PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Teoreticko-metodologický seminář II - AXDDTMS03
Anglický název: Theoretical and Methodological Seminar II
Zajišťuje: Ústav českých dějin (21-UCD)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024 do 2024
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, --- [HT]
letní s.:0/0, Jiné [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
Garant: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D.
Mgr. Marek Fapšo, Ph.D.
Anotace
Oborový teoreticko-metodologický seminář seznamuje se současným stavem didaktiky
dějepisu v mezinárodním srovnání. Student se účastní jednak přednášek připravených
významnými představiteli oboru a následných diskusí, jednak bude v rámci této studijní
povinnosti s příslušnými odborníky individuálně konzultovat. Přednášky, diskuse a
konzultace se zaměřují na vybrané aktuální teoretické a metodologické otázky oboru a
kladou důraz na to, aby si studenti plně osvojili teoretické myšlení v oboru a příslušné
metody práce a aby je náležitě využívali ve své odborné činnosti.
Student předloží písemnou práci v rozsahu cca 15 normostran, která bude věnována
teoreticko-metodologickému tématu zvolenému na základě konzultace se školitelem.
Zkouška má podobu odborné rozpravy nad prací. Komisi tvoří školitel a minimálně jeden
člen oborové rady.
Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (28.04.2025)
Literatura

Odborná literatura závisí vždy na konkrétním tématu; z obecnějších prací např.:

  • BARICELLI, Michele, HORNIG Julia: Aufklärung, Bildung," Histotainment"?: Zeitgeschichte in Unterricht und Gesellschaft heute. Peter Lang, Frankfurt am Main 2008.
  • K. BERGMAN a kol: Handbuch der Geschichtsdidaktik, Seelze-Velber 1992
  • časopis GESCHICHTE IN WISSENSCHAFT UND GESCHICHTSUNTERRICHT (knih. Hist. semináře)
  • ČINÁTL Kamil, PINKAS, Jaroslav, Dějiny ve filmu: film ve výuce dějepisu. Praha 2014.
  • Erdmann, Elisabeth - Hassberg, Wolfgang (Eds.): Facing, Mapping, Bridging Diversity. Foundation of a European Discourse on History Education. Schwalbach/Ts. 2011.
  • FURRER, Markus (ed.): Handbuch Zeitgeschichte im Geschichtsunterricht, Wochenschau Verlag 2013.
  • Emil HIERHOLD: Rétorika a prezentace. Praha 2005.
  • T. JANÍK - P. KNECHT - P. NAJVAR a kol.: Nástroje pro monitoring a evaluaci kvality výuky a kurikula. Brno 2010.
  • Zdeněk KALHOUS Otto OBST a kol. Školní didaktika. Praha 2002.
  • KRATOCHVÍL, Viliam: Modely na rozvíjanie kompetencií žiakov. K transformácii vzťahu histórie a školského dejepisu, FFUK, Bratislava 2004.
  • LABISCHOVÁ, Denisa, GRACOVÁ Blažena: Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, Ostrava 2008.
  • LEVSTIK, Linda S., BARTON, Keith C.: Doing history: Investigating with children in elementary and middle schools. Routledge, London 2011.
  • R. MAYER (Hrsg.): Tschechen, Deutsche und der Zweite Wetkrieg. Studien zur inernationalen Schulbuchforschnung Bd. 94, Hannover 1997.
  • U. MAYER - H.-J. PANDEL - G. SCHNEIDER, Hanbuch Methoden im Geschichtsunterricht. Schwalbach/Ts. 2008.
  • B. MÜTTER - U. EFFELMANN (Hrsg).: Emotionen und historisches Lernen. Frankfurt/M. 1992.
  • V. OSWALT - H. J. PANDEL (Hrsg.) Geschichstkultur. Schwalbach/Ts. 2009.
  • PANDEL Hans-Jürgen, Geschichtsdidaktik: eine Theorie für die Praxis. Schwalbach/Ts. 2017
  • H.-J. PANDEL - G. SCHNEIDER, Handbuch Medien im Geschichtsunterricht. Schwalbach/Ts. 2010.
  • M. PASCH a d.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině, Praha 1998.
  • F. PINGEL (Hrsg.) Macht Europa Schule? Frankfurt/M. 1995.
  • G. PETTY: Moderní vyučování, Praha 1996.
  • J. PRŮCHA: Moderní pedagogika, Praha 1997
  • J. PRŮCHA: Učebnice: teorie a analýzy edukačního média, Brno 1998.
  • J. SLATER: Teaching History in the New Europe, Council of Europe 1995
  • SEIXAS, Peter, et al.: The big six: Historical thinking concepts. Nelson Education, Toronto 2013.
  • STRADLING, Robert: Jak učit evropské dějiny 20. století, MŠMT, Praha 2003.
  • STRADLING, Robert: Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele, MŠMT, Praha 2004.
  • VANSLEDRIGHT Bruce, The Challenge of Rethinking History Education. On Practices, Theories,and Policy. London and New York 2011.
  • WINEBURG Sam, Historical thinking and other unnatural acts: Charting the future of teaching the past. Philadelphia 2001.
  • Wspólczesna dydaktyka historii. Warszawa 2004.

Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (30.04.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK