PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Úvodní interview a vedení diagnosticko-terapeutického rozhovoru - B01984 (Adiktologie - kombinovaná)
Anglický název: Initial and assessment/therapeutic interview
Zajišťuje: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN (11-00611)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
Body: 2
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:4/4, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Vysvětlení: Mgr. Petra Vondráčková
Další informace: http://www.adiktologie.cz
Poznámka: nutno dodat lékařské potvrzení
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Petra Vondráčková, Ph.D.
Atributy: Adiktologie
Teoretický předmět
Korekvizity : B02534
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
V rámci předmětu se student seznámí se základními prvky a principy vedení úvodního diagnosticko-poradenského rozhovoru. Pozornost bude věnována terapeutickému vztahu, metodám zjišťování užívání návykových látek a dalšího závislostního chování a vedení úvodního rozhovoru se specifickými klienty.
Poslední úprava: Vondráčková Petra, PhDr., Ph.D. (04.10.2012)
Cíl předmětu

Cíle předmětu:
Posluchač
- vnímá význam a hodnotu úvodního interview
- dokáže vytvořit prostředí příznivé pro vytvoření relativně bezpečného prostředí
- dokáže rozlišit zásadní a nepodstatné informace, rozumí potřebě jejich sdělování
a pracuje s nimi
- dokáže navázat terapeutickou alianci a využívat ji ve prospěch klienta
- rozumí kontextu, ve kterém se klient pohybuje a dokáže jej zpracovat
- vnímá hodnotu diagnostického poznání a dokáže jej vhodně využívat
- rozumí terapeutickému vztahu a jeho případným destruktivním prvkům
- dokáže rozpoznat klientovu motivaci a posilovat ji

Poslední úprava: Vondráčková Petra, PhDr., Ph.D. (04.10.2012)
Podmínky zakončení předmětu

Předmět je ukončen zápočtem.

Podmínky k udělení zápočtu:

participace na přípravě prezentace k tématu specifika vedení rozhovoru u speciálních klientů

Poslední úprava: Vondráčková Petra, PhDr., Ph.D. (04.10.2012)
Literatura

Povinná literatura a studijní materiály:

Miller, W. R., & Rollnick S. (2003). Motivační rozhovory. Tišnov: SCAN.

Sullivan, H. S. (2006). Psychiatrické Interview. Praha: Triton.

Timulák, L. (2006). Základy vedení psychoterapeutického rozhovoru. Praha: Portál. 


Doporučená rozšiřující literatura a studijní materiály:

Morrison, J. (1993). The First Interview. A Guide for Clinicians. New York: Guildford Press, 1993.

Sommers-Flanagan, J., & Sommers-Flanagan, R. (2003). Clinical interviewing. New Jersey : Wiley & Sons.

Poslední úprava: Vondráčková Petra, PhDr., Ph.D. (04.10.2012)
Metody výuky

Přednášky:
Přednáška probíhá jednou za semestr 8 hodin (v předem daném čase v rozvrhu - v rámci společných výukových bloků kombinovaného studia) a účast na přednášce není povinná. 

Domácí příprava:
Student si v rámci předmětu dostudují prezentace, které si navzájem zašlou týkající se specifika vedení úvodního rozhovoru se specifickými klienty (agresivní klient, vyhýbavý klient, zabíhavý klient, klient v odporu, plačící klient. Klient z jiného kulturního zázemí, úzkostný klient, dítě a dospívájící, senior, mlčící klient).

Poslední úprava: Vondráčková Petra, PhDr., Ph.D. (04.10.2012)
Sylabus

I. blok

Definice úvodního interview a jeho význam, základní komponenty úvodního rozhovoru, požadavky na jeho realizátora a základní charakteristiky kvalitního úvodního rozhovoru. Naplánování časové charakteristiky úvodního rozhovoru, charakteristiky dobrého settingu, zahájení vztahu, zapisování poznámek, specifika navázání kontaktu s klienty v terénní a kontaktní práci, nácvik zahájení úvodního rozhovoru. Výhody direktivního a nedirektivního rozhovoru v exploraci jádra problému a okolností souvisejících s vyhledáním léčby, přehled modelových otevřených otázek, otázek posilujících zodpovědnost klienta za výsledek. Praktický nácvik role otázek v průběhu úvodního rozhovoru.

Doporučená literatura

Sullivan, H. S. (2006). Psychiatrické Interview. Praha: Triton.

Morrison, J. (1993). The First Interview. A Guide for Clinicians. New York: Guildford Press, 1993.

Sommers-Flanagan, J., & Sommers-Flanagan, R. (2003). Clinical interviewing. New Jersey : Wiley & Sons.

II. blok

Přehled oblastí a otázek zaměřených na mapování užívání návykových látek a jiného závislostního chování, seznámení se základními screeningovými nástroji, procvičení jejich využívání v rozhovoru. Model změny, explorace klientovy motivace ke změně a způsoby jejího posílení. 

Doporučená literatura

Morrison, J. (1993). The First Interview. A Guide for Clinicians. New York: Guildford Press, 1993.

Miller, W. R., & Rollnick S. (2003). Motivační rozhovory. Tišnov: SCAN.

Poslední úprava: Vondráčková Petra, PhDr., Ph.D. (04.10.2012)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK