PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Oborová zkouška z předmětu Empirické výzkumy v didaktice dějepisu - AXDDSPE04
Anglický název: Exam in Empirical research in history didactics
Zajišťuje: Ústav českých dějin (21-UCD)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024 do 2024
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, --- [HT]
letní s.:0/0, Jiné [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
Garant: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D.
Mgr. Marek Fapšo, Ph.D.
Anotace
Empirické výzkumy představují nedílnou součást didaktiky dějepisu. Jsou totiž jedinou
možností, jak postihnout aktuální stav dějepisného vzdělávání a jeho efekty, podobu
historického vědomí v jeho jednotlivých kategoriích, aspekty a dimenze historické kultury
společnosti. Jde o aplikovaný empirický výzkum, jehož metodologie se opírá o standardy
pedagogického výzkumu, avšak předmět výzkumu je definován oborově specificky.
Témata:
1) Možnosti a meze kvantitativního a kvalitativního výzkumu, základní domácí a
zahraniční literatura
2) Některé metody kvantitativního výzkumu, zásady sestavení kvalitního dotazníku,
postup při zpracování a interpretaci získaných dat
3) Vybrané metody kvalitativního výzkumu (zásady pro vedení interview a typy
rozhovoru, skupinový rozhovor, focus groups, in-depth rozhovor, metoda
pozorování)
4) Struktura historického vědomí jako podklad pro koncepci empirických šetření
5) Výzkumy dějepisných učebnic jako východisko empirických šetření
6) Tematika empirických šetření (českých a zahraničních)
7) Průzkumy historických vědomostí u studující mládeže
8) Výzkumy etnických stereotypů
9) Výzkumy národní identity
10) Výzkumy vědomí evropanství
11) Výzkum aktuální podoby výuky dějepisu na ZŠ a SŠ
12) Diagnostika současného stavu českého didaktického výzkumu s ohledem na
doposud opomíjené elementy historického vědomí, perspektivy výzkumu
Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (28.04.2025)
Literatura
  • BORRIES, B,: Schulbuchverständnis, Richtlinienbenutzung und Reflexionsprozesse im Geschichtsunterricht. Eine qualitativquantitative Schüler- und Lehrerbefragung im Deutschsprachigen Bildungswesen 2002. Neuried 2005.
  • GAVORA, P.: Úvod do pedagogického výzkumu. Paido, Brno 2010.
  • GAVORA, P.: Sprievodca metodológie kvalitativného výskumu. Regent 2006.
  • GRACOVÁ, B. Empirické výzkumy v didaktice dějepisu u nás, jejich potřebnost a význam. IX. sjezd českých historiků. Pardubice 6. - 8. září 2006. Svazek I. Pardubice - Praha - Ústí nad Labem 2007, s. 97-114.
  • GRACOVÁ, B.: Vědomosti a postoje české a polské studující mládeže. Spisy FF OU, 153/2004, Ostrava 2004.
  • GÜNTHER-ARNDT, H., SAUER, M.: Geschichtsdidaktik empirisch. Untersuchungen zum historischen Denken und Lernen. Zeitgeschichte - Zeitverständnis. Band 14, Berlin 2006.
  • HASBERG, W.: Empirische Forschung in der Geschichtsdidaktik. Nutzen und Nachteil für den Geschichtsunterricht 2. Neuried 2001.
  • HENDL, J.: Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Portál 2005.
  • CHRÁSKA, M.: Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007.
  • KLÍMA, B. a kol.: Mládež a dějiny. CERM, Brno 2001.
  • LABISCHOVÁ, D.: Co si uchováme v paměti? Empirický výzkum historického vědomí. Ostrava: PdP OU, 2013.
  • LABISCHOVÁ, D. - GRACOVÁ, B. - ZÁDRAPOVÁ, L.: Multikulturní aspekty vzdělávání v sociálně humanitních předmětech a jejich odraz v historickém vědomí studující mládeže. Ostrava: PdF OU, 2013.
  • MAŇÁK, J. - ŠVEC, V.: Cesty pedagogického výzkumu. CP, Brno 2004.
  • PELIKÁN, J.: Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Karolinum, Praha 2004.
  • PFEIFEROVÁ, Š., ŠUBRT, J.: Veřejné mínění o problematice českých dějin. Naše společnost. Časopis Centra pro výzkum veřejného mínění Sociologického ústavu AV ČR, v.v.i. roč. 7, č. 2, 2009.
  • SAUER, M.: Geschichte unterrichten. Eine Einführung in die Didaktik und Methodik. 8. Auflage, Klett/Kallmeyer, Fulda 2009.
  • SCHREIBER, W. - SCHÖNER, A. - SOCHATZY, F.: Analyse von Schulbüchern als Grundlage empirischer Geschichtsdidaktik. Stuttgart, Kohlhammer 2013.
  • STUCHLÍKOVÁ, I. - JANÍK, T. a kol.: Oborové didaktiky. Stav - vývoj - perspektivy. Brno 2015.
  • ŠUBRT, J. (ed.): Historické vědomí jako předmět badatelského zájmu: teorie a výzkum. Historická sociologie - Knižní edice, Kolín 2010.
  • ŠUBRT, J., VINOPAL, J.: Historické vědomí obyvatel České republiky perspektivou sociologického výzkumu. Praha 2013.
  • Zeitschrift für Geschichtsdidaktik. Themenschwerpunkt: Geschichtsdidaktische empirische Forschung. Wochenschau Verlag 2007.

Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (30.04.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK