|
|
|
||
Předmět má za cíl hlubší vhled do problematiky komparativní mytologie. Studovaným příkladem bude mýtus o potopě, který je nejznámějším ze široce rozšířených mytémů. V rámci semináře se studenti seznámí s několika verzemi mýtu z různých oblastí a následně se sérií interpretací, které rozšířenost a formu mýtu zkoušejí vysvětlit / pochopit. Specifikou kurzu je jeho komparativní zaměření: nejedná se o studium jedné kultury, ale o sledování mytického komplexu napříč kulturami se všemi otázkami, které z toho plynou. Studenti se kromě několika narativů seznámí též s interpretacemi, kurs má tedy silnou teorietickou stránku.
Poslední úprava: Kozák Jan, Mgr., Ph.D. (28.01.2025)
|
|
||
Pravidelná aktivní účast na hodině (80%). - Každý uploaduje shrnutí a myšlenky k diskuzi do Studijní mezivýsledky - Každý jednu prezentaci na hodině - Na konci každý vlastní mýtus o potopě ("fan-fiction") Poslední úprava: Kozák Jan, Mgr., Ph.D. (24.02.2025)
|
|
||
Základní "učebnice" o kterou se budeme opírat, je Alan Dundes: The Flood Myth. Tu doplníme texty z některých vynechaných kultur. Poslední úprava: Kozák Jan, Mgr., Ph.D. (28.01.2025)
|
|
||
Potopa: 17.2. Úvodní hodina (volba témat) Speciální přístup: sledujeme podobnosti a odlišnosti. Jsme fascinováni motivy – jsme jako detektivové, kteří zkoumají složité „místo činu“. Vyzkoušejme si být perennialisté: co by byla prapůvodnější, nejplnější forma mýtu? Ochutnejme jednotlivé symboly a amplifikujme je – ten mýtus nesedí v izolaci – s jakými mýty je příbuzný? Na každou hodinu výpisky do SISu, Záznamník studenta: hlavní body výkladu, co si z toho osobně odnášíte? co vás nejvíc inspirovalo? co vám asociuje jiný mýtus? Co je vám nejasné a chtěli byste prodiskutovat? Na konci semináře vytvoříte svou vlastní verzi mýtu o Potopě. 24.2. Mezopotámské mýty o Potopě (Dundes s. 29-59, články „The Chaldean Account of the Deluge“ a „Some Observation on the Assyro-Babylonian and Sumerian Flood stories“) Chaldejci – Petr Observations – Saša Vybrat 2 články – porada. 3.3. Staroindický mýtus (s. 4-23) a Kúmarasvámího článek („Flood in Hindu Tradition“) Jiří Preiner – Kúmarasvámí 10.3. Frazer a Kelsen (Dundes s. 113-150) Jasmína – Frazer Matouš Holinka - Kelsen 17.3. Freudiáni: Róheim a Dundes (Dundes s. 151-182) Izabela – Róheim Dundes - Eliška 24.3. Keltové a Seveřani Text k Irské potopě: http://www.ancienttexts.org/library/celtic/ctexts/lebor2.html K tomu si ale také přečtěte tyto wiki hesla: https://en.wikipedia.org/wiki/Fintan_mac_B%C3%B3chra https://en.wikipedia.org/wiki/Ys https://en.wikipedia.org/wiki/Lyonesse K Severské potopě si přečtěte tento článek: https://www.academia.edu/49358584/The_Echo_of_Creation_Parallels_between_Old_Norse_Cosmogony_and_Eschatology Filip Mauer - Keltové Lucie Šteinerová - Seveřani 31.3. Devil in the Ark Abraham – Devil in the Ark 7.4. Tolkien, potopené země a „Atlantis complex“ Flieger - strany 91-136 Tobiáš Kraus 14.4. – hodina odpadá 21.4. – velikonoce
28.4. Aboriginálové Ondřej Doležal 5.5. Graham Hancock a „Ancient Apocalypse“ a Konspirační teorie o Tartárii čtěte soubor "Olav Hammer Karen Swartz - Graham Hancock New Age Myth.pdf" a také: https://en.wikipedia.org/wiki/Tartarian_Empire Agáta 12.5. Závěrečná hodina (Prezentace těch, co si vybrali některý další z článků): Luboš Lis: Stephen Jay Gould: Creationism - Genesis vs. Geology Ema Polednová: E. Follansbee: The story of the flood in the light of comparative semitic mythology" (str. 75) Poslední úprava: Kozák Jan, Mgr., Ph.D. (28.04.2025)
|