PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Nomina - ASJ2B0003
Anglický název: Nominal System
Zajišťuje: Ústav starého Předního východu (21-USPV)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Jan Bičovský, Ph.D.
prof. PhDr. Petr Zemánek, CSc.
Vyučující: Mgr. Jan Bičovský, Ph.D.
prof. PhDr. Petr Zemánek, CSc.
Anotace
Přednáška má za cíl souhrnně uvést studenta do problematiky nominálního systému prajazyka ve srovnávacích
souvislostech.

1) Vývoj názorů na uspořádání nominálních kategorií v historii disciplíny, zatížení gramatickou tradicí a
problémy názvosloví, přehled zásadních prací od počátku bádání a v současné době standradních příruček
2) Současně rekonstruované nominální kategorie prajazyka a jejich reflexy v hlavních dceřiných dialektech
(včetně češtiny v případě indoevropeistického zaměření)
3) Morfém a základní mechanismy slovotvorby: vnitřní flexe, derivace sufixy, kompozice
4) Substantivum a adjektivum – formální a významové rozdíly
5) Pád a číslo (koncovky a funkce)
6) Rod – třídy substantiv
7) Nominální derivace
8) Primární nomina
9) Nomina agentis
10) Nomina actionis
11) Nomina instrumenti a resultati
12) Nomina asbtrakta
13) Onomastika
14) Ostatní (diminitiva apod).
15) Adjektiva – otázky stupňování
16) Primární adjektiva
17) Sekundární adjektiva denominativní
18) Sekundární adjektiva deverbativní – participia apod.
19) Předprajazykové zdroje nominálních kategorií v typologické perspektivě
20) Hlavní vývojové tendence nominálních kategorií: pádové synkreze, zánik duálu, rozšíření systému, změny
funkční

docházka min. 80 %, aktivní účast na výuce; zkouška prověřující nabyté znalosti sestávající z interpretace
verbálních tvarů a jejich přiřazení třídám a paradigmatům, interpretace derivací, aktivní schopnost derivovat v
základních typech a rozpoznávat vztahy výchozích a derivovaných tvarů. V případě distanční výuky se obdobně
hodnotí účast studenta na této formě výuky.
Poslední úprava: Zemánek Petr, prof. PhDr., CSc. (27.04.2021)
Sylabus

Vybrané kapitoly z následujících knih:

Joseph, Brian D. - Janda, Richard D. (2005): The Handbook of Historical Lingustics. (Oxford: Blackwell).

Pro indoevropeistické zaměření:

Bičovský, Jan. 2013. Stručná mluvnice praindoevropštiny. Praha: Filozofická fakulta.

Fortson, Benjamin (2010): Indo­-European language and culture: an introduction (Malden, Mass.: Blackwell Publishing).

Μeier­-Brügger, Michael (ed.) (2010): Indogermanische Sprachwissenschaft. 9., durchgesehene und ergänzte Auflage. (Berlin: Walter de Gruyter).

Wodtko, Dagmar S. - Irslinger, Britta - Schneider Carolin (2008): Nomina im Indo­germanischen Lexikon (Heidleberg: Winter).

Pro semitistické zaměření:

Weninger, Stefan. Reconstructive Morphology. In: Semitic languages: an international handbook, Stefan Weninger, ed. Berlin: Walter de Gruyter. P. 151-177.

Gensler, Orin D. Morphological Typology of Semitic. In: Semitic languages: an international handbook, Stefan Weninger, ed. Berlin: Walter de Gruyter. P. 279-301.

Kienast, Burkhart.Historische Semitische Sprachwissenschaft. Wiesbaden (: Harrassowitz) 2001. P. 71-127, 129-186.

Poslední úprava: Zemánek Petr, prof. PhDr., CSc. (27.04.2021)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK