Cílem předmětu Management v ošetřovatelství je vysvětlit problematiku vedení a řízení lidských zdrojů ve zdravotnických zařízeních, a to ze širší perspektivy, než by dokázaly dílčí disciplíny. Předmět integruje jednotlivé specifické obory do komplexního celku tak, aby student měl přehled o jednotlivých problémových oblastech a tím získal snáze a rychleji komplexní přehled o činnostech, které s vedením a řízením lidí, ale i technických systémů, souvisí.
Poslední úprava: STR10777 (14.08.2014)
Cíl předmětu
Cílem předmětu je vysvětlit základní manažerské pojmy, seznámit studenty se základy strategického řízení zdravotnických zařízení a zároveň upozornit na specifické problémy při práci s lidskými zdroji.
Poslední úprava: STR10777 (14.08.2014)
Literatura
Povinná literatura:
Borovský, J.: Ekonomika zdravotnických zařízení, ČVUT 2012. ISBN 978-80-0105-055-2
Hekelová, Z.: Manažerské znalosti a dovednosti pro sestry, Grada 2012. ISBN 978-80-247-4032-4
Plevová, I.: Management v ošetřovatelství, Grada 2012. ISBN 978-80-247-3871-0
Zlámal,J.: Ekonomika zdravotnictví. NCONZO 2013. ISBN: 978-80-7013-551-8
Doporučená literatura: Madar J.: Řízení kvality ve zdravotnictví, Grada 2009. ISBN 80-247-1673-9. Amstrong M.: Personální management, Grada 2008. ISBN 978-80-247-2177. Škrlovi P. a M.: Kreativní ošetřovatelský managemnt, Advent-Orion 2008. ISBN 80-7172-841-1. Souček Z.: Strategické řízení zdravotnických zařízení, Cnentrum pro podporu konkurenceschopnosti v biomedicínských technologiích, Praha 2008. ISBN 80-86946-18-5.
Veber J. a kolektiv: Management, základy, prosperita, globalizace. Management Press 2004. ISBN: 80-7261-029-5.
Poslední úprava: STR10777 (14.08.2014)
Metody výuky
Přednášky, cvičení, kolokvium.
Poslední úprava: STR10777 (14.08.2014)
Požadavky ke zkoušce
- účast na přednáškách, seminářích, kolokviích (alespoň 80%) - ústní zkouška, řešení modelové situace
2) Indikátory kvality oš. péče v ČR. Resortní cíle MZ ČR.
3) Management v ošetřovatelství. Řízení oš. péče - specifika.
4) Funkce managementu (organizování, plánování, koordinace, kontrola). Specifika managementu v ošetřovatelství.
5) Kompetence všeobecné sestry ve vazbě na "registraci sester".
6) Management bezpečí ve zdravotnických zařízeních. Resortní cíle MZ ČR.
7) Kooperace ve zdravotnické organizaci, multidisciplinární péče.
8) Akreditace a certifikace ve zdravotnictví (JCI, SAK, ISO normy). Formy kontroly kvality péče, zásady auditu.
9) Organizační formy práce sester na oš. jednotce - systém primární sestry, skupinová péče, pokojový a funkční systém.
10) Popište a objasněte pojem ošetřovatelská diagnóza - zásady při stanovení, hodnocení klienta
11) Ošetřovatelská dokumentace - vyjmenujte druhy používané oš. dokumentace, zhodnoťte význam oš. dokumentace v řízení a plánování ošetřovatelské péče
12) Popište význam komunikace a komunikačních dovedností v práci sestry, uveďte hlavní zásady při práci s informacemi a zabývejte se jejich významem pro řídící práci
13) Vyjmenujte faktory ovlivňující kvalitu ošetřovatelské péče, včetně osobnostních a motivačních. Uveďte a popište kriteria pro hodnocení kvality oš. péče. Možnosti ovlivnění kvality oš. péče sestrou
14) Adaptační proces u nově nastupujících manažerů/manažerek do ZZ - hlavní sestry (specifika, teorie a praxe)
15) Charakterizuj postavení a úkoly středních zdr,. pracovníků (nelékařů) ve zdravotnických zařízeních (hlavní, vrchní, staniční sestra - popiš hierarchii vztahů nadřízenosti a podřízenosti vzhledem k vedení primariátu či kliniky x hlavní sestře)
16) Strategické řízení zdravotnických zařízení - tvorba strategických plánů, vizí, proces implementace do praxe
17) SWOT, SLEPT a jiné druhy analýz (nástroje pro strategické řízení, praktické využití ve zdravotnických zařízeních charakteristika, rozdíly, kombinace vhodných analýz pro ZZ)
18) Etika v ošetřovatelství, zásady, problematika etického přístupu, příklady uplatnění v praxi
19) Systém náboru a výběru zaměstnanců ve zdravotnickém zařízení (na pozici staniční, vrchní sestry), výhody x nevýhody interních a externích zdrojů (konkurzní řízení x výběrová řízení)