PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Analýza kvantitativních dat 1 - ASG100207
Anglický název: Quantitative data analysis 1
Zajišťuje: Katedra sociologie (21-KSOC)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: neomezen / 40 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Jiří Šafr, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Ondřej Novotný
PhDr. Jiří Šafr, Ph.D.
Anotace
Předmět je vstupem do analýzy kvantitativních dat a statistiky pro sociology. Hlavním cílem je přiblížit proces analýzy dat a naučit se prakticky používat jednoduché statistické metody explorace a deskripce, prezentovat výsledky a věcně je interpretovat. Uvedeny budou také základy inferenční statistiky. Vedlejším cílem je budování základů statistické gramotnosti, tak aby se studující stali poučenými a kritickými uživateli statistických výstupů. V rámci semináře se studenti naučí pracovat se statistickým softwarem (např. SPSS).

Přehled témat:
1. Základní pojmy popisné a explorační analýzy
2. Rozložení dat, míry centrality, variabilita
3. Kategorizovaná data, charakteristiky rozložení četností nominálních znaků
4. Základní transformace a standardizace dat
5. Třídění statistických jednotek a popis vztahů mezi proměnnými
6. Grafické zobrazení rozložení dat a empirických souvislostí
7. Interpretace výsledků nejen v tabulkách: interakce a úvod do logiky elaborace
8. Základy inferenčního uvažování (výběr z populace, bodový a intervalový odhad, úvod do testování statistických hypotéz na příkladu Z-testu)
Poslední úprava: Šafr Jiří, PhDr., Ph.D. (06.02.2025)
Podmínky zakončení předmětu

K úspěšnému splnění zkoušky je třeba: (a) vypracovat závěrečnou seminární práci prokazující samostatné analytické schopnosti s uplatněním osvojených metod a postupů analýzy, (b) úspěšně absolvovat závěrečný test, který ověřuje získané základní praktické znalosti a kompetence.
V rámci semináře je k získání zápočtu třeba: (a) průběžně odevzdávat zadané domácí úlohy, (b) úspěšně absolvovat průběžný test na datové transformace.

Poslední úprava: Šafr Jiří, PhDr., Ph.D. (06.02.2025)
Literatura
  • Agresti A. Franklin C. A. Klingenberg B. & Posner M. (2018). Statistics : the art and science of learning from data (Fourth edition. Global). Pearson.
  • Blalock, H. M. (1960). Social Statistics. McGraw-Hill Book Company, Inc. (kapitoly 1-8)
  • Treiman, D. J. (2009). Quantitative Data Analysis: Doing Social Research to Test Ideas. San Francisco: Jossey-Bass/Wiley. (kapitoly 1 a 2)
  • Hanousek, J., P. Charamza. (1992). Moderní metody zpracování dat. Matematická statistika pro každého. Grada.
  • Miller, J. E. (2004). The Chicago guide to writing about numbers. The University of Chicago Press. (vybrané kapitoly)
  • Janáček J. (2022). Statistika jednoduše. Průvodce světem statistiky. Grada. (kapitoly 1-5)
  • Řehák, J., Řeháková, B. (1986). Analýza kategorizovaných dat v sociologii. Academia.
  • Řezanková, H. (2007). Analýza data z dotazníkových šetření. Professional Publishing.
Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (12.11.2023)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK