PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Minimum praktických výkonů v ergoterapii - B01951 (Ergoterapie)
Anglický název: Minimum of Practical Skills
Zajišťuje: Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN (11-00640)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 1
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Kateřina Vondrová
Atributy: Ergoterapie
Klinický předmět
Prerekvizity : B00217
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout pro studenty v 1. rocniku v roce 2013_ uvedeni predmetu ke konkretnim dovednostem.doc pro studenty v 1. rocniku, kteri nastoupili do 1 rocniku v roce v roce 2013_ 2014_uvedeni predmetu ke konkretnim dovednostem.doc Mgr. Kateřina Svěcená, Ph.D.
stáhnout vsechny rocniky, ktere byly v 1. rocniku pred rokem 2013_2014_ uvedeni predmetu, kde si student necha potvrdit dovednost.xls vsechny rocniky, ktere byly v 1. rocniku pred rokem 2013_2014_ uvedeni predmetu, kde si student necha potvrdit dovednost Mgr. Kateřina Svěcená, Ph.D.
Anotace -
Prokázání praktických znalostí v oboru ergoterapie, které ovládá a které se naučil během studia v rámci teoretické i praktické výuky.
Poslední úprava: Vondrová Kateřina, Mgr. (12.02.2019)
Cíl předmětu

- ověřit teoretické znalosti a praktické dovednosti, které student získal během studia v rámci tříleté výuky oboru ergoterapie.

Poslední úprava: Vondrová Kateřina, Mgr. (12.02.2019)
Podmínky zakončení předmětu

Předmět je zakončen zápočtem.

 

Podmínky k získání zápočtu:

- student si během celého studia ergoterapie nechává potvrdit každou dovednost z logbooku, kterou si prakticky vyzkoušel v rámci absolvování odborné praxe (supervizorem daného pracoviště) nebo úspěšným absolvováním příslušného předmětu (vedoucím předmětu, příp. odpovědným vyučujícím)

- logbook = „tzv. bílý index“; Seznam praktických výkonů v bakalářském studijním oboru Ergoterapie)

 - student bude na každé odborné praxi připraven kdykoliv předložit logbook supervizorovi daného pracoviště na vyzvání a sám mu ho aktivně nabídne k nahlédnutí na začátku praxe!!!

 - každá potvrzená praktická dovednost slouží jako doklad o tom, že si ji student skutečně vyzkoušel a je připraven ji znovu realizovat v praxi!!!

 - ve výše uvedeném souboru je uvedeno, v rámci kterého předmětu si student může nechat potvrdit příslušnou dovednost

- student během posledního semestru studia předloží vyplněný logbook vedoucímu tohoto předmětu

- za předložený vyplněný logbook student obdrží zápočet

Poslední úprava: Vondrová Kateřina, Mgr. (17.02.2022)
Metody výuky

Vedoucí předmětu: Mgr. Kateřina Rybářová (katerina.rybarova@lf1.cuni.cz; tel.: 224 96 8517)

- konzultační hodiny: každá ST 15:00 - 16:00 a PÁ 13:00-15:00 nebo jinak dle předchozí domluvy

 

Metody výuky:

- prokázání získaných dovedností v praxi

Poslední úprava: Vondrová Kateřina, Mgr. (24.09.2021)
Sylabus

Ergoterapeutická anamnéza pacienta

Analýza a hodnocení personálních aktivit denního života (PADL) –  použitím Barthel indexu(BI)

Hodnocení instrumentálních aktivit denního života (I ADL) - použitím I ADL škály

Analýza a indikace konkrétní kreativní činnosti pro pacienta s těžší disabilitou

Výběr vhodného mechanického vozíku a  nácvik jeho používání pacientem

Hodnocení a návrh bezbariérového řešení u veřejné budovy

Hodnocení domácí návštěvy, návrh bezbariérového řešení

Výběr a používání kompenzačních pomůcek v oblasti soběstačnosti

Předpis konkrétní kompenzační pomůcky

Aplikace COPM (Kanadského modelu zaměstnávání) u pacienta

Aplikace instrumentu  MOHO (Lidského modelu zaměstnávání  - Model of human occupational ) u pacienta

Ergonomie - úprava pracovního prostředí stůl, židle, PC a speciálního příslušenství k PC u lidí s disabilitou 

Vyšetření svalové síly a svalového tonu na horní končetině

Komplexní vyšetření čití na horní končetině

Hodnocení a nácvik úchopů

Vyšetření spasticity na horní končetině

Uvolňování spasticity na horní končetině

Péče o jizvy, o residuální pahýl, desenzitivizace

Vyšetření a terapie zkrácených svalových skupin

Vyšetření pasivních a aktivních pohybů a návrh vhodné terapie

Dechové cvičení

Polohování

Vertikalizace (nácvik sedu a stoje)

Strečink, kondiční cvičení a relaxační metody

Hodnocení postavy a držení těla

Hodnocení a nácvik chůze,  Nácvik chůze do schodů a ze schodů

Nácvik chůze o holích,  berlích a s chodítkem

Škola zad – instruktáž pacienta

Principy postizometrické relaxace

Léčebná tělesná výchova - LTV v revmatologii, neurologii, geriatrii, pediatrii, ortopedii a traumatologii, chirurgii

Individuální technické nastavení PC

 (myš, klávesnice, obrazovka) a návrh technických pomůcek pro komunikaci (hardware, software)

Aplikace léčebného a adaptačního přístupu v terapii kognitivních poruch

Návrh aktivizačních programů pro seniory

Adaptace domácího prostředí v rámci prevence pádů

Příprava, vedení a hodnocení skupinové ergoterapie a provedení písemného záznamu

Příprava, vedení,  hodnocení individuální ergoterapie a provedení písemného záznamu

Provedení vstupního ergoterapeutického vyšetření u pacienta a stanovení krátkodobého a dlouhodobého ergoterapeutického plánu

Vypracování kasuistiky v rámci odborné praxe

Administrace, bodování a interpretace: Addenbrookského kognitivního testu (AKT), Mini Mental State Examination (MMSE)

Výroba a úprava konkrétní pomůcky

(asistivní technologie)

Hodnocení psychosociální oblasti a zájmů pacienta (COTE )

Hodnocení personálních ADL (FIMu)

Ergodiagnostické hodnocení (AMAS, Pracovní křivka, test Jacobsové)

Hodnocení jemné motoriky pomocí testových metod (Purdue Pegboard)

Hodnocení svalové síly stisku ruky pomocí testových metod (dynamometr JAMAR)

Funkční vyšetření horních končetin

(použitím Jebsen – Taylor funkčního testu ruky)

Základy vyšetření kognitivních funkcí u pacientů pomocí testových metod (administrace, bodování a interpretace standardizovaného testu MEAMS, RBMT, BI)

Základy bazální stimulace

Základy Bobath konceptu u dětí a dospělých

Základy PNF: diagonály na horních končetinách

Základy PANat: aplikace nafukovacích dlah URIAS na horní končetiny

Výroba odpočinkové dlahy z termoplastického materiálu

Základy metody Affolter

Poslední úprava: Vondrová Kateřina, Mgr. (12.02.2019)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK