|
|
|
||
Předmět se zabývá čínskou cestou k hudební modernitě od opiových válek po 90. léta 20. století s důrazem na
provázanost vývoje čínské Nové hudby (Xin yinyue) se zásadními milníky čínských dějin. V rámci předmětu budou představeny nejznámější tvůrci, hlavní žánry i reprezentativní díla Nové hudby, debaty probíhající v dobovém čínském tisku i názory zastánců alternativních směrů „modernizace“ čínské hudby z různých období. Přednášky jsou určeny bakalářským a magisterským studentům sinologie, asijských studií i ostatním zájemcům o problematiku „modernizace“ a mezikulturní výměny v globálním měřítku. Podmínkou splnění předmětu je pravidelná účast na hodinách. Předmět je zakončen písemnou zkouškou a krátkým ústním pohovorem. Poslední úprava: Jirková Miroslava (07.12.2021)
|
|
||
Atestace: pravidelná účast na hodinách a závěrečná písemná práce Poslední úprava: Jirková Miroslava (07.12.2021)
|
|
||
SPENCE, Jonathan D. The search for modern China. New York: W.W. Norton Company. 2013. LIU, Jingzhi, a Caroline Mason. A Critical History of New Music in China. Chinese University Press. 2010. MITTLER, Barbara. Dangerous tunes: the politics of Chinese music in Hong Kong, Taiwan, and the People's Republic of China since 1949. Wiesbaden: Harrassowitz. 1997. MELVIN, Sheila, and Jindong Cai. Rhapsody in Red: How Western Classical Music Became Chinese. New York: Algora Pub. 2007. FUNG, Edmund K. Intellectual Foundations of Chinese Modernity. Cambridge: Cambridge University Press, 2010. SCHWARCZ,Vera. The Chinese Enlightenment : Intellectuals and the Legacy of the May Fourth Movement of 1919. Berkeley: University of California Press, 1986. CHALOUPKOVÁ, Lenka. “The Chinese art song, yishu gequ 藝術歌曲: Between tradition and modernity.” AUC, no. 4, 2021.
Poslední úprava: Jirková Miroslava (07.12.2021)
|
|
||
Kurz bude probíhat online přes platformu MS Teams. Poslední úprava: Masárová Šárka, Mgr., Ph.D. (18.02.2022)
|
|
||
1. Nová hudba Xin yinyue zpřetrhání vazeb s tradicí?, různé definice Nové hudby, západní a čínský pohled na Novou hudbu 2. První kontakty s evropskou hudbou Misionáři, instrumentální versus vokální tvorba, hudební nástroje, společenská funkce hudby, vojenská hudba 3. Nový hudebně-vzdělávací systém Školské písně, Shen Xingong, Zeng Zhimin, Li Shutong, japonský vzor 4. Májové hnutí a Nová hudba umělecká píseň, estetická funkce hudby, vznik konzervatoří 5. První čínští skladatelé Autorská tvorba?, zahraniční studia, Xiao Youmei, Zhao Yuanren, Huang Zi 6. Hudební pedagogové a muzikologové Feng Zikai, Wang Guanqi, problematická podoba čínské muzikologie 7. Alternativní verze modernizace Zheng Jinwen, Liu Tianhua, guoyue, čínské orchestry 8. Recepce západních skladatelů Beethoven, Debussy, Maestro Pacci, Šanghaj a modernita 9. Revoluční hudba Revoluční písně, Xian Xinghai, Nie Er, čínské hymny 10. Počátek ČLR První kampaně, rozvoj instrumentální hudby, klavír 11. Kulturní revoluce Yangbanxi, domácí versus cizí?, debata o programní a absolutní hudbě 12. Nová vlna Návaznost na tradici v nové formě, „čínský hudební jazyk“
Poslední úprava: Jirková Miroslava (07.12.2021)
|