PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
PVP Škola mé štěstí. Dějiny školství v Čechách (cca 1774-1918) - AHSV01166
Anglický název: School - my happiness. History of education in Bohemia (ca. 1774-1918)
Zajišťuje: Ústav českých dějin (21-UCD)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Magdaléna Pokorná, CSc.
Vyučující: doc. PhDr. Magdaléna Pokorná, CSc.
Anotace
Prohloubit znalosti dějin školství (a to i s ohledem na nedávno akreditovaný obor historie s pedagogickým zaměřením) s důrazem na období tzv. dlouhého devatenáctého století. Výuka nebude důsledně chronologickým výkladem, ale výkladem problémovým. Cílem je nastínit problematiku emancipace učitelstva, jeho sociální situace, veřejné i profesní aktivity, zmapovat základní kontury vztahu mezi státní mocí a školstvím, mezi samosprávami a školstvím, představit významné představitele učitelstva, a to nejen v centru, ale i v regionech, reformátory školství, upozornit na učebnice a čítanky, jejich tvůrce i zadavatele i proces úředního schvalování. Využít vzpomínky i další egodokumenty, ale využít i vlastní zkušenosti posluchačstva.
Poslední úprava: Pokorná Magdaléna, doc. PhDr., CSc. (15.09.2024)
Cíl předmětu
Prohloubit dosavadní znalosti studentů a získat je pro studium další. 
Poslední úprava: Pokorná Magdaléna, doc. PhDr., CSc. (15.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

 

Aktivní účast na alespoň 75 % pořádaných akcí.

Zkouška proběhne standardním způsobem na základě seznamu literatury.

Další atestace proběhnou na základě diskuse nad vybraným tématem. K této diskusi bude třeba odevzdat v předstihu krátkou (3 až 5 stránkovou esej). Je možné, že diskuse proběhne jako společný kulatý stůl, to ovšem záleží na počtu studentů a na společné domluvě.  

 

Poslední úprava: Pokorná Magdaléna, doc. PhDr., CSc. (15.09.2024)
Literatura

Literatura (bude průběžně doplňována, budeme pracovat také s úředními texty, egodokumenty, publicistikou atd.)

COHEN, Gary B., Vzdělání a střední třída v císařském Rakousku 1848-1918, Praha: Academia 2022.

HAVRÁNEK, Jan, Dějiny Univerzity Karlovy: 1802–1918. Díl 3. Praha: Univerzita Karlova, 1997 (samozřejmě dle zájmu studentů prostudovat všechny díly tohoto monumentálního projektu)

HOUŠKA, Franišek; Jan KLECANDA a Karel TILLER (edd.), Almanach bývalých žáků české reálky pražské. Praha: nákl. vyd., 1893.

Hroch, Miroslav, Na prahu národní existence: Touha a skutečnost. Praha: Mladá fronta, 1999.

KÁDNER, Otakar, Školství v Republice československé. In: Československá vlastivěda. Díl 10., Osvěta. Praha: Sfinx; Bohumil Janda, 1931.

KUTNAR, František, Studentstvo v politickém životě doby Bachova absolutismu. Acta Universitatis Carolinae – Historia Universitatis Carolinae Pragensis, roč. 10, (1969), č. 1, s. 49–94.

LENDEROVÁ, Milena a Karel RÝDL, Radostné dětství? Dítě v Čechách devatenáctého století. Litomyšl-Praha: Paseka, 2005.

Magister noster. Sborník statí věnovaných in memoriam prof. PhDr. Janu Havránkovi, CSc., k vydání připravili Luboš Velek, William D. Goodsey Jr., Michal Svatoš, Praha, Karolinum, 2005.

NOVOTNÝ, Miroslav; Ivana ČORNEJOVÁ; Tomáš KASPER; Dana KASPEROVÁ; Pavlína KOUROVÁ; Petr KRATOCHVÍL; Milena LENDEROVÁ; Jiří POKORNÝ; Michal SVATOŠ; Petr SVOBODNÝ Jan ŠIMEK a Růžena VÁŇOVÁ, Velké dějiny zemí Koruny české: Školství a vzdělanost. Praha: Paseka, 2020.

PETRÁŇ, Josef, Nástin dějin Filosofické fakulty Univerzity Karlovy: do roku 1948. Praha: Univerzita Karlova, 1983.

POKORNÁ, Magdaléna, POKORNÝ, Jiří, Česká škola národní v polovině 19. století, in: Jana Čechurová, Pavel Andrš, Luboš Velek a kol., Posláním historik. Pocta prof. Robertu Kvačkovi k 80. narozeninám, Praha: Nakladatelství Lidové noviny; Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2012, s. 1441-57.ˇ

Řeháček, Karel, Jménem národa a pro národ! České školství v národnostně smíšených oblastech jihozápadu Čech v letech 1880-1945, Praha: Viacentrum s. r. o., 2019

ŠAFRÁNEK, Jan, Školy české: Obraz jejich vývoje a osudů. Díl 2. Praha: Matice česká, 1913, 1918.

Urválková, Zuzana, Próza „Pan učitel“ Boženy Němcové mezi texty, intertexty a kontexty. In: MOCNÁ, Dagmar a Dalibor TUREČEK (edd.), Tradicí stvořená: Jaroslavě Janáčkové k devadesátinám. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2020.

VINAŘICKÝ, Karel, O vyučovacím jazyku v národních školách. Časopis českého museum, roč. 31 (1857), č. 2, s. 251- 267.

Vzdělání a osvěta v české kultuře 19. století, k vydání připravili Kateřina Blánová a Václav Petrbok. Praha, Ústav pro českou literaturu AV ČR 2005.

 

Poslední úprava: Pokorná Magdaléna, doc. PhDr., CSc. (15.09.2024)
Sylabus

 

Sylabus (jednotlivá témata nemusí znamenat téma pro celou přednášku a naopak):

Vzdělání a výchova – cíle a ideje, literatura a prameny, základní chronologické mezníky

Škola a církev

Škola a státní politika

Škola a obecní samosprávy

Škola v „národním zájmu“

Boj o dítě – národní obranné jednoty

Škola a její učitelé

Učitelé a jejich profesní i veřejné aktivity

Škola a její učební texty

Škola v literatuře/literatura ve škole

Škola a její budovy a vybavení

Škola a/pro život

Dle zájmu studentů se vypravíme na exkurzi (lze využít termín, kdy se na fakultě v rámci Týdne humanitních studií nemá učit)

Poslední úprava: Pokorná Magdaléna, doc. PhDr., CSc. (15.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK