PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Úvod do historiografie (pro nehistoriky) - AHSFF0001
Anglický název: An Introduction to Historical Studies (for non-historians)
Zajišťuje: Ústav českých dějin (21-UCD)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: oba
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 1/1, Z [HT]
Počet míst: zimní:80 / 80 (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D.
doc. Mgr. Matěj Spurný, Ph.D.
PhDr. Ondřej Vojtěchovský, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Ondřej Crhák
Mgr. Kateřina Sixtová
doc. Mgr. Matěj Spurný, Ph.D.
Mgr. Luboš Studený
Je záměnnost pro: ABO500808
Anotace
KONTAKT NA VYUČUJÍCÍ: kackachladkova@seznam.cz

Kurz se pokouší studentům zprostředkovat základní principy historického myšlení. Kombinuje četbu kratších textů z odborné literatury, práci s prameny v digitálním prostředí a diskuzi nad konkrétními historickými otázkami a problémy. Studenti se seznamují s klíčovými pojmy historiografie a zároveň si je mohou v digitální dílně prakticky vyzkoušet při analýze a interpretaci pramenů. Kurz seznamuje studenty s historiografickou praxí jako svébytným způsobem uvažování o člověku a společnosti, specifickým přístupem k zpracování tématu a jeho zprostředkování veřejnosti. Absolvent by měl být schopen tyto postupy využít jako interdisciplinární inspiraci a aplikovat je v rámci svého oboru. Kurz je rozvržen do následujících tematických okruhů a forem práce: <br>
<br>
<br>
<br>
  <br>
<br>
K čemu je historie?  Studenti se prostřednictvím souboru krátkých textů seznamují s různými přístupy ke společenské funkci historie. Promýšlejí, jak je historie přítomná ve veřejném prostoru, a reflektují možnou roli historika či historičky v širším kulturním kontextu.  <br>
<br>
Jak pracovat s prameny? Studenti se prostřednictvím četby krátkých textů seznamují postupy a metodami, jež historičky a historici užívají při analýze a interpretaci pramenů, aby stanovili jejich výpovědní hodnotu pro poznání minulosti.  <br>
<br>
Historická digitální dílna I. Studenti se v online prostředí seznamují se sadami anotovaných pramenů. Volí si konkrétní sadu a pokoušejí se určit, s jakým tématem mohou souviset, a formulují badatelskou otázku.  <br>
<br>
Co je historicky významné? Na příkladu konkrétní historické události či dlouhodobějšího procesu, jež měly výrazný dopad na společnost (např. křížové války, vynález knihtisku, ekonomická krize 1929, listopad 1989 apod.), se studenti seznamují s různými výklady minulosti. Uvědomují si, co tyto výklady ovlivňuje. Zamýšlejí se nad postupy, jejichž prostřednictvím badatelé z historie vytváří téma, předmět výzkumu.   <br>
<br>
Historická dílna II. Studenti pracují s prameny ve zvolené sadě a navazují na předchozí volbu tématu a rámcové badatelské otázky. Pokoušejí se krok po kroku o  analýzu a interpretaci jednotlivých pramenů. Výsledky práce zanášejí do digitálního prostředí. Pracují na anotaci problému (badatelská otázka, dílčí podotázky, užité metody a koncepty, výpovědní hodnota pramenů).  <br>
<br>
Trvání a změna. Studenti se prostřednictvím krátkých ukázek z odborné literatury seznamují s různými způsoby periodizace významných historických procesů. Sledují na konkrétních případech, jak historik pracuje s trváním a změnou. Na základě sady pramenů k vybranému historickému problému posléze sami vytvářejí dvě možné periodizace.  <br>
<br>
Příčina a důsledek. Studenti se prostřednictvím krátkých ukázek z odborné literatury seznamují s různými způsoby vysvětlení historické kauzality. Sledují na konkrétních případech, jak historik formuje vztah příčiny a důsledku s trváním a změnou. Na základě zvolené sady pramenů posléze sami formulují dva možné kauzální výklady.  <br>
<br>
Perspektiva. Studenti se prostřednictvím krátkých ukázek z odborné literatury seznamují s rolí perspektivy v historiografii. Pokoušejí se na základě multiperspektivní kompozice pramenů zorientovat v dané události a porozumět jednání historických aktérů. Uvědomují si význam aktérské perspektivy pro poznání minulosti. Zároveň se seznamují s významem perspektivy pro metodologii výzkumu. Volbou konkrétní metody zaujímají historička či historik specifický úhel pohledu, studují historické téma z určité perspektivy.  <br>
<br>
Historická dílna III. Studenti pracují s prameny v digitální historické dílně. Pokoušejí se do práce s prameny integrovat koncepty trvání a změny, příčiny a důsledku, zaujetí perspektivy.  <br>
<br>
Historická dílna IV. Prezentace konečných výsledků práce v rámci digitální historické dílny, diskuze a hodnocení pedagogem. 
Poslední úprava: Fapšo Marek, Mgr., Ph.D. (07.02.2025)
Literatura



 BLOCH Marc, Obrana historie, aneb historik a jeho řemeslo. Argo, Praha 2011.  

BUDDE Gunilla, FREIST Dagmar, GÜNTHER-ARNDT Hilke, Geschichte: Studium – Wissenschaft – Beruf. Akademie Verlag, Berlin 2008.  

CULLEN Jim, Essaying the Past: How to Read, Write and Think about History. Wiley-Blackwell, Oxford 2013.

GUREVIČ, Aron, Historikova historie. Argo, Praha 2007.  

HOWELL  Martha, PREVENIER Walter, From Reliable Sources: An Introduction to Historical Methods. Cornell University Press, London 2001.  

JORDANOVA Ludmilla, History in Practice. Hodder Education, London 2000.  

Kolektiv autorů, Úvod do studia dějepisu 1-2. Masarykova univerzita, Brno 2014.

LÉVESQUE Stéphane, Thinking Historically: Educating Students for the Twenty-first Century, University of Toronto Press, Toronto 2008.  

MORTON Tom, SEIXAS Peter, The Big Six Historical Thinking Concepts. Nelson Education, Toronto 2013.  

STORCHOVÁ Lucie (ed.), Koncepty a dějiny: proměny pojmů v současné historické vědě. Scriptorium, Praha 2014.

 

Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (22.08.2023)
Požadavky ke zkoušce

Podmínkou zápočtu je aktivní práce v Moodle, dodržování zadaných termínů prací a prezentace závěrečná prezentace. Během semestru bude 6 prezenčních setkání (1 možná omluvená absence). Podrobnosti budou sděleny během kurzu.

Poslední úprava: Fapšo Marek, Mgr., Ph.D. (06.09.2022)
Sylabus

Viz přílohy zde v ISu.

Poslední úprava: Fapšo Marek, Mgr., Ph.D. (25.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK