|
|
|
||
Předmět seznamuje se základními psychodiagnostickými postupy a vede studenty k procvičení práce s některými z nich. Poslední úprava: KPSNIEDE (13.10.2011)
|
|
||
Seznámení studentů s problematikou diagnostiky dospělých. Poslední úprava: KPSNIEDE (13.10.2011)
|
|
||
ZÁKLADNÍ A DOPORUČENÁ LITERATURA Kyriánová H., Assesment centrum v současné personální praxi. Testcentrum, Praha 2003. Manuály vybraných psychodiagnostických metod. Stančák, A.: Klinická psychodiagnostika dospelých. Pschoprof, Nové Zámky 1996. Standardy pro pedagogické a psychologické testování. Testcentrum, Praha, 2001. Svoboda, M.(ed), Humpolíček, P., Šnorel, V. Psychologická diagnostika dospělých. Praha, Portál 2013, ev starší vydání 1999. Svoboda, M. (ed.), Krejčířová, D., Vágnerová, M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Portál, Praha 2001. Šípek, J.: Projektivní metody. ISV nakladatelství, Praha 2000. Weiss, P.: Sexuální deviace - klasifikace, diagnostika a terapie. Portál, Praha 2002.
Poslední úprava: KPSSIPEK (07.10.2013)
|
|
||
přednáška/cvičení Poslední úprava: KPSBIDLO (09.05.2007)
|
|
||
POŽADAVKY NA ZKOUŠKU Z PŘEDMĚTU DIAGNOSTIKA DOSPĚLÝCH Podmínkou k ústní zkoušce je atestace z předmětu "Teorie psychodiagnostiky a psychometrie"; vypracování a včasné odevzdání "Kazuistiky". 1. Teorie psychodiagnostiky a psychometrie Cíl: Naučit studenty hodnotit psychologické testy a patřičně zacházet s jejich manuály. V rámci rozvoje této schopnosti je třeba, aby dokázal každý student vytvořit a prověřit vlastní psychologický test či diagnostický postup. Studenti se budou učit, jak na konkrétní zadání reagovat vhodnou volbou diagnostických nástrojů a volbou strategie diagnostického vyšetření. Vedle testů budou studenti seznámeni s tím, jakým způsobem lze diagnosticky využít rozhovor, pozorování a analýzu stop a výsledků činnosti. Pozornost bude věnována rovněž tomu, jak prověřovat a integrovat data do výsledné psychologické zprávy. Sylabus: Výhody a rizika psychodiagnostiky, Klinické a psychometrické přístupy k psychodiagnostice, Norma a normalita, Norma populační, norma kriteriální a další typy norem, Proměnné v psychodiagnostice, jejich operacionalizace a škálování, Metody sběru dat v psychodiagnostice, Validita a reliabilita psychodiagnostických metod, Cíl a strategie psychodiagnostického vyšetření, Struktura a typy psychodiagnostických zpráv, Symptom - syndrom - diagnóza, Psychodiagnostický rozhovor a typy otázek, Analýza stop a výsledků činnosti v psychodiagnostice, Pozorování v psychodiagnostice, Assessment centra a development centra, Psychologické testy - jejich typy, výhody a nevýhody, Senzitivita a specifita testů, Vytváření norem, Odhady reliability, Položková analýza, Typy validit a validizační studie, Testové baterie a integrace dat, Faktorová analýza v psychodiagnostice, Manuál psychologického testu, Evaluace testů a psychodiagnostických metod, Současné trendy v psychodiagnostice, Etické standardy testování. Na základě anotace tohoto předmětu předpokládáme, že studenti přistupující ke zkoušce z "Diagnostiky dospělých" ovládají, teoreticky i prakticky, uvedené tématické okruhy. 2. Vypracování kazuistiky (upřesněno taktéž v rámci výuky a konzultací) · Výběr zakázky a klienta · Základní demografické údaje o klientovi, případně anamnéza · Formulace zakázky · Pojmenování psychických fénoménů či psychologických celků (schopnosti, vlastnosti, dovednosti…stavy, procesy, vývoj…), které chceme mapovat a zjišťovat · Operacionalizace proměnných · Jaké byly využity psychodiagnostické ("psychognostické" J) metody a proč? · Klinické a testové metody · Administrace a jejich vyhodnocení (přílohy - vyhodnocovací archy, kvalitativní rozbory, výstupy z počítačového zpracování metod) · Závěry z vyšetření, případně další diagnostický záměr, diskuse · Doporučení pro praxi (intervence, terapie…) Okruhy ke zkoušce z předmětu diagnostika dopělých
A) klinické vyšetřovací metody Přehled klinických vyšetřovacích metod - jejich význam a zařazení dopsychologického vyšetření Rozhovor - vlastnosti rozhovoru jako klinické vyšetřovací metody ve srovnání s běžným rozhovorem; fáze rozhovoru (otevírání, udržování, uzavírání); typy rozhovoru (příklady použití); techniky vedení rozhovoru (několik příkladů); organizace (prostor, čas apod.); zvláštnosti rozhovoru u různé populace/ klientely (muži, ženy, starší, mladší, ev. děti, cizinci apod.); aktivní naslouchání jako specifická metoda v rozhovoru; práce s hlasem; typy otázek v rozhovoru (příklady) Pozorování - typy (volné, systematické,zúčastněné, nezúčastněné); Vernonovo schéma pro pozorování (ev. podobné postupy); druhy dat z pozorování, jejich záznam a uchovávání Anamnéza - typy/druhy Analýza spontánních produktů - příklady a význam
B) Projektivní metody Vysvětlení principu projekce - užší (původní psychoanalytucké) a širší chápání projekce Dělení projektivních metod - a příklady Rorschachova metoda - okolnosti vzniku, zhruba doba vydání testu ROR; podoba testu (počet tabulí a jejich character); oblast užití; výhody i nevýhody používání ROR; postup prezentace ROR; základní dimenze signování protokolu; základní charakteristiky Exnerova přístupu; trendy ve vývoji práce s ROR Příklady metod příbuzných k ROR - ZTT apod. Tematicko apercepční test - okolnosti vzniku, zhruba doba vydání testo TAT; podoba testu (počet tabulí a jejich character); oblast užití; výhody i nevýhody používání TAT; postup prezentace TAT; původní způsob vyhodnocování (jen základní myšlenky); trendy ve vývoji práce s TAT Příklady metod příbuzných k TAT - jejich stručná charakteristika Kresebné testy - přehled nejúžívanějších (a jména autorů těch nejdůležitějších), jejich charakteristika, oblast užití; způsob a etika práce práce s kresebnými testy; výhody a rizika Rosenzweigův obrázkový frustrační test - vznik a podoba testu, princip frustrace a reakce na ni, směr a typ agrese, možnosti užití, dostupné verze a trendy ve vývoji Příklady dalších projektivních metod - Wagnerův Test ruky; Test světa; příklady barvových testů
C) dotazníkové metody Dotazníkové metody obecně - základní charakteristika, výhody a nevýhody jejich užití, psychometrické kvality, postupy na zvyšování validity dotazníkových metod, základní dělení MMPI - podrobně, základní klinické a validizační škály - vyjmenovat, umět popsat, způsob a postup interpretace, Welshův kód (co to je, není potřeba přesně interpretovat), základní konfigurace škál, skóry Eysenckovy dotazníky - základní charakteristika, popsat škály Cattelovy dotazníky 16 PF a CAQ - není potřeba znát úplně všechny škály, ale základní charakteristika obou metod, podobnosti a rozdíly, jejich užití NEO-inventáře - Big 5 a NEO-PI-R - umět všech 5 základních škál, charakteristika metod, jejich užití ICL - charakteristika metody, její užití, základní osy, možné způsoby vyhodnocení a práce s metodou LMI a BIP - charakteristika, typy škál, které obsahují, užití GPOP - charakteristika metody, znát základní škály a jejich charakteristiky, způsoby vyhodnocení a práce s metodou Příklad a stručný popis: testy hodnot zjišťování depresivních symptomů (BDI-II, škály depresivity) zjišťování úzkostných symptomů (např. KSAT, MAS, STAI) zjišťování kvality života, životní spokojenosti, smysluplnosti (Dotazník životní spokojenosti, ESK, Logotest) Objektivní testy osobnosti - charakteristika, příklady (VTS apod.)
D) výkonové metody Testy inteligence (jednodimenzionální a komplexní) Orientačně: Kohsovy kostky, D 48 Domino,Ravenovy progresivní matice, C.F.2A, TIP, BOMAT... Podrobně: VMT, Test struktury inteligence I-S-T 2000 R, WAIS -III Testy paměti LGT - III, WMS - III, Škála aktuální paměti... Testy kreativity Torranceho test, Kreatos, Wartegův test... Testy parciálních a kombinovaných schopností Bourdonův test. d2, Číselný čtverec, Stroopův test, Názorové řady, Číselné řady, Sčítací zkouška,Tvarový skládací test, Test čtverců, Test koncentrace pozornosti, S - test, DRČ, TDS - Test diferenciace schopností... Testy tecnických schopností Loeweho pyramida, Soeweho kostka... Testy organicity Vizuální retenční test Bentonův, Bender - Geštalt test, Grassiho test organicity, Test kognitivního odhadu... Diagnostika kognitivních a exekutivních funkcí Test cesty, Hanoiská věž, Wisconsinský test třídění karet...
E) psychiatrické posuzovací škály MADRS (Montgomery-Åsberg Depression Rating Scale), BDI (Beck Depression Inventrory)
F) počítačová diagnostika HTS - Hogrefe TestSystem 4.0 NEO, LMI, BIP, GPOP, MSCEIT, LJI... VTS - Vienna Test Systém Testy schopností, Testy osobnosti, Objektivní testy osobnosti, Adaptivní forma testování DiarosWin (SPARO)
G) Assesment centrum v současné personální praxi Metody D) - F) všech znát stručně: popis, způsob administrace a vyhodnocení, účel a způsob využití v praxi, jejich vzájemné porovnání, jejich výhody a nevýhody, případně vlastní kritické poznámky (v obou směrech)
J) Využít vlastní zkušenost a diagnostickou rozvahu Poslední úprava: Niederlová Markéta, PhDr., Ph.D. (07.09.2016)
|
|
||
Klinické vyšetřovaní metody. Poslední úprava: Niederlová Markéta, PhDr., Ph.D. (07.09.2016)
|
|
||
atestace z Teorie psychodiagnostiky a psychometrie (APS300033), souběžně zápis Neuropsychologie (APS300028) Poslední úprava: KPSNIEDE (13.10.2011)
|