PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Informační systémy kulturních institucí - AMSV00032
Anglický název: Museum information systems
Zajišťuje: Ústav českých dějin (21-UCD)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Nina Wanča, Ph.D.
Vyučující: Ing. Martin Souček, Ph.D.
Mgr. Nina Wanča, Ph.D.
Anotace
Studenti a studentky se seznámí se základními informačními systémy, které se v muzeích a kulturních institucích využívají. V první části kurzu probereme 3 druhy systémů - provozní informační systémy (1), systémy pro správu sbírek a kolaboraci (2), informační systémy pro návštěvníky a propagaci (3). Cílem je osvětlit souvislosti mezi jednotlivými systémy, nastolit sadu problémů a úkolů, které se pomocí informačních systémů řeší a představit principy, na kterých jednotlivé systémy fungují. Druhá část kurzu bude praktická, kdy teoretické koncepty studenti a studentky aplikují na konkrétním problému v rámci vypracování týmového projektu. Na konci kurzu absolventi a absolventky budou rozumět principům, na kterých informační systémy stojí a budou si vědomi hlavních přínosů a implementačních a provozních problémů, které je v praxi nutné řešit.


POZNÁMKA: Pokud budou studující zapsaní do kombinovaného studia docházet na hodiny, platí pro ně podmínky jako pro prezenční studující (nemusí tedy plnit úkoly a testy v Moodle). Ke kurzu jsou dva kurzy v Moodle, jeden pro kombinované studující, druhý pro prezenční. Zapište si tedy příslušný Moodle kurz.

Poslední úprava: Wanča Nina, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
Literatura
  • GIANNINI, Tula. a Jonathan P. BOWEN. Museums and Digital Culture New Perspectives and Research. Cham: Springer International Publishing, 2019, 1 online resource (589 pages). ISBN 3-319-97457-2. Dostupné z: doi:10.1007/978-3-319-97457-6

  • CORRADO, Edward M. a Heather Lea MOULAISON. Digital preservation for libraries, archives, and museums. Second edition. Lanham: Rowman & Littlefield, 2017, xxvii, 373 stran; 24 cm. ISBN 978-1-4422-7871-4.

  • ZIEGLER, S L. Open Data in Cultural Heritage Institutions: Can We Be Better Than Data Brokers?. Digital humanities quarterly [online]. Providence, 2020, 14(2) [cit. 2022-10-30].

  • KRAJČÍK, Martin. Office 365 as a Tool for Effective Internal Communication in Corporate Environment. Data-Centric Business and Applications [online]. Cham: Springer International Publishing, 2018, 275-309 [cit. 2022-10-30]. ISBN 331994116X. ISSN 2367-4512. Dostupné z: doi:10.1007/978-3-319-94117-2_12

  • OCHRANA, František, Michal PLAČEK, Milan PŮČEK a Antonín ŠIMČÍK. Management a hospodaření muzeí. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum 2018, 242 stran: černobílé ilustrace, tabulky ; 21 cm. ISBN 978-80-246-3638-2

  • VOLESKÝ, Petr. Muzejní informační systémy - analýza současného stavu a návrh jejich optimalizace [online]. Praha, 2009 [cit. 2022-10-30]. Available from: https://theses.cz/id/xvidi7/. Master's thesis. University of Finance and Administration. Thesis supervisor doc. RNDr. Ing. Jaroslav Klvaňa, CSc.

Poslední úprava: Paštěka Václav, Mgr. (06.02.2023)
Požadavky ke zkoušce

Požadavkem k zápočtu pro prezenční studenty:

  • aktivní účast (diskuse, domácí příprava) v hodinách

  • docházka v rozsahu minimálně 75 %

    • vypracování ukolu na testování mobilní aplikace v týdnu humanitních věd

  • vypracování týmového projektu. Dlouhodobý praktický úkol se zaměří na implementaci informačních systému v typických činnostech muzea (akvizice, správa sbírek, tvorba výstavy apod.). Práce na projektu bude probíhat zejména v hodinách; průběžná konzultace je povinná.

Požadavkem k zápočtu pro kombinované studenty:

  1. průběžné samostudium materiálů v Moodlu

  2. vypracování 4 testů v Moodlu

    3. splnění úkolů k virtuálním výstavám

    4. splnění úkolu k muzejní mobilní aplikace

    5. docházka na obou výukových sobotách

    6. vypracování týmového projektu. Dlouhodobý praktický úkol se zaměří na implementaci informačních systému v typických činnostech muzea (akvizice, správa sbírek, tvorba výstavy apod.). Kombinovaní studenti se musí domluvit na formě spolupráce samostatně v týmu.

Termíny pro všechny studující:

  • Neděle 18. 1. 2025 ve 20.00 odevzdání projektu do Moodle

  • Neděle 25. 1. 2025 ve 20.00 odevzdání finálního projektu po zapracování připomínek vyučujcích do Moodle

Poslední úprava: Wanča Nina, Mgr., Ph.D. (08.01.2025)
Sylabus

Sobotní výuka pro kombi studující:

  • 12. 10 od 9:00 – 10:30, výuka s Martinem Součkem
  • 30. 11. od 14.40-16.10 věnované projektům s Ninou Wanča

 

Sylabus

  1. Úvodní hodina - 30. 9. – Martin Souček
     Prezentace předmětu a cílů výuky, nastavení očekávání, představení zápočtu a ujasnění pravidel spolupráce

  2. Podnikové a kolaborativní systémy - 7. 10. - Martin Souček
     Standardní podnikové systémy – ekonomický, personální, spisová, LDAP. Kolaborativní systémy pro spolupráci muzejních pracovníků (cloud M365/Google workspace).

  3. Provozní informační systémy - 14.10. - Martin Souček
     Systémy pro budovu – měření a regulace klimatu, řízení osvětlení. Bezpečnostní systémy – přístupy, požární a zabezpečovací systémy. Vstupenkový systém.

  4. Systémy pro správu sbírek: CMS a digitalizace - 21. 10. - Martin Souček
     Systémy pro evidenci sbírek a jejich propojení s digitálním repozitářem. Digitalizační procesy. LTP úložiště. Kvalita metadat. Vlastnosti content management systémů (CMS).

  5. + 6. hodina (POZOR dvojitá hodina) - 11.11.
    Systémy pro ovládání expozic - 14.10-15.40 - Martin Souček
    Ovládání výstav a redakční systém obsahu AV, AV digital signage, distribuce AV signálu a nároky na infrastrukturu, hardware.

    Informační systémy pro návštěvníky: virtuální výstavy - 15.50-17.25 – Nina Wanča
     Virtuální výstavy a jejich typologie, výhody a nevýhody jednotlivých řešení v kontextu potřeb různých cílových skupin. Poznatky z výzkumu v ČR. Zadání testování mobilní aplikace

  6. viz výše
  7. Informační systémy pro návštěvníky: muzejní aplikace I. (testování) - 18.11.-22.11. (POZOR - NENÍ VÝUKA kvůli Týdnu humanitních věd - místo toho je samostatný praktický úkol)
     Praktické cvičení - testování aplikace v NM. Zadání domácího úkolu zpracování zprávy z testování.

  8. Informační systémy pro návštěvníky: muzejní aplikace II. (reflexe) - 25.11. - Nina Wanča
     Mobilní aplikace pro návštěvníky, úvod do procesu uživatelského testování. Mobilní aplikace pro návštěvníky, reflexe vlastní zkušenosti a domácího úkolu.

  9. Projektová hodina - 2.12. - Nina Wanča a Martin Souček (místnost zasedačko TOP)
     Týmová práce na projektu, konzultace, prezentace dílčích výstupů projektu.

  10. Projektová hodina - 9.12. - Martin Souček (místnost zasedačko TOP)
     Týmová práce na projektu, konzultace, prezentace dílčích výstupů projektu.

  11. Projektová hodina - 16.12. - Nina Wanča (České muzeum hudby)
     Týmová práce na projektu, konzultace, prezentace dílčích výstupů projektu.

  12. Závěrečná hodina a konzultace k projektu- 6.1. - Nina Wanča a Martin Souček
     Reflexe kurzu a vyhodnocení semestrální práce. S čím z kurzu odcházíme, jak můžeme využít informace z kurzu v praxi

Poslední úprava: Wanča Nina, Mgr., Ph.D. (03.10.2024)
Výsledky učení

Vzdělávací cíle

  • Získat informace týkající se provozu kulturních institucí s pomocí informačních technologií

  • Naučit se přistupovat k technologiím kriticky a zvažovat pro a proti

  • Dokázat se zapojit do diskuse nad odborným tématem a budovat schopnost argumentovat

  • Prohloubit schopnost týmové práce a realizace konkrétního projektu

  • nácvik typických situací a úkolů, které se řeší v muzeích, v týmovém projektu

Poslední úprava: Wanča Nina, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK