|
|
|
||
Předmět seznamuje se základnímu komunikačními strategiemi jak na úrovni týmové komunikace, tak komunikace s klienty a pacienty. Součástí předmětu je nácvik vybraných strategií komunikace potřebných pro diagnostické a poradenské intervence. Poslední úprava: Topičová Vladěna (31.05.2008)
|
|
||
Cíle předmětu: Posluchač
Poslední úprava: Topičová Vladěna (31.05.2008)
|
|
||
Povinná literatura a studijní materiály: DeVito, Joseph A: Základy mezilidské komunikace. Grada, Praha, 2001.
Doporučená rozšiřující literatura a studijní materiály: Mikuláštík, Milan: Komunikační dovednosti v praxi. 1.vydání. Grada, Praha, 2003 Klímová, Helena : Jak člověk tvoří a maří svět aneb co děláme ?MY? a kdo jsou ?ONI? ? (esej, 1.vydání). Vydavatelství Konfrontace, Hradec Králové, 1997 Vybíral Z.:Psychologie lidské komunikace. Portál, Praha, 2000 Watzlawick P., Beavin Bavelasová J., Jackson D.D.: Pragmatika lidské komunikace. Vydavatelství Konfrontace, Hradec Králové, 1999 Nazare-Aga I.: Nenechte sebou manipulovat. Portál, Praha, 2003 Poslední úprava: Topičová Vladěna (31.05.2008)
|
|
||
Požadavky k zápočtu: Účast na výuce aspoň 75%, aktivita, autoreferát z literatury na zadané téma
Požadavky ke zkoušce - seznam témat: 1. Dialog ? druhy rozhovorů, zaměření na proces či výsledek 2. Nonverbální chování v komunikaci 3. Asertivní techniky 4. Interpersonální konflikt a jeho zvládání 5. Aktivní naslouchání 6. Chování vyvolávající důvěru, intimitu a pocit bezpečí v terapeutickém vztahu 7. Motivování klienta ke spolupráci na úzdravě 8. Interpersonální dovednosti v terapeutickém vztahu ? zklidnění, emocionální a kognitivní podpora, vyvolávání naděje, zvládání agresivních verbálních projevů 9. Zacházení s klientovými obrannými mechanismy v psychoterapeutickém vztahu 10. Komunikační dovednosti v práci se skupinou a s rodinou Poslední úprava: Topičová Vladěna (31.05.2008)
|
|
||
1. Základní prvky komunikace Anotace: Základní prvky komunikace terapeuta či poradce s klientem podle klasické komunikační formule ?já-sděluji-někomu-něco-v nějakém kontextu? Klíčové pojmy: Mlčení - projevování empatie ? povzbuzování - potvrzování - otázky s uzavřeným koncem, s otevřeným koncem, cirkulární otázky ? naslouchání - sumarizování, reformulace - uvádění do souvislosti (?interpretace? v širokém smyslu) ? obsah komunikace ? kontext komunikace
2. Umění dialogu Anotace: Postoj k dialogu a vnitřní nastavení, chování v dialogu z pohledu transakční analýzy, zaměření na proces či výsledek. Klíčové pojmy: Monolog ? pseudodialog ? dialog - transakční analýza
3. Nonverbální chování v komunikaci Anotace: Rozdíl mezi vědomou a nevědomou částí nonverbálního chování. Klíčové pojmy: Nonverbalita - dialog
4. Asertivita Anotace: Jednotlivé techniky asertivity a ?compliance? v jednání a jejich adekvátní volba s ohledem na sociální situaci. Komplementární a metakomplementární chování. Klíčové pojmy: Asertivita - asertivní techniky - compliance v jednání.
5. Zvládání konfliktu Anotace: Pojem a průběh interpersonálního konfliktu, adekvátní a neadekvátní komunikace v konfliktu. Klíčové pojmy: Konflikt ? zvládání konfliktu
6.Aktivní naslouchání Anotace: Druhy aktivního naslouchání a jejich správná aplikace při exploraci klienta, psychoterapii a poradenství. Klíčové pojmy: Aktivní naslouchání ? komunikační techniky ? zpětná vazba
7. Vyjednávání léčebného programu Anotace: Technika sdělování odborných zjištění a doporučení, umění předkládat klientovi srozumitelně jednotlivé návrhy léčby tak, aby klient rozuměl důležitým okolnostem své volby, umět o vhodnosti léčebného programu jednat. Klíčové pojmy: Léčebný plán ? jednání s klientem ? léčebný kontrakt
8. Vyvolávání důvěry, intimity a atmosféry bezpečí Anotace: Faktory v komunikaci vzbuzující a narušující důvěru a pocit bezpečí. Druhy intimity a specifické problémy s touto problematikou souvisící. Klíčové pojmy: Důvěra v terapeutickém vztahu ? intimita ? klientův pocit bezpečí
9. Motivování klienta ke spolupráci na úzdravě Anotace: Techniky motivačního interview a další faktory posilující u klienta motivaci ke změně. Klíčové pojmy: Motivační interview ? hodnoty - změna
10. Zvládání klientovy krize Anotace: Dovednost zklidnit klienta, poskytnout mu emocionální a kognitivní podporu s vyvoláním naděje, komunikace při intoxikaci a detoxikaci. Klíčové pojmy: Komunikace ? psychická a fyzická krize ? emoční podpora
11. Zvládání klientových agresivních projevů v komunikaci Anotace: Zvládání komunikace při verbálně - agresivních projevech klienta, druhy agresivity a adekvátní reakce na ně. Klíčové pojmy: Agresivita klienta ? komunikace
12. Zvládání klientových obranných mechanismů Anotace: Druhy projevu obranných mechanismů v komunikaci a jejich adekvátní zvládání při různých strategiích terapie. Klíčové pojmy: Obranné mechanismy ? komunikace ? psychoterapeutický proces
13. Jednání s manipulujícím klientem Anotace: Nejčastější druhy klientovy manipulace a typických situací, které takové chování u klienta vyvolávají. Vhodné terapeutické reakce v jednání s klientem. Klíčové pojmy: Manipulace ? klient - komunikace
14. Práce s klientskou skupinou Anotace: Komunikace s různými skupinami klientů v typických situacích terapeutického procesu. Základní komunikační strategie při ranních setkáních terapeutického týmu s klientem či klienty, nejvhodnější reakce jednotlivých členů týmu s ohledem na své postavení v něm. Klíčové pojmy: Hromadná a skupinová terapie - velká vizita ? ranní terapeutická komunita ? komunikace
15. Zvláštnosti komunikace s rodinou Anotace: Komunikační vzorce chování terapeuta při komunikaci s rodinou. Klíčové pojmy: Rodina - komunikace s rodinou.
Poznámky: v jednom bloku dvou vyučovacích hodin (90 min) bude cca 1/3 věnována teoretickému a metodologickému výkladu, 2/3 praktickému nácviku a jeho hodnocení
Poslední úprava: Topičová Vladěna (31.05.2008)
|