PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Využití videa v psychologickém výzkumu a praxi - APS300112
Anglický název: Using Video in Psychological Research and Practice
Zajišťuje: Katedra psychologie (21-KPS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: letní
Body: 2
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (5)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: PhDr. Eva Šírová, Ph.D.
Prerekvizity : AUS500003
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Cílem předmětu je podrobněji seznámit studenty učitelství pro střední školy s možnostmi využití videa v psychologickém
výzkumu a praxi. V průběhu kurzu student získá základní zkušenosti z práce s videotechnikou, osvojí si základní
dovednosti s pořizováním kvalitních videonahrávek ve škole, jejich editace a odborné analýzy na PC, vyzkouší si také
vedení rozhovoru s klientem nad videozáznamem.
Poslední úprava: KPSBIDLO (01.10.2010)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je podrobněji seznámit studenty s možnostmi využití videa v psychologickém výzkumu a praxi.

Poslední úprava: KPSBIDLO (05.10.2007)
Literatura
Povinná:
Wels, P. M.A. Helping with a camera. The use of video for family intervention. Nijmegen: Nijmegen University Press, 2004. ISBN 90 5710 159 9.

Doporučená:
Beaufortová, K. a kol. Umění komunikace ve škole. Moderní vyučování I. [CD-Rom]. Praha: SPIN, AISIS, LANGMaster GROUP, 2004.

Bidlová, E. Sociální dovednosti učitele a možnosti jejich rozvíjení. [Diplomová a disertační práce]. Praha: Katedra psychologie UKFF v Praze, 1997, 2005.

DeVito, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-988-8.

Dittrichová, J., Papoušek, M., Paul, K. Chování dítěte raného věku a rodičovská péče. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0399-8.

Simpson, R., Forsyth, P., Kennedy, H. An evaluation of video interaction analysis in families and teaching situations. In Professional Development Initiatives. Edinburgh: SOED, 1994.

Stern, D.. The Interpersonal Worl of the Infant. New York: Basic Books, 1985.

Trevarthen, C. Communication and cooperation in early infancy: a description of primary intersubjectivity. In Bullowa, M. (Ed.). Before Speech: The beginnings of human communication (s. 321-347). London: Cambridge University Press, 1979.

Watzlawick, P., Beavin, J.H., Jackson, D. Pragmatika liské komunikace. Hradec Králové: Konfrontace, 1999. ISBN 80-86088-04-9.

Poslední úprava: KPSBIDLO (06.02.2007)
Metody výuky

přednáška/cvičení

Poslední úprava: KPSBIDLO (20.09.2007)
Požadavky ke zkoušce

Aktivní účast v kurzu, zpracování zadaných dílčích úkolů (samostatně i skupinově), natočení a analýza videozáznamu.

Poslední úprava: KPSBIDLO (20.09.2007)
Sylabus

Technika a trénink natáčení

Editace videozáznamu

Analýza videozáznamu

Vedení rozhovoru s klientem

Odborná a výzkumná analýza videozáznamu prostřednictvím programu INTERACT, VIP popř. OBSERVER.

Poslední úprava: KPSBIDLO (20.09.2007)
Vstupní požadavky

BZZk a atestace z předmětu AUS500003 Psychologie pro učitele I

Poslední úprava: KPSBIDLO (01.10.2010)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK