PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Bakalářský seminář - literární - ARJ100051
Anglický název: BA Semina rof Literature
Zajišťuje: Ústav východoevropských studií (21-UVES)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
Body: 2
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Hana Kosáková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Hana Kosáková, Ph.D.
Záměnnost : ARJ100036, ARJ500014
Je záměnnost pro: AVS100092, ARJ100036, AVS100134, AVS100095
Anotace
viz sylabus

Poslední úprava: Kosáková Hana, Mgr., Ph.D. (23.09.2023)
Sylabus

Bakalářský/diplomový seminář

 

 

Podmínkou splnění zápočtu je kromě aktivní účasti na semináři v ZS prezentace hlavních tezí připravované práce, provázená diskusí v semináři.Vlastní program kursu v ZS tvoří vybrané odborné (literárněvědné) texty, představující směrodatné podněty v myšlení o literatuře.

 

Obsah semináře tedy tvoří 4 hlavní body: 1. každý student představí hlavní teze připravované práce; 2. vybraný termín, který je spojen s ústředním tématem práce a jejich zpracování v slovnících, encyklopediích a popřípadě dalších příručkách – obě části prezentace jsou provázeny diskusí v semináři; 3. vysvětlení, v čem spočívají náležitosti odborného textu (styl, výklad, poznámkový aparát apod.); 4. společná četba vybraných odborných (literárněvědných) textů, jejich studium a následná diskuse bude doprovázena dalšími dílčími otázkami a úkoly směřujícími k nácviku tvorby odborného stylu.

 

Podmínkou splnění zápočtu je kromě zmíněných bodů také aktivní účast na semináři v ZS.

 

Povinná literatura k prostudování bude v dispozici v knihovně Jana Palacha na FFUK.

 

 

 

 

 

 

Program

 

9. 10. Úvod: program semináře, rozdělení termínů prezentace BP/DP, obecné náležitosti tvorby odborného textu (závěrečné práce).

 

16. 10. prezentace BP:

 

povinná četba: Umberto Eco: Jak napsat diplomovou práci. Olomouc, Votobia 1997. [kapitoly Dostupnost pramenů; Bibliografická citace, s. 71–81 a 91–113].

 

Otázky: a) Zápis bibliografického údaje, způsob citování: poznámky pod čarou, tzv. „americká“ citace, seznam literatury, zásady transliterace.

 

b) Typy vydání: vydání čtenářské a kritické. Aparát: různočtení, komentáře a vysvětlivky.

 

c) Transliterace z cyrilice do čj. Nalézt chyby v transliteraci v tomto zápisu: Ju. Lotman: Kinematografičeskoje ponjatie „plan“ o literaturnyj tekst; Točka zrenija těksta (S. 315–334)

 

 

30. 10. prezentace BP:

 

povinná četba: Umberto Eco: Šest procházek literárními lesy. Olomouc, Votobia 1997. [kapitoly Lesy okolo Loisy; Otálení v lesích, s. 41–100]

Otázky: Klíčová slova. Hlavní termíny a teze. Vytvoření anotace.

 

 

13. 11.  prezentace BP:

 

povinná četba: Umberto Eco: Šest procházek literárními lesy. Olomouc, Votobia 1997 [kap. Smyšlené Protokoly, s. 157–188].

Otázky: Hlavní termíny a teze. Jakou koncepci literárního procesu zde autor předkládá? Vytvoření resumé.

 

 

27. 11.  prezentace BP:

 

povinná četba: Павел Медведев: В лаборатории писателя. Ленинград, Советский писатель 1960 [гл. Общая схема творческого процесса, С. 95–117].

Otázky: Jakou koncepci tvůrčího procesu zde autor předkládá? Jaká jsou pro něj relevantní fakta?

 

4. 12. prezentace BP:

 

povinná četba: Jan Mukařovský: Záměrnost a nezáměrnost v umění. In týž: Studie z estetiky, Praha, Odeon 1960, s. 116-147

Otázky: Jakou koncepci tvůrčího procesu zde autor předkládá? Co se snaží problematizovat?

 

 

 

 

18. 12. prezentace BP

 

povinná četba: Roman Jakobson: Socha v symbolice Puškinově, in týž: Estetická funkce, Praha, Hah 1995, s. 575-604.

překlad do rj.Статуя в поэтической мифологии Пушкина

Otázky: Jakou koncepci tvůrčího procesu zde autor předkládá? Jaké jsou pro něj relevantní fakta a kontexty?

 

8. 1. prezentace BP:

 

povinná četba: Н.П. Великанова: Замысел и авантекст („Война и мир“ Толстого) // Текстология и генетическая критика. Общие проблемы, теоретические перспективы, Москва, ИМЛИ РАН 2008, С. 80-101.  

Otázky: a) Jakou koncepci tvůrčího procesu zde autor předkládá? Jaké jsou pro něj relevantní fakta a kontexty?

b) Stručné zhodnocení vybraných odborných textů s ohledem na témata BP/DP zvolená studenty. V čem vidíte přednosti a slabiny předkládaných konceptů?

 

Poslední úprava: Kosáková Hana, Mgr., Ph.D. (25.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK