|
|
|
||
Předmět poskytuje studentům a studentkám přehled o systému sociální politiky v ČR. Studující si osvojí základní sociálně-politickou terminologii, naučí se pracovat se zákony a souvisejícími předpisy, ze kterých sociální politika čerpá. Tyto zákony a další související právní normy se naučí aplikovat v praxi.
Předmět rozvíjí sociálně-právní vědomí a všeobecný přehled včetně chápání historických sociálně-politických souvislostí vzhledem k budoucímu odbornému zaměření studujících. Většinu poznatků si procvičí formou praktických aplikací zaměřených cíleně na jednotlivé subjekty sociální politiky. Studující mají přehled o jednotlivých dávkách vyplývajících ze systému sociálního pojištění, dávkách státní sociální podpory a sociální pomoci a tyto poznatky dovedou propojit s vědomostmi nabytými v dalších předmětech studovaných v rámci vybraného oboru.
Poslední úprava: Skřivánková Magdaléna, Mgr. (18.05.2015)
|
|
||
Po absolvování výuky předmětu posluchač/ka: Poslední úprava: Skřivánková Magdaléna, Mgr. (18.05.2015)
|
|
||
Letos (vzhledem k mimořádným okolnostem) bude k zápočtu stačit písemná práce zaslaná emailem. Práce bude zpracovaná přehledně, úhledně, bez chyb, s odpovídající úrovní studujících vysoké školy. Většinu věcí nevymyslíte, budete čerpat především z internetu, přičemž uvedete řádně zdroje. Ač budete čerpat z internetu (a u některých témat nemáte vymýšlet nic nového, ba naopak, je to nežádoucí), vystříháte se prostého ctrl c a ctrl v. Text alespoň samostatně upravíte tak, aby byl v jednotné grafické úpravě. Práce bude obsahovat: 1) Přehled dávek státní sociální podpory – stručný, přehledný 2) Přehled dávek sociální pomoci včetně dávek pro osoby se zdravotním postižením – stručný, přehledný 3) Popis jedné služby sociální péče, jedné služby sociálního poradenství a jedné služby sociální prevence z vašeho regionu – do jaké kategorie služba spadá, pro koho je určená, co nabízí klientům, jaké jsou podmínky přijetí do služby, kdo je zřizovatelem, jak je služba financovaná a případně ještě něco dalšího, co se vám vejde do rozsahu max. 1A4 o jedné službě 4) Zjistíte, kde je ve vašem regionu (kde žijete, případně pracujete, ev. si ho jinak zvolíte) Intervenční centrum a jaké služby (komu, proč, kdo to financuje, jaké jsou podmínky atd.) Max. 1 str. A4 5) Zjistíte, kde je ve vašem regionu Občanská poradna, jaké služby, komu, za jakých podmínek atd. poskytuje. Max. 1str. A4 6) Řešení následujících příběhů: a) Paní Anna je rozvedená, má 5 letou holčičku Bereniku. Její exmanžel se o dítě nijak zvlášť nezajímá. Když ráno přišly do školky, zjistily, že je na dveřích cedule, že z důvodu havárie vody bude školka od středy až do pátku zavřená. Paní Anna pracuje jako zdravotní sestra, holčičku si do práce vzít nemůže a dovolenou si musí nechat na léto, když je školka úplně mimo provoz. Co má dělat? 1) Má nárok na nějakou dávku ze systému sociálního zabezpečení? 2) V případě, že ano, na jakou? 3) Proč? b) Irena je terénní pracovnice v K-centru. V náplni práce má i chodit po rizikových lokalitách, sbírat použité jehly a stříkačky a poskytovat poradenství v místech, kde se shromažďují uživatelé drog. Minulý týden zjistila, že je těhotná. Od té doby, co o miminku ví, se, ač dodržuje všechny zásady bezpečnosti, mnohem víc bojí a v práci řekla, že už do terénu nechce chodit, že bude radši připravovat podklady pro žádosti o granty. Vedoucí zařízení s tím souhlasila, ale Irena bude mít o skoro 5000,- Kč míň, než měla jako terénní pracovnice. Co byste Ireně poradili? Práci zašlete na email magdalena.skrivankova@seznam.cz, budu-li mít nějaké připomínky, vyřešíme to rovněž emailem. Pokud bude práce v pořádku, zapíšu vám zápočet do SISu a fyzický zápis do indexu provedeme v říjnu. Poslední úprava: Skřivánková Magdaléna, Mgr. (29.05.2020)
|
|
||
Povinná literatura a studijní materiály: Tomeš, I. Obory sociální politiky, Portál, Praha 2011 Poslední úprava: Skřivánková Magdaléna, Mgr. (18.05.2015)
|
|
||
1. Systém socálního zabezpečení v ČR 2. Systém sociálních služeb v ČR 3. Sociální událost 4. Nemoc a invalidita jako sociální událost 5. Smrt jako sociální událost 6. Stáří jako sociální událost 7. Sociální dezintegrace jako sociální událost 8. Nezaměstnanost jako sociální událost 9. Mateřství a rodičovství jako sociální událost 10. Ústavní péče o děti, systém náhradní rodinné péče
Poslední úprava: Skřivánková Magdaléna, Mgr. (18.05.2015)
|
|
||
Letos (vzhledem k mimořádným okolnostem) bude k zápočtu stačit písemná práce zaslaná emailem. Práce bude zpracovaná přehledně, úhledně, bez chyb, s odpovídající úrovní studujících vysoké školy. Většinu věcí nevymyslíte, budete čerpat především z internetu, přičemž uvedete řádně zdroje. Ač budete čerpat z internetu (a u některých témat nemáte vymýšlet nic nového, ba naopak, je to nežádoucí), vystříháte se prostého ctrl c a ctrl v. Text alespoň samostatně upravíte tak, aby byl v jednotné grafické úpravě. Práce bude obsahovat: 1) Přehled dávek státní sociální podpory – stručný, přehledný 2) Přehled dávek sociální pomoci včetně dávek pro osoby se zdravotním postižením – stručný, přehledný 3) Popis jedné služby sociální péče, jedné služby sociálního poradenství a jedné služby sociální prevence z vašeho regionu – do jaké kategorie služba spadá, pro koho je určená, co nabízí klientům, jaké jsou podmínky přijetí do služby, kdo je zřizovatelem, jak je služba financovaná a případně ještě něco dalšího, co se vám vejde do rozsahu max. 1A4 o jedné službě 4) Zjistíte, kde je ve vašem regionu (kde žijete, případně pracujete, ev. si ho jinak zvolíte) Intervenční centrum a jaké služby (komu, proč, kdo to financuje, jaké jsou podmínky atd.) Max. 1 str. A4 5) Zjistíte, kde je ve vašem regionu Občanská poradna, jaké služby, komu, za jakých podmínek atd. poskytuje. Max. 1str. A4 6) Řešení následujících příběhů: a) Paní Anna je rozvedená, má 5 letou holčičku Bereniku. Její exmanžel se o dítě nijak zvlášť nezajímá. Když ráno přišly do školky, zjistily, že je na dveřích cedule, že z důvodu havárie vody bude školka od středy až do pátku zavřená. Paní Anna pracuje jako zdravotní sestra, holčičku si do práce vzít nemůže a dovolenou si musí nechat na léto, když je školka úplně mimo provoz. Co má dělat? 1) Má nárok na nějakou dávku ze systému sociálního zabezpečení? 2) V případě, že ano, na jakou? 3) Proč? b) Irena je terénní pracovnice v K-centru. V náplni práce má i chodit po rizikových lokalitách, sbírat použité jehly a stříkačky a poskytovat poradenství v místech, kde se shromažďují uživatelé drog. Minulý týden zjistila, že je těhotná. Od té doby, co o miminku ví, se, ač dodržuje všechny zásady bezpečnosti, mnohem víc bojí a v práci řekla, že už do terénu nechce chodit, že bude radši připravovat podklady pro žádosti o granty. Vedoucí zařízení s tím souhlasila, ale Irena bude mít o skoro 5000,- Kč míň, než měla jako terénní pracovnice. Co byste Ireně poradili? Práci zašlete na email magdalena.skrivankova@seznam.cz, budu-li mít nějaké připomínky, vyřešíme to rovněž emailem. Pokud bude práce v pořádku, zapíšu vám zápočet do SISu a fyzický zápis do indexu provedeme v říjnu. Poslední úprava: Skřivánková Magdaléna, Mgr. (29.05.2020)
|