|
|
|
||
Struktura kurzu sleduje logiku přípravy rozpracovaného zadání závěrečné práce a jejího projektu, který je výstupem kurzu. Kurz poskytuje studujícím průpravu v dovednostech spojených s přípravou kvalitního projektu práce a závěrečné práce samotné v oblasti sociálních věd – soustředí se na práci s vědeckými informacemi, jejich vyhledávání a využití při vlastní práci, což je základním předpokladem k dobré formulaci výzkumného problému. Studující budou plnit průběžné úkoly a prezentovat je v hodinách (podle počtu přihlášených v menších pracovních skupinách). Účelem prezentací je poskytování zpětné vazby v průběhu formulace výzkumného problému a zpracování projektu. Studující jsou vedeni*y k samostatnosti při stanovování dalších cílů. Hodiny probíhají seminární formou – studující prezentují průběžný stav své práce.
Vedle přípravy projektu poskytuje kurz přehled o oblastech nutných k zpracování práce a relevantních již při jejím zadávání, tj. získávání dat pro zpracování práce (existující veřejně dostupná data i vlastní sběr) a shrnutí nároků na samotnou práci, její strukturu, zpracování a obsah. Předpokladem k úspěšnému složení zápočtu je odevzdávání průběžných úkolů a účast na hodinách, prezentace průběžných úkolů (kde je dle sylabu vyžadována), vypracování projektu práce a poskytování zpětné vazby kolegům. Projekt práce je odevzdáván nejprve v jeho předběžné formě, pro složení zápočtu je ale nutné jej odevzdat i s vyjádřením vedoucího práce, příp. finalizované zadání práce v SIS dle požadavků katedry. Podmínky získání atestu: • účast na pracovních seminářích (70 %); • včasné odevzdání všech průběžných úkolů; • poskytování peer zpětné vazby; • zadání projektu BP do SIS. Atestaci lze získat i po skončení semestru, ve kterém byl předmět zapsán. Předmět lze zapsat opakovaně. Poslední úprava: Richter Eva, Mgr., Ph.D. (03.02.2025)
|
|
||
Podmínky získání atestu:
Poslední úprava: Richter Eva, Mgr., Ph.D. (03.02.2025)
|
|
||
Guide to undergraduate dissertations in the social sciences. (n.d.). Sheffield Hallam University. Online: http://www.socscidiss.bham.ac.uk/ Poslední úprava: Richter Eva, Mgr., Ph.D. (03.02.2025)
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurz je možné si zapsat v zimním i letním semestru dle úvahy studujících a jejich plánu na realizaci a obhajobu závěrečné práce. Doporučený termín pro zadání projektu práce do SIS je jeden rok před plánovanou obhajobou (platí zejména pro studující nMgr studia). Nejzazší termín je 6 měsíců před plánovanou obhajobou, což je minimální lhůta, která dle předpisů musí uplynout mezi schválením zadání projektu a obhajobou práce.
Výuka kurzu začíná již na konci předcházejícího semestru = V závěru semestru předcházejícího zvolenému kurzu se studující MUSÍ zúčastnit semináře Náležitosti závěrečné práce a formulace výzkumné otázky.
Letní semestr: Vyučující: Eva Richter, Ph.D. Výuka v pracovních seminářích probíhá od poloviny března do poloviny května a směřuje k zadání práce do konce června (1 rok před červnovou obhajobou a 6 měsíců před lednovou obhajobou).
Semináře „Dovednosti“ Konkrétní obsah je vždy přizpůsoben požadavkům a složení přítomných. Průběh seminářů je hodně dán dotazy zúčastněných osob.
Rešerše odborných zdrojů · Praktický postup a plán vyhledávání literatury a datových zdrojů: jednotlivé fáze hledání a jejich smysl a proč to nezanedbat... · Vyhledávání v databázích a jejich přehled, operátory, na co si dát pozor. · Pokročilejší funkce vyhledávání, remindery… · Ukládání a evidence literatury (aneb často z počátku podceňovaná, a proto v průběhu práce proklínaná oblast); tabulkové výstupy rešerše. · AI nástroje pro rešerši a syntézu literatury. · Pro zájemce shrnutí systematické rešerše literatury.
Citování a citační software: Zotero, Mendeley · Ukázka obou manažerů, shrnutí jejich užívání a možností, výhod a nevýhod. · Asistovaná lekce: instalace, základní orientace, uložení souborů, export bibliografie. Pro zájemce i rozšíření do MS Word a práce s ním. · Citování formou Q&A na citační normu APA a její užití, příp. další praktické otázky citování (in-text citace a seznam bibliografických odkazů).
Akademické psaní: závěrečné práce · Představení či shrnutí žánru závěrečných prací. · Základní struktura předávání výzkumných informací (IMRAD) a její varianty pro různé typy prací. · Akademické psaní jako kreativní činnost: jak psát a nezbláznit se. · Odborný styl a jazyková stránka akademického psaní. · AI jako nástroj akademického psaní.
Přehled a syntéza literatury · Když čteme, analyzujeme – vybíráme jednotlivé informace. Co ale potom s nimi? = Jak na syntézu informací. · Struktura přehledu (relevantní pro všechny typy prací) · A raději znovu a jinak: Jak psát a nezbláznit se. · AI jako nástroj syntézy.
Dostupné nástroje · Přehled existujících volně dostupných nástrojů pro sběr, zpracování a analýzu dat.
Prezentování dat v odborných textech · Jak prezentovat data v dipomové práci? Úprava tabulek a grafů; volba vhodného typu prezentace dat; jaká data (ne)musíme prezentovat. Sdílení tipů na software. Poslední úprava: Richter Eva, Mgr., Ph.D. (24.02.2025)
|