Zkouška je určena pouze pro studenty oborových studijních programů FF, realizovaných v angličtině, kteří ji mají předepsanou ve svém studijním plánu. Ohledně způsobu skládání zkoušky se prosím domluvte se zkoušející.
Poslední úprava: Tschek Klára, M.A. (03.10.2024)
GENERAL INFORMATION ON THE TEST
The exam tests the receptive reading comprehension skills of an academic text. It focuses on the ability to understand a longer scientific text (grasping the basic meaning of the text as well as capturing detailed information) and to place it in the context of the field of study.
The examination consists of a written paper based on home reading of a foreign language academic text, a written part (analysis of an unknown text) and an oral part (analysis of the own text).
The use of electronic dictionaries is allowed in the exam, but will not be made available (students may use their own laptop or mobile phone).
INSTRUCTIONS FOR HANDING IN MATERIALS
Students should upload their completed written materials and the entire professional text (in electronic format or scanned) at least 7 days before the exam (before the close of registration in SIS) to the following link in moodle: https://dl1.cuni.cz/mod/assign/view.php?id=364164 (note the instructions for marking the materials directly at this link).
Written submissions
- Selected foreign language professional text in electronic format or scanned in one file (10-20 NS) with basic bibliographic information
- summary of the scholarly text with references to relevant passages of the text (in Czech, English or German, approx. 1 NS)
- explanation of the basic concepts of the text (approx. 5 words - the original term in the language, the Czech or English equivalent and a more coherent explanation in the context of the chosen text)
Written part (in Czech or English, 20 min.)
- Analysis of an unfamiliar humanities-oriented professional text (1-2 NS, questions about the text in English, emphasis on global understanding of the text, key words, basic relationships and structures).
Oral part (in Czech, English or German, approx. 20 min.)
- Presentation of home readings of a professional text (relation to the field of study, contribution to the issue, author's argumentation and its evaluation)
- analysis of a specific passage of the text selected by the examiner (emphasis on detailed understanding of the text)
Academic foreign language text (10-20 NS)
A current academic article written by a native speaker and/or published in a reputable foreign periodical or publishing house, not translated into Czech. The article should be useful to the student, ideally addressing the topic of the seminary/bachelor's/diploma thesis, or at least related to the field of study. It is recommended to consult the suitability of the text in advance with the lecturer of the relevant language, or with subject tutors or supervisors. (Seminar papers are not acceptable, excerpts from bachelor's and master's theses only exceptionally and by agreement).
Students from other faculties choose an academic text related to one of the fields studied at the Faculty of Arts.
Students will bring the text to the exam clean, without any auxiliary notes. In the case of an electronic text, students will provide their own laptop or tablet.
IMPORTANT: Please also check the information for the specific exam date!
Students who do not turn in materials on time and/or are unexcused absences from the exam will be given a failing grade.
Poslední úprava: Tschek Klára, M.A. (03.10.2024)
Literatura -
Bayerlein, O., Buchner, P: Lesen. Campus Deutsch, Hueber 2013 Brandi, M.-L., Momenteau, B. Lesekurs für Geisteswissenschaftler. Textreihen und Übungen für Anfänger, Klett 1992 Brandi, M.-L., Momenteau, B. Lesekurs für Geisteswissenschaftler. Textreihen und Übungen für Fortgeschrittene, Klett 1992 Heringer, H .J.: Lesen lehren lernen: Eine rezeptive Grammatik des Deutschen, De Gruyter 1989
Poslední úprava: Vojtíšková Nicole, Mgr. (06.09.2024)
Bayerlein, O., Buchner, P: Lesen. Campus Deutsch, Hueber 2013 Brandi, M.-L., Momenteau, B. Lesekurs für Geisteswissenschaftler. Textreihen und Übungen für Anfänger, Klett 1992 Brandi, M.-L., Momenteau, B. Lesekurs für Geisteswissenschaftler. Textreihen und Übungen für Fortgeschrittene, Klett 1992 Heringer, H .J.: Lesen lehren lernen: Eine rezeptive Grammatik des Deutschen, De Gruyter 1989
Poslední úprava: Tschek Klára, M.A. (03.10.2024)
Požadavky ke zkoušce -
Zkouška ověřuje receptivní dovednost čtení odborného textu s porozuměním. Zaměřuje se na schopnost porozumění delšímu odbornému textu (pochopení základního smyslu textu i zachycení detailní informace) a jeho zasazení do kontextu studovaného oboru.
NOVĚ od r. 2021/22 lze splnit tuto zkoušku absolvováním předmětu Akademické čteníASZNJ3050 nebo ASZNJ3053, který je s touto zkouškou v záměnnosti.
Zkouška se skládá z přípravy písemných podkladů na základě domácí četby cizojazyčného odborného textu a z ústní části (rozbor neznámého i známého textu). Vypracované písemné podklady i celý odborný text (v elektronickém formátu nebo naskenovaný) vloží studenti na moodle: https://dl1.cuni.cz/mod/assign/view.php?id=364164minimálně 7 dní před konáním zkoušky.
Písemné podklady
zvolený cizojazyčný odborný text v elektronickém formátu nebo naskenovaný v jednom souboru (10–20 NS) se základním bibl. údajem
shrnutí odborného textu s odkazy na příslušné pasáže textu (v češtině, cca 1-2 NS)
vysvětlení základních pojmů textu (cca 5 slov – původní termín, český ekvivalent a souvislejší vysvětlení v kontextu zvoleného textu)
Ústní část (probíhá v češtině, cca 20 min.)
rozbor neznámého humanitně zaměřeného odborného textu (rozsah 1–2 NS, otázky k textu v češtině, důraz na globální porozumění textu, klíčová slova, základní vztahy a struktury)
prezentace domácí četby odborného textu (vztah ke studovanému oboru, přínos k dané problematice, argumentace autora a její zhodnocení)
rozbor konkrétní pasáže textu vybrané zkoušejícím (důraz na detailní porozumění textu)
Ústní část probíhá prezenčně. Je u ní povolen jak papírový, tak i online slovník (notebook si zajistí sám student).
Odborný cizojazyčný text (10–20 NS)
Aktuální odborný článek napsaný rodilým mluvčím a/nebo publikovaný v renomovaném zahraničním periodiku či nakladatelství, nepřeložený do češtiny. Článek by měl být pro studenta přínosný, ideálně by se měl věnovat tématu seminární/bakalářské/diplomové práce, nebo se alespoň vztahovat ke studovanému oboru. Doporučujeme vhodnost textu předem zkonzultovat s vyučujícím příslušného jazyka, příp. s oborovými vyučujícími nebo školiteli. Studenti jiných fakult si zvolí odborný text vztahující se k některému z oborů studovaných na FF. Ke zkoušce studenti přinesou text čistý, bez pomocných poznámek. V případě elektronické formy textu studenti zajistí vlastní notebook či tablet.
V případě nejasností doporučujeme vše konzultovat s odpovědným vyučujícím: Klara Tschek, Jazykové Centrum FF UK
Poslední úprava: Vojtíšková Nicole, Mgr. (06.09.2024)
The exam tests the receptive skill of reading a professional text with comprehension. It focuses on the ability to comprehend a longer scholarly text (understanding the basic meaning of the text as well as capturing detailed information) and to place it in the context of the field of study.
The exam consists of a written paper based on a home reading of a foreign language academic text and an oral part (analysis of both unfamiliar and familiar text). Students will upload the written materials and the full academic text (in electronic format or scanned) to moodle: https://dl1.cuni.cz/mod/assign/view.php?id=364164 at least 7 days before the exam.
Written materials
Selected foreign language scholarly text in electronic format or scanned in one file (10-20 NS) with basic bibliographical data summary of the scholarly text with references to relevant passages of the text (in English, Czech or German approx. 1-2 NS) explanation of the basic concepts of the text (approx. 5 words - original term, Czech equivalent and a more coherent explanation in the context of the chosen text)
Oral part (in English or Czech, approx. 20 min.)
analysis of an unfamiliar humanities-oriented academic text (1-2 NS, questions about the text in Czech or English, emphasis on global understanding of the text, key words, basic relationships and structures) presentation of a home reading of a scholarly text (relation to the field of study, contribution to the issue, author's argumentation and its evaluation) analysis of a specific passage of the text selected by the examiner (emphasis on detailed understanding of the text) The oral part is conducted in person. Both paper and online dictionaries are allowed (the student must provide his/her own laptop).
Scholarly foreign language text (10-20 NS)
A current academic article written by a native speaker and/or published in a reputable foreign periodical or publishing house, not translated into Czech nor English. The article should be useful to the student, ideally addressing the topic of the seminary/bachelor's/diploma thesis, or at least related to the field of study. It is recommended to consult the suitability of the text in advance with the lecturer of the relevant language, or with subject tutors or supervisors. Students of other faculties should choose a specialized text related to one of the disciplines studied at the Faculty of Arts. Students will bring the text to the exam clean, without any supporting notes. In the case of an electronic text, students will provide their own laptop or tablet.