PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Metodologická praktika v psychologii - APS500033
Anglický název: Methodological Practice in Psychology
Zajišťuje: Katedra psychologie (21-KPS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 60 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Další informace: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3929
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Mgr. Kateřina Zábrodská, Ph.D.
Vyučující: Bc. Lucie Zernerová, M.Sc., Ph.D.
Anotace -
Metodologická praktika nabízejí studentům procvičení v aplikaci základních úvahových principů při vyvozování a prověřování tvrzení v rámci kvalifikovaného posouzení psychologických či psychologii připomínajících diagnostických a intervenčních postupů. Pozornost bude věnována i metodologicky korektnímu přístupu ke kontroverzním oblastem psychologie, v nichž se lze setkat s velmi odlišnými odbornými stanovisky.
Cílem předmětu je rozvoj kritického myšlení a podpora schopnosti vidět a využívat psychologické poznatky v každodenní praxi, která obvykle nedodržuje pravidla formulace, verifikace a prezentace tvrzení platná v akademickém a vědeckém světě.
Obsah předmětu: Definice pojmů - odborná a neodborná terminologie a její posouzení; Tvrzení a teorie; Testování hypotéz; Reliabilita a validita metod sběru dat; Experimenty a kvaziexperimenty; Rešerše informací; Přehledová studie a metaanalýza; Etické aspekty diagnostiky a intervence; Proč se mýlíme a proč se chceme mýlit.
Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (20.07.2023)
Cíl předmětu - angličtina

a

Poslední úprava: Pešout Ondřej, Mgr., Ph.D. (03.02.2023)
Podmínky zakončení předmětu -

Kritické posouzení vybraných tvrzení zdůvodňujících psychologický či psychologii připomínající postup ústící v ústní a/nebo písemnou prezentaci vlastního stanoviska.

Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (20.07.2023)
Literatura -

Povinná:

Dobelli, R. (2012). Pasti v myšlení a jak do nich nespadnout. Praha: Wolters Kluwer.
Goldacre, B. (2013). Prolhaná věda. Praha: Cpress.
Gilovich, T. (2008). How we know what isn't so. Simon and Schuster.
Lilienfeld, S. O., Lynn, S. J., Ruscio, J., & Beyerstein, B. L. (2009). 50 great myths of popular psychology: Shattering widespread misconceptions about human behavior. John Wiley & Sons.
Shermer, M. (2002). Why people believe weird things: Pseudoscience, superstition, and other confusions of our time. Macmillan.
Sternberg, R. J., Roediger III, H. L., & Halpern, D. F. (Eds.). (2007). Critical thinking in psychology. Cambridge University Press.

Seznam doporučené literatury je upřesňován v průběhu výuky.

Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (12.09.2024)
Sylabus

Zopakování základních metodologických principů a jejich význam pro psychologii jako vědeckou disciplínu

Struktura reportu vědecké práce

Kritické zhodnocené věděcké studie

Významu výzkumu a výzkumných metod

Rešerše informací (přehledové studie a metaanalýza)

Výzkumné designy

Reliabilita a validita metod sběru dat

Výzkumné otázka a Testování hypotéz

Skupinové konzultace

Skupinové prezentace

Poslední úprava: Pešout Ondřej, Mgr., Ph.D. (03.02.2023)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK