PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Dětská klinická psychologie - APS300038
Anglický název: Clinical Child Psychology
Zajišťuje: Katedra psychologie (21-KPS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: letní
Body: 6
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Kv [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň: základní
Je zajišťováno předmětem: APS500012
Garant: PhDr. Jaroslav Šturma
Prerekvizity : APS300020, APS300034
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Přednáškami, kazusitikami a cvičeními se posluchači seznamují se základními poznatky klinické vývojové psychologie a <br>
psychopatologie. Důraz je kladen na posilující (resilientní) a ohrožující (rizikové) faktory dětského vývoje s prohloubeným <br>
zaměřením na uspokojování resp. neuspokojování (deprivaci) základních potřeb psychické a sociální povahy. Vývoj dítěte <br>
je sledován zejména ve vztahovém a rodinném kontextu. Osvětlují se důsledky náležitého neuspokojení vitálních potřeb <br>
pro psychopatologický vývoj osobnosti. V průběhu předmětu jsou studenti obeznamováni s problematikou klasifikace a <br>
klinické diagnostiky kriterií duševních poruch a poruch chování příznačných pro dětský věk anebo v dětství vznikajících. <br>
To vše se chápe jako východisko k plánování a realizaci preventivních opatření, opatření na podporu duševního zdraví a <br>
psychologické intervence v indikovaných případech.<br>
Poslední úprava: Šturma Jaroslav, PhDr. (21.02.2017)
Cíl předmětu

Seznámit studenty s oborem dětské klinické psychologie.

Poslední úprava: Šturma Jaroslav, PhDr. (21.02.2017)
Literatura

* Povinná:
Hort, V. a kol.(2000): Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál, 2000.
Mezinárodní klasifikace nemocí - 10. revize (1992, 2000): Duševní poruchy a poruchy chování. Praha: WHO a PCP

DSM 5 - Diagnostický a statistický manuál duševních poruch (2015). Praha: Hogrefe - Testcentrum
Říčan, P., Krejčířová, D. a kol. Dětská klinická psychologie. 4. vyd.(2006): Praha: Grada(či vydání předchozí).
* Doporučená:

Baštecká, B. a kol. (2003): Klinická psychologie v praxi. Praha: Portál
Esser, G. (Editor) Lehrbuch der klinischen Psychologie und Psychotherapie des Kindes- und Jugendalters (2002): Stuttgart - New York: Georg Thieme Verla
Knölker, U., Mattejat, F., Schulte - Markwort, M. Kinder- und Jugendpsychiatrie systematisch (1997): Bremen: UNI-MED Verlag

Matějček, Z. (1970): Psychologie nemocných a tělesně postižených dětí. Praha - Avicenum

Matějček, Z. (2011): Praxe dětského výchovného poradenství. Praha - Portál

Svoboda, M. a kol. (2006): Psychopatologie a psychiatrie. Praha - Portál

Thorová, K. (2015): Vývojová psychologie. Praha - Portál

Vágnerová, M. (2008): Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha - Portál
Wenar, K., Kerig, P. Developmental Psychopathology. Through Infancy through Adolescence (2000). Boston - McGraw Hill 

Poslední úprava: Šturma Jaroslav, PhDr. (21.02.2017)
Metody výuky

přednáška/cvičení

Poslední úprava: KPSBIDLO (16.05.2007)
Požadavky ke zkoušce

Znalosti specifických úskalí jednotlivých vývojových období pro psychopatologický vývoj dítěte, důsledky raného přilnutí (attachment) a poruch přilnutí pro osobnostní vývoj a adaptaci, psychická deprivace a subdeprivace, základní znalosti psychopatologické klasifikace duševních poruch podle Mezinárodní klasifikace nemocí. Znalosti jsou ověřovány ústním rozhovorem zahrnujícím probíraná témata.

Předpookladem atestace je 70% účasti na přednáškách a v průběhu semestru referát na některé z probíraných témat, např. formou kazuistiky a zamyšlení nad ní, s připraveností prezentovat ji po předchozí domluvě v rámci přednášek v rozsahu 10 - 15 minut, či o nejnovějších poznatcích anebo ve formě krátkého eseje na vybrané téma. Celý výukový blok bude zakončen krátkým, jednolduichým písemným testem z probíraných témat a rozhovorem nad ním.

Poslední úprava: Šturma Jaroslav, PhDr. (21.02.2017)
Sylabus

- Specifická úskalí pro dětský vývoj
- Posilující (protektivní, resilientní) a ohrožující (rizikové) faktory ve vývoji
- Poruchy raného přilnutí a důsledky pro další vývoj
- Psychická deprivace a subdeprivace

- Vývoj sebepojetí

- Vyrovnávání se se závažnou situací, koncept smrti u dětí
- Klinická diagnostika na základě Mezinárodní klasifikace nemocí - Duševní poruchy a poruchy chování, zejména: poruchy chování u dětí útlého věku a v předškolním věku, specifické vývojové poruchy (hyperaktivita, poruchy učení, poruchy jazyka a řeči), poruchy řeči, pervazívní poruchy včetně autismu,mentální retardace, poruchy sociálního chování, úzkosti, fobie a poruchy sociálního kontaktu, neurotické poruchy a poruchy nálad u dětí, mutismus, tiky, enuréza, enkopréza, drogové závislosti, poruchy příjmu potravy, psychosomatické poruchy, psychické problémy chronicky nemocných dětí, dishamronický vývoj osobnosti.

-Neurotické poruchy a poruchy nálad u dětí.
- Syndrom týraného a zneužívaného dítěte.

Poslední úprava: Šturma Jaroslav, PhDr. (21.02.2017)
Vstupní požadavky

atestace z Dětské psychodiagnostiky (APS00034), Obecná psychopatologie (APS300020)

Poslední úprava: KPSBIDLO (16.05.2007)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK