|
|
|
||
Prohloubit znalosti dějin školství (a to i s ohledem na nedávno akreditovaný obor historie s pedagogickým zaměřením) s důrazem na období tzv. dlouhého devatenáctého století. Výuka nebude důsledně chronologickým výkladem, ale výkladem problémovým. Cílem je nastínit problematiku emancipace učitelstva, jeho sociální situace, veřejné i profesní aktivity, zmapovat základní kontury vztahu mezi státní mocí a školstvím, mezi samosprávami a školstvím, představit významné představitele učitelstva, a to nejen v centru, ale i v regionech, reformátory školství, upozornit na učebnice a čítanky, jejich tvůrce i zadavatele i proces úředního schvalování. Využít vzpomínky i další egodokumenty, ale využít i vlastní zkušenosti posluchačstva. Poslední úprava: Pokorná Magdaléna, doc. PhDr., CSc. (15.09.2024)
|
|
||
Prohloubit dosavadní znalosti studentů a získat je pro studium další. Poslední úprava: Pokorná Magdaléna, doc. PhDr., CSc. (15.09.2024)
|
|
||
Aktivní účast na alespoň 75 % pořádaných akcí. Zkouška proběhne standardním způsobem na základě seznamu literatury. Další atestace proběhnou na základě diskuse nad vybraným tématem. K této diskusi bude třeba odevzdat v předstihu krátkou (3 až 5 stránkovou esej). Je možné, že diskuse proběhne jako společný kulatý stůl, to ovšem záleží na počtu studentů a na společné domluvě.
Poslední úprava: Pokorná Magdaléna, doc. PhDr., CSc. (15.09.2024)
|
|
||
Literatura (bude průběžně doplňována, budeme pracovat také s úředními texty, egodokumenty, publicistikou atd.) COHEN, Gary B., Vzdělání a střední třída v císařském Rakousku 1848-1918, Praha: Academia 2022. HAVRÁNEK, Jan, Dějiny Univerzity Karlovy: 1802–1918. Díl 3. Praha: Univerzita Karlova, 1997 (samozřejmě dle zájmu studentů prostudovat všechny díly tohoto monumentálního projektu) HOUŠKA, Franišek; Jan KLECANDA a Karel TILLER (edd.), Almanach bývalých žáků české reálky pražské. Praha: nákl. vyd., 1893. Hroch, Miroslav, Na prahu národní existence: Touha a skutečnost. Praha: Mladá fronta, 1999. KÁDNER, Otakar, Školství v Republice československé. In: Československá vlastivěda. Díl 10., Osvěta. Praha: Sfinx; Bohumil Janda, 1931. KUTNAR, František, Studentstvo v politickém životě doby Bachova absolutismu. Acta Universitatis Carolinae – Historia Universitatis Carolinae Pragensis, roč. 10, (1969), č. 1, s. 49–94. LENDEROVÁ, Milena a Karel RÝDL, Radostné dětství? Dítě v Čechách devatenáctého století. Litomyšl-Praha: Paseka, 2005. Magister noster. Sborník statí věnovaných in memoriam prof. PhDr. Janu Havránkovi, CSc., k vydání připravili Luboš Velek, William D. Goodsey Jr., Michal Svatoš, Praha, Karolinum, 2005. NOVOTNÝ, Miroslav; Ivana ČORNEJOVÁ; Tomáš KASPER; Dana KASPEROVÁ; Pavlína KOUROVÁ; Petr KRATOCHVÍL; Milena LENDEROVÁ; Jiří POKORNÝ; Michal SVATOŠ; Petr SVOBODNÝ Jan ŠIMEK a Růžena VÁŇOVÁ, Velké dějiny zemí Koruny české: Školství a vzdělanost. Praha: Paseka, 2020. PETRÁŇ, Josef, Nástin dějin Filosofické fakulty Univerzity Karlovy: do roku 1948. Praha: Univerzita Karlova, 1983. POKORNÁ, Magdaléna, POKORNÝ, Jiří, Česká škola národní v polovině 19. století, in: Jana Čechurová, Pavel Andrš, Luboš Velek a kol., Posláním historik. Pocta prof. Robertu Kvačkovi k 80. narozeninám, Praha: Nakladatelství Lidové noviny; Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2012, s. 144–1-57.ˇ Řeháček, Karel, Jménem národa a pro národ! České školství v národnostně smíšených oblastech jihozápadu Čech v letech 1880-1945, Praha: Viacentrum s. r. o., 2019 ŠAFRÁNEK, Jan, Školy české: Obraz jejich vývoje a osudů. Díl 2. Praha: Matice česká, 1913, 1918. Urválková, Zuzana, Próza „Pan učitel“ Boženy Němcové mezi texty, intertexty a kontexty. In: MOCNÁ, Dagmar a Dalibor TUREČEK (edd.), Tradicí stvořená: Jaroslavě Janáčkové k devadesátinám. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2020. VINAŘICKÝ, Karel, O vyučovacím jazyku v národních školách. Časopis českého museum, roč. 31 (1857), č. 2, s. 251- 267. Vzdělání a osvěta v české kultuře 19. století, k vydání připravili Kateřina Blánová a Václav Petrbok. Praha, Ústav pro českou literaturu AV ČR 2005.
Poslední úprava: Pokorná Magdaléna, doc. PhDr., CSc. (15.09.2024)
|
|
||
Sylabus (jednotlivá témata nemusí znamenat téma pro celou přednášku a naopak): Vzdělání a výchova – cíle a ideje, literatura a prameny, základní chronologické mezníky Škola a církev Škola a státní politika Škola a obecní samosprávy Škola v „národním zájmu“ Boj o dítě – národní obranné jednoty Škola a její učitelé Učitelé a jejich profesní i veřejné aktivity Škola a její učební texty Škola v literatuře/literatura ve škole Škola a její budovy a vybavení Škola a/pro život Dle zájmu studentů se vypravíme na exkurzi (lze využít termín, kdy se na fakultě v rámci Týdne humanitních studií nemá učit) Poslední úprava: Pokorná Magdaléna, doc. PhDr., CSc. (15.09.2024)
|