Oborový teoreticko-metodologický seminář seznamuje se současným stavem didaktiky
dějepisu v mezinárodním srovnání. Student se účastní jednak přednášek připravených
významnými představiteli oboru a následných diskusí, jednak bude v rámci této studijní
povinnosti s příslušnými odborníky individuálně konzultovat. Přednášky, diskuse a
konzultace se zaměřují na vybrané aktuální teoretické a metodologické otázky oboru a
kladou důraz na to, aby si studenti plně osvojili teoretické myšlení v oboru a příslušné
metody práce a aby je náležitě využívali ve své odborné činnosti.
Student předloží písemnou práci v rozsahu cca 15 normostran, která bude věnována
teoreticko-metodologickému tématu zvolenému na základě konzultace se školitelem.
Zkouška má podobu odborné rozpravy nad prací. Komisi tvoří školitel a minimálně jeden
člen oborové rady.
Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (28.04.2025)
Literatura
Odborná literatura závisí vždy na konkrétním tématu; z obecnějších prací např.:
BARICELLI, Michele, HORNIG Julia: Aufklärung, Bildung," Histotainment"?: Zeitgeschichte in Unterricht und Gesellschaft heute. Peter Lang, Frankfurt am Main 2008.
K. BERGMAN a kol: Handbuch der Geschichtsdidaktik, Seelze-Velber 1992
časopis GESCHICHTE IN WISSENSCHAFT UND GESCHICHTSUNTERRICHT (knih. Hist. semináře)
ČINÁTL Kamil, PINKAS, Jaroslav, Dějiny ve filmu: film ve výuce dějepisu. Praha 2014.
Erdmann, Elisabeth - Hassberg, Wolfgang (Eds.): Facing, Mapping, Bridging Diversity. Foundation of a European Discourse on History Education. Schwalbach/Ts. 2011.
FURRER, Markus (ed.): Handbuch Zeitgeschichte im Geschichtsunterricht, Wochenschau Verlag 2013.
Emil HIERHOLD: Rétorika a prezentace. Praha 2005.
T. JANÍK - P. KNECHT - P. NAJVAR a kol.: Nástroje pro monitoring a evaluaci kvality výuky a kurikula. Brno 2010.
Zdeněk KALHOUS Otto OBST a kol. Školní didaktika. Praha 2002.
KRATOCHVÍL, Viliam: Modely na rozvíjanie kompetencií žiakov. K transformácii vzťahu histórie a školského dejepisu, FFUK, Bratislava 2004.
LABISCHOVÁ, Denisa, GRACOVÁ Blažena: Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, Ostrava 2008.
LEVSTIK, Linda S., BARTON, Keith C.: Doing history: Investigating with children in elementary and middle schools. Routledge, London 2011.
R. MAYER (Hrsg.): Tschechen, Deutsche und der Zweite Wetkrieg. Studien zur inernationalen Schulbuchforschnung Bd. 94, Hannover 1997.
U. MAYER - H.-J. PANDEL - G. SCHNEIDER, Hanbuch Methoden im Geschichtsunterricht. Schwalbach/Ts. 2008.
B. MÜTTER - U. EFFELMANN (Hrsg).: Emotionen und historisches Lernen. Frankfurt/M. 1992.
V. OSWALT - H. J. PANDEL (Hrsg.) Geschichstkultur. Schwalbach/Ts. 2009.
PANDEL Hans-Jürgen, Geschichtsdidaktik: eine Theorie für die Praxis. Schwalbach/Ts. 2017
H.-J. PANDEL - G. SCHNEIDER, Handbuch Medien im Geschichtsunterricht. Schwalbach/Ts. 2010.
M. PASCH a d.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině, Praha 1998.
F. PINGEL (Hrsg.) Macht Europa Schule? Frankfurt/M. 1995.
G. PETTY: Moderní vyučování, Praha 1996.
J. PRŮCHA: Moderní pedagogika, Praha 1997
J. PRŮCHA: Učebnice: teorie a analýzy edukačního média, Brno 1998.
J. SLATER: Teaching History in the New Europe, Council of Europe 1995
SEIXAS, Peter, et al.: The big six: Historical thinking concepts. Nelson Education, Toronto 2013.
STRADLING, Robert: Jak učit evropské dějiny 20. století, MŠMT, Praha 2003.
STRADLING, Robert: Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele, MŠMT, Praha 2004.
VANSLEDRIGHT Bruce, The Challenge of Rethinking History Education. On Practices, Theories,and Policy. London and New York 2011.
WINEBURG Sam, Historical thinking and other unnatural acts: Charting the future of teaching the past. Philadelphia 2001.
Wspólczesna dydaktyka historii. Warszawa 2004.
Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (30.04.2025)