|
|
|
||
Předmět komplexně mapuje způsoby zpřítomňování dějin ve veřejném prostoru. Kombinuje metodologii historiografie, muzeologie, memory studies a public history, přičemž průběžně přihlíží ke kontextu dějepisného vzdělávání ve škole. Absolvent získá představu o tom, jak a k čemu lidé používají minulost v každodenní praxi. Předmět mu zároveň poskytne analytické pojmy a metody vhodné ke kritickému výzkumu této praxe a ke kultivaci historické gramotnosti. Výuka je založena na kombinaci konkrétních případových sond do historické kultury a abstraktnější metodologicky ukotvenou reflexí. Absolvent získává a osvojuje si znalosti a dovednosti, jež mu umožní, aby se dobře orientoval v široké škále prostředí, v nichž se veřejně reprezentuje a komunikuje historie. Předmět je také určitým úvodem do dějepisného vzdělávání jakožto součásti širšího fenoménu dějin ve společnosti. Poslední úprava: Fapšo Marek, Mgr., Ph.D. (16.09.2021)
|
|
||
Doporučená literatura: Milena BARTLOVÁ (ed.), Pop history, Praha 2003 Zdeněk BENEŠ, Historický text a historická kultura, Praha 1995 Kamil ČINÁTL, Naše české minulosti aneb Jak vzpomínáme, Praha 2014 Miloš HAVELKA (ed.), Spor o smysl českých dějin I.–II., Praha 1995, 2006 Hana HAVLŮJOVÁ – Jaroslav NAJBERT, Paměť a projektové vyučování v dějepise, Praha 2014 Zdeněk HOJDA – Jiří POKORNÝ, Pomníky a zapomníky, Praha 1996 Lucie STORCHOVÁ (ed.), Koncepty a dějiny, Praha 2014 Zdeněk VAŠÍČEK, Obrazy minulosti, Praha 1996 Poslední úprava: Fapšo Marek, Mgr., Ph.D. (16.09.2021)
|
|
||
Zkouška bude udělana za přípravu, aktivní účast v hodinách a odevzdávání úkolů v Moodle. Poslední úprava: Sixta Václav, Mgr., Ph.D. (03.02.2025)
|
|
||
LS 2024/2025 Prezenční výuka na FF probíhá v místnosti 205. Předmět se skládá s kombinace čtení základních textů z oblasti public history a paměťových studií a praktických sond do aktuální kultury vzpomínání. Hlavní osou výuky v letním semestru je perspektiva jednotlivých médií paměti. Cílem předmětu je vybavit studující znalostí o základních principech fungování současné kultury vzpomínání a schopnosti se v ní orientovat a intervenovat do ní. 1. Public history a paměťová studia jako disciplíny 2. Média paměti: fotografie 3. Média paměti: fotografie v digitálním prostředí 3. Média paměti: film 4. Média paměti: pomníky, architektura a výtvarné umění 5. Média paměti: pamětnické svědectví 6. Média paměti: komiks 7. Beletrie jako médium paměti 8. Videohry jako médium paměti 9. Současné umění jako médium paměti 10. Demokratizace kultury vzpomínání 11. Menšinové perspektivy v kultuře vzpomínání 12. Paměť v éře antropocénu Poslední úprava: Sixta Václav, Mgr., Ph.D. (31.01.2025)
|