|
|
||
Problémy historické vědy
Výuku společně zajišťují ÚČD a ÚHSD, garanti: Mgr. Kamil Činátl, PhD. a doc. PhDr. et JUDr. Jakub Rákosník, Ph.D. Cyklus přednášek zachycuje proces utváření moderní historické vědy a proměny evropské historiografie s důrazem na vývoj v 20. století. Nabízí přehled klíčových problémů, témat a otázek, které utvářely charakter a podoby moderního dějepisectví. Perspektiva metodologická se v rámci cyklu provazuje též s důrazem na konkrétní historiografickou matérii, na níž lze odlišnost různých metodologických přístupů ilustrovat. Teoretická perspektiva se tak vztahuje k badatelské praxi. Kurz se souběžně zaměřuje na osvojování dovedností spojených s psaním kratších textových formátů. Poslední úprava: Činátl Kamil, doc. Mgr., Ph.D. (18.09.2023)
|
|
||
BERGER Stefan, FELDNER Heiko, PASSMORE Kevin (ed.), Jak se píšou dějiny: teorie a praxe, CDK 2016. BUDDE Gunilla, FREIST Dagmar, GÜNTHER-ARNDT Hilke (ed.), Geschichte: Studium – Wissenschaft – Beruf, Akademie Verlag 2008. CULLEN, Essaying the Past: How to Read, Write and Think about History, Wiley-Blackwell 2013. DE CERTEAU Michel, Psaní dějin, CDK 2011. CHARTIER Roger, Na okraji útesu, Pavel Mervart 2011. JENKINS Keith, Re-thinking History, Routledge 2003. JORDANOVA Ludmilla, History in Practice, Bloomsbury 2019. STORCHOVÁ Lucie (ed.), Koncepty a dějiny: proměny pojmů v současné historické vědě, Scriptorium 2014. Poslední úprava: Činátl Kamil, doc. Mgr., Ph.D. (20.09.2021)
|
|
||
Zkouška probíhá ústní formou jako rozprava nad přečtenou literaturou a dopředu zvoleným tématem, které studenti nejméně s dvoutýdenním předstihem zkonzultují s jedním z vyučujících. Podmínkou zkoušky je předložení seznamu alespoň pěti prostudovaných titulů z doporučené literatury. Variantou ústní zkoušky je odborný text, téma a žánrová specifikace dle domluvy s garanty kurzu. Poslední úprava: Činátl Kamil, doc. Mgr., Ph.D. (15.09.2022)
|
|
||
ZS 2024/2025, termíny přednášek / seminářů se mohou zejména u externích vyučujících měnit
1) 1. 10. Jak číst, psát a přemýšlet o dějinách? Úvod do kurzu Problémy historické vědy. (doc. Kamil Činátl)
2) 8. 10. Jak se mění přístup historiografie k pramenům? Jak zacházela s prameny dříve, jak s nimi zachází dnes? (doc. Kamil Činátl)
3) 15. 10. Možnosti historické biografie. (Václav Sixta, Ph.D.)
4) 22. 10. děkanské volno – sportovní den.
5) 29. 10. Antropocén: historické vědy v nové geologické epoše. (Václav Sixta, Ph.D.)
6) 5. 11. Struktura a jednání – úloha osobnosti v dějinách. (doc. Jakub Rákosník)
7) 12. 11. Velká divergence – mezi Evropou a Asií v novověku. (doc. Jakub Rákosník)
8) 19. 11. Globální dějiny a postkolonialismus. (doc. Jakub Rákosník)
9) 26. 11. Středověk do škol? Úvahy nad možnostmi didaktického uchopení středověku ve vzdělávání. (Martin Šorm, Ph.D.)
10) 3. 12. Vznik kapitalismu: debaty v dějepisectví o příčinách. (doc. Jakub Rákosník)
11) 10. 12. Jak zkoumat přestavbu a 90. léta? Transformace perspektivou dějin médií a cenzury. (David Klimeš, Ph.D.)
12) 17. 12. Jak a proč zkoumat paměť? Proměny memory studies v 20. a 21. století. (doc. Kamil Činátl)
13) 7. 1. Závěrečné shrnutí a debata nad problémy historické vědy. (doc. Kamil Činátl) Poslední úprava: Činátl Kamil, doc. Mgr., Ph.D. (16.09.2024)
|