňují hlavní teoretické bloky mající formou přednášek o interkativní část zaměřenou na procvičení témat a aplikací. Výuka probíhá formou kasuistických seminářů, praktických ukázek a diskusí o nich. Účast na seminářích je povinná a docházka tvoří součást závěrečného hodnocení

Poslední úprava: Čablová Lenka, PhDr. (06.12.2012)
Požadavky ke zkoušce

Požadavky k zápočtu:

a) Účast na seminářích

b) Psychoterapeutická/poradenská kasuistika

Požadavky ke zkoušce:

a) obhajoba kasuistiky

b) otázky z tematických okruhy předmětů Psychoterapie obecná a Psychoterapie speciální - dle seznamu

Poslední úprava: Čablová Lenka, PhDr. (06.12.2012)
Sylabus

I. tématický blok:

Název a obsah: Úvod do předmětu; Úvod do skupinové psychoterapie; skupinová dynamika

Klíčové koncepty a pojmy: Skupiny přirozené - umělé, členství ve skupině, koheze, role, komunikace, vůdcovství, skupinová dynamika; skupina malá/velká - otevřená/polootevřená/uzavřená, skupiny životopisné/tématické/interakční

Povinná literatura:

 Kratochvíl, S. (2005). Skupinová psychoterapie v praxi. Třetí, doplněné vydání. Praha: Galén. 

 Doplňková literatura:

Yalom, I. (1999). Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Hradec Králové: Nakladatelství Konfrontace. 

Opory:

Skupinová dynamika - studijní text

Role v týmu - studijní text

II. tématický blok:

Název a obsah: Účinné faktory skupinové psychoterapie; skupinový proces - kasuistický seminář 

 Klíčové koncepty a pojmy: Skupinová sounáležitost, akceptování, podpora, universalita, sdělování a sdílení, emoční uvolnění, interpersonální učení, nácvik, připojení, ohraničení, projekce, úzdravná a korektivní zkušenost, interpersonální model (Yalom), psychodynamický model (Haigh a Campling). 

Povinná literatura:

 Kratochvíl, S. (2005). Skupinová psychoterapie v praxi. Třetí, doplněné vydání. Praha: Galén. 

Yalom, I. (1999). Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Hradec Králové: Nakladatelství Konfrontace. 

 Doplňková literatura:

Nevšímal P. (ed.) (2007): Terapeutická komunita pro drogově závislé II. - Česká praxe.  Kapitola 5. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.

Opory:

Účinné faktory - studijní text 

III. tématický blok:

Název a obsah: Individuální psychoterapie se závislými, krátkodobé a individuální přístupy - kasuistický seminář

Klíčové koncepty a pojmy: Přenos - protipřenos, fokus, krátké (brief) terapie, realitní terapie, supletivně-expresivní terapie 

Povinná literatura:

Rotgers,  F. a kol. (1999). Léčba drogových závislostí.  Praha: Grada Publishing. Kapitoly 3, 4.

Kalina, K. a kol. (2003). Drogy a drogové závislosti - mezioborový přístup. Praha: NMS/Úřad vlády ČR. Kapitoly 6/3, 6/5.

Doplňková literatura:

Kalina, K. a kol. (2008). Základy klinické adiktologie. Praha: Grada Publishing. Kapitola 12 

IV. tématický blok:

Název a obsah: Časné a krátké intervence, motivační rozhovory

Klíčové koncepty a pojmy: Výklad a praktické ukázky časných intervencí, charakteristiky, indikace, příklady metod  se zvláštní zřetelem na využití v systematickém poradenství, motivační rozhovory.

Povinná literatura:

 Rotgers: Léčba drogových závislostí. Praha: Grada Publishing. Kapitoly 7, 8.

 Kalina, K. a kol. (2003). Drogy a drogové závislosti - mezioborový přístup. Praha: NMS/Úřad vlády ČR. Kapitoly 6/3, 6/5

Doplňková literatura:

 Kalina, K. a kol. (2008). Základy klinické adiktologie. Praha: Grada Publishing. Kapitoly 8, 9, 12

 V. tématický blok:  

Název a obsah: Psychoterapeutická práce s relapsem

Klíčové koncepty a pojmy: Relaps, prevence relapsu, model Marlatt/Barrett/Gordon, integrovaný model 

Povinná literatura:

 Rotgers: Léčba drogových závislostí. Praha: Grada Publishing. Kapitoly 4, 8.

 Kalina, K. a kol. (2003). Drogy a drogové závislosti - mezioborový přístup. Praha: NMS/Úřad vlády ČR. Kapitola 7/5.

 Doplňková literatura:

 Kalina, K. a kol. (2008). Základy klinické adiktologie. Praha: Grada Publishing. Kapitoly 12, 16.

 VI. tématický blok:

Název a obsah: Zvláštnosti psychoterapie u závislých; Problematika poruch osobnosti a duálních diagnóz - kasuistický seminář

Klíčové koncepty a pojmy: Závislosti, neurózy, psychózy, poruchy osobnosti, duální diagnózy, účinné faktory

Povinná literatura:

Praško, J. a kol. (2003). Poruchy osobnosti. Praha: Portál.

Opory:

Poruchy osobnosti a duální diagnózy - studijní text

VII. tématický blok:

Název a obsah: Zápočtový seminář - prezentace vybraných kasuistik

Poslední úprava: Čablová Lenka, PhDr. (06.12.2012)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK