Cílem předmětu je seznámit s podmínkami a zásadami pro výběr, přípravu, vypracování a obhájení bakalářské práce (akcent na aspekty formální a metodologické). Studenti též mapují pojmová, oborová, metodologická, organizační i mentálně hygienická úskalí práce. Součástí prosemináře je rovněž průběžná aktualizace požadavků kladených na kvalitní BP a jejich případných změn (aktualizace citačních norem, úpravy organizace studia atp.)
Získané znalosti: student se orientuje v procesu zpracování bakalářské práce, zná jeho klíčové body a rozumí jejich funkci v celém procesu; je schopen určit jak formální a procesuální náležitosti zpracování bakalářské práce, tak její metodologické otázky; zná nabídku témat pro zpracování v rámci bakalářských prací; identifikuje úskalí, která mohou v procesu zpracování bakalářské práce nastat; inspiruje se zkušenostmi a zpětnou vazbou z prací kolegů v předchozích letech; je obeznámen se způsobem hodnocení bakalářských prací a průběhem obhajob.
Získané dovednosti: student si umí vyhledat specifické údaje ke zpracování bakalářské práce v dostupných zdrojích; umí rozlišit, které informace si získá sám a které a v jakém momentu získá v rámci konzultace s vedoucím bakalářské práce; předmět tak optimalizuje využití zdrojů v rámci spolupráce student-vyučující; student si umí samostatně rozvrhnout práci na bakalářské práci ve všech zásadních fázích.
Obsah předmětu: Základní charakteristiky bakalářských prací v oboru psychologie; Témata bakalářských prací a způsob jejich zpracování; Obsahové i organizační souvislosti zadání bakalářských prací; Obhajoba bakalářské práce jako první krok k ukončení bakalářského studia
Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (24.10.2023)
The aim of the course is to introduce the conditions and principles for the selection, preparation, elaboration and defence of a bachelor thesis (emphasis on formal and methodological aspects). Students also map the conceptual, disciplinary, methodological, organizational and mental hygiene pitfalls of the thesis. The proseminar also includes continuous updating of the requirements for a quality BP and their possible changes (updating of citation standards, adjustments of the study organization, etc.).
Knowledge gained: The student is oriented in the process of processing the bachelor thesis, knows its key points and understands their function in the whole process; is able to identify both the formal and procedural requirements of processing the bachelor thesis and its methodological issues; knows the range of topics for processing within the bachelor thesis; identifies the pitfalls that may occur in the process of processing the bachelor thesis; is inspired by the experience and feedback from the work of colleagues in previous years; is familiar with the method of evaluation of bachelor theses and the course of defences.
Acquired skills: the student is able to search for specific data for the preparation of the bachelor thesis in available sources; the student is able to distinguish which information he/she obtains on his/her own and which and at what point he/she obtains it in consultation with the supervisor of the bachelor thesis; the course thus optimizes the use of resources in the student-teacher cooperation; the student is able to independently schedule the work on the bachelor thesis in all essential stages.
Course content: basic characteristics of bachelor theses in the field of psychology; topics of bachelor theses and the way of their elaboration; content and organizational context of bachelor thesis assignments; bachelor thesis defense as the first step towards the completion of bachelor studies
Poslední úprava: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (06.11.2023)
Podmínky zakončení předmětu -
70% účast na semináři, vypracování podrobné anotace bakalářského projektu na základě konzultace s vedoucím práce, který tento návrh projektu podepíše (3-4 normostrany), a jež je zároveň podkladem pro odevzdání zadání bakalářské práce a pro atestaci, kterou udělují garantky předmětu ve vypsaných termínech
Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (24.10.2023)
70% participation in the seminar, elaboration of a detailed annotation of the bachelor's project based on consultation with the supervisor, who signs the project proposal (3-4 standard pages), which is also the basis for the submission of the bachelor's thesis assignment and for the attestation, which is awarded by the course guarantors in the announced terms
Poslední úprava: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (13.10.2023)
Literatura -
Bui, Y. N. (2009). How to Write a Master’s Thesis. Los Angeles: Sage. Print.
Eco, U. (1997). Jak napsat diplomovou práci. Praha: Votobia. Holoušová, D., & Krobotová, M. (2004). Diplomové a závěrečné práce. Olomouc: PeF Univerzity Palackého. Hoskovec, J., & Štikar, J. (1980). Dokumentační informace v psychologii. Praha: FF UK.
Kapounová, J., & Kapoun, P. (2017). Bakalářská a diplomová práce. Od zadání po obhajobu. Praha: GRADA Publishing, a.s.
Šesták, Z. (2000). Jak psát a přednášet o vědě. Praha: Academia. Švancara, J. (1999). Terminologie a dokumentace psychologických prací. Brno: MU. Seznam doporučené literatury je uveden v SIS a upřesňován během výuky.
Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (24.10.2023)
Bui, Y. How to Write a Master's Thesis. Los Angeles: Sage. Print.
Poslední úprava: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (13.10.2023)