PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Fyziologická psychologie - APS100024
Anglický název: Physiological Psychology
Zajišťuje: Katedra psychologie (21-KPS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024 do 2024
Semestr: letní
Body: 4
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:písemná
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň: základní
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: RNDr. Mgr. Kateřina Veverová, Ph.D.
prof. Mgr. Ondřej Bezdíček, Ph.D.
PhDr. RNDr. Tereza Nekovářová, Ph.D.
Vyučující: prof. Mgr. Ondřej Bezdíček, Ph.D.
Prerekvizity : APS100066
Je záměnnost pro: APS300010
Anotace -
Cíl předmětu tkví ve spojení poznatků a metod experimentální psychologie a experimentální fyziologie v návaznosti na předchozí získané informace z neurofyziologie a anatomie nervového systému (NS) člověka. Student by měl porozumět základním dějům na všech úrovních NS, definovat funkce jednotlivých systémů a vysvětlit součinnost periferního a centrálního NS. Kromě toho dokázat změřit některé základní parametry funkcí senzorických, motorických a dalších a interpretovat jejich případnou dysfunkci. Následně formulovat a naplánovat restituční postupy, vedoucí k dosažení eufunkce subsystémů i celku NS člověka. Samozřejmostí je odůvodnění a argumentace vzhledem k formulovaným hypotézám. Při zpochybnění vyslovených předpokladů revidovat testované metody a přeformulovat své výzkumné otázky. 

Získané znalosti: student umí vymezit základní pojmy fyziologické psychologie; vysvětlit rozdíl mezi psychofyziologií a fyziologickou psychologií; popsat CNS a funkce jeho jednotlivých částí vzhledem k psychologickým procesům; umí vyjmenovat metody zobrazení struktury a funkce mozku. Student chápe jednotu organismu, stojící na spolupracujících subsystémech s různými úrovněmi komplexnosti. Dokáže vysvětlit souvislosti mezi jednoduchým reflexem a funkcí vědomí a argumentačně podložit svou interpretaci těchto jednoduchých, a přitom i značně složitých dějů 

Získané dovednosti: student analyzovat jednotlivé psychické procesy z fyziologického hlediska; umí aplikovat získané vědomosti do psychologické praxe. Student dokáže jednoduchými screeningovými metodami změřit a hodnotit funkčnost vybraných senzorických a motorických systémů, řeči a s ní souvisících dovedností čtení, psaní a počítání, emočních složek prožívání, poslání sexuálních a rozmnožovacích funkcí v naplnění jednoty člověka a jeho místa ve světě sociálních sítí. 
Obsah předmětu: Historie, vymezení základních pojmů, rozdíl mezi psychofyziologii a fyziologickou psychologii, základny CNS. Neuron jako základní stavební jednotka nervového systému: morfologie a funkce. Architektura kortexu, modularita a principy. Principy funkce nervové tkáně. Evoluce mozku obratlovců a principy stavby CNS. Receptory, neuromodulátory a neurotransmitery. Vědomí: lucidita, vigilita, retikulární formace, teorie vědomí. Vědomé a nevědomé procesy z pohledu neurobiologie. Vizuální a akustická percepce. Učení a paměť. Emoční processing v mozku. Řeč a její lokalizace v mozku. Psychoneuroimunologie: mysl a tělo v jednotě. Kognice a myšlení. Metody zobrazení struktury a funkce mozku, metody použití u zvířat. Spánek. 
Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (12.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -

Analyzovat vybraný odborný článek dle metodiky QLMRI, samostatně vypracovat seminární práci na vybrané téma a připravit si její prezentaci, případně zorganizovat demonstraci vztahující se k přednášeným tématům. Znalost odpřednášené látky a vybrané doporučené literatury. Test (nezvládnutí řešeno ústní zkouškou). 

Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (24.10.2023)
Literatura -

Rosenzweig, M. R., Leiman, A. L., & Breedlove, S. M. (2006). Biological Psychology. An Introduction to Behavioral, Cognitive, and Clinical Neuroscience (4th ed.). Sunderland, Massachusetts: Sinauer Associates, Inc. 

Gazzaniga, M. S., & Mangun, G. R. (Eds.). (2014). The cognitive neurosciences (5th ed.). Boston Review. https://doi.org/10.7551/mitpress/9504.001.0001

Carlson, N. R. (2004). Foundations of Physiological Psychology. Boston: Allyn and Bacon, Inc. 

Mather, G. (2006). Foundations of Perception. New York: Psychology Press. 

Ward, J. (2006). The Student's Guide to Cognitive Neuroscience. New York: Psychology Press. 

Michel, G.F., & Mooreová, C.L. (1999). Psychobiologie. Biologické základy vývoje chování. Praha: Portál. 

Šmarda, J., Bahbouh, R., Orel., M., Svoboda, M., & Šmahel, Z. (2004). Biologie pro psychology a pedagogy. Praha: Portál.  

Seznam doporučené literatury je v SIS a upřesňován během výuky. 

Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (12.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK