Metodologická praktika nabízejí studentům procvičení v aplikaci základních úvahových principů při vyvozování a prověřování tvrzení v rámci kvalifikovaného posouzení psychologických či psychologii připomínajících diagnostických a intervenčních postupů. Pozornost bude věnována i metodologicky korektnímu přístupu ke kontroverzním oblastem psychologie, v nichž se lze setkat s velmi odlišnými odbornými stanovisky.
Cílem předmětu je rozvoj kritického myšlení a podpora schopnosti vidět a využívat psychologické poznatky v každodenní praxi, která obvykle nedodržuje pravidla formulace, verifikace a prezentace tvrzení platná v akademickém a vědeckém světě.
Obsah předmětu: Definice pojmů - odborná a neodborná terminologie a její posouzení; Tvrzení a teorie; Testování hypotéz; Reliabilita a validita metod sběru dat; Experimenty a kvaziexperimenty; Rešerše informací; Přehledová studie a metaanalýza; Etické aspekty diagnostiky a intervence; Proč se mýlíme a proč se chceme mýlit.
Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (20.07.2023)
Methodological practices offer students practice in the application of basic reasoning principles in making and testing claims in the context of skilled assessment of psychological or psychology-like diagnostic and intervention procedures. Attention will also be given to methodologically sound approaches to controversial areas of psychology in which widely divergent professional opinions may be encountered.
The aim of the course is to develop critical thinking and to promote the ability to see and use psychological knowledge in everyday practice, which usually does not follow the rules of formulation, verification and presentation of claims valid in the academic and scientific world.
Course content: definitions of terms - professional and non-professional terminology and its assessment; assertions and theories; hypothesis testing; reliability and validity of data collection methods; experiments and quasi-experiments; information retrieval; review studies and meta-analysis; ethical aspects of diagnosis and intervention; why we are wrong and why we want to be wrong.
Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (03.08.2023)
Cíl předmětu - angličtina
a
Poslední úprava: Pešout Ondřej, Mgr., Ph.D. (03.02.2023)
Podmínky zakončení předmětu -
Kritické posouzení vybraných tvrzení zdůvodňujících psychologický či psychologii připomínající postup ústící v ústní a/nebo písemnou prezentaci vlastního stanoviska.
Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (20.07.2023)
Criticalexaminationofselectedclaimsjustifying a psychologicalor psychology-likeprocedureleading to an oral and/orwrittenpresentationofone'sownposition.
Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (03.08.2023)
Literatura -
Povinná:
Dobelli, R. (2012). Pasti v myšlení a jak do nich nespadnout. Praha: Wolters Kluwer. Goldacre, B. (2013). Prolhaná věda. Praha: Cpress. Gilovich, T. (2008). How we know what isn't so. Simon and Schuster. Lilienfeld, S. O., Lynn, S. J., Ruscio, J., & Beyerstein, B. L. (2009). 50 great myths of popular psychology: Shattering widespread misconceptions about human behavior. John Wiley & Sons. Shermer, M. (2002). Why people believe weird things: Pseudoscience, superstition, and other confusions of our time. Macmillan. Sternberg, R. J., Roediger III, H. L., & Halpern, D. F. (Eds.). (2007). Critical thinking in psychology. Cambridge University Press.
Seznam doporučené literatury je upřesňován v průběhu výuky.
Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (12.09.2024)
Required:
Dobelli, R. (2012). The Art ofThinkingClearly: BetterThinking, BetterDecisions. Prague: WoltersKluwer. Gilovich, T. (2008). Howweknowwhatisn't so. Simon and Schuster. Lilienfeld, S. O., Lynn, S. J., Ruscio, J., & Beyerstein, B. L. (2009). 50 greatmythsofpopular psychology: Shatteringwidespreadmisconceptionsabouthumanbehavior. John Wiley & Sons. Shermer, M. (2002). Whypeoplebelieveweirdthings: Pseudoscience, superstition, and otherconfusionsofourtime.Macmillan. Sternberg, R. J., Roediger III, H. L., & Halpern, D. F. (Eds.) (2007). Criticalthinking in psychology. Cambridge University Press.
The list ofrecommendedliteratureisrefinedduringthecourse.
Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (03.08.2023)
Sylabus
Zopakování základních metodologických principů a jejich význam pro psychologii jako vědeckou disciplínu
Struktura reportu vědecké práce
Kritické zhodnocené věděcké studie
Významu výzkumu a výzkumných metod
Rešerše informací (přehledové studie a metaanalýza)
Výzkumné designy
Reliabilita a validita metod sběru dat
Výzkumné otázka a Testování hypotéz
Skupinové konzultace
Skupinové prezentace
Poslední úprava: Pešout Ondřej, Mgr., Ph.D. (03.02.2023)