Cílem je komparativní analýza základních prvků filmové řeči.
Dvě navazující semestrální přednášky.
Teoretický rozbor základních i pokročilých figur filmového vyprávění na základě ukázek sekvencí kinematografických děl.
Seznámení se základními pravidly filmové režie.
Předávání praktických zkušeností pedagoga.
Poslední úprava: Svatoňová Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (15.09.2021)
Literatura
BAZIN, André. Co je to film?. Praha: Československý filmový ústav (Praha, Česko), 1979.
EJZENŠTEJN, Sergej Michajlovič. O stavbě uměleckého díla : výběr ze statí, teoretických úvah a studií.
EJZENŠTEJN, Sergej Michajlovič. Kamerou, tužkou i perem. Praha: Orbis, 1959.
DRVOTA, Mojmír. Základní složky filmu. Praha: Národní filmový archiv, 1994.
VALUŠIAK, Josef. Základy střihové skladby. 4. rozšíř. vyd. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2012. 143 s. ISBN 978-80-7331-230-5.
BRESSON, Robert. Poznámky o kinematografu. 1. vyd. Praha: Dauphin, 1998. 115 s. ISBN 80-86019-68-3 filmogr.
ARISTOTELÉS, př Kr- př Kr. Poetika. Praha: Gryf, 1993. 67 s. ISBN 80-85829-01-0.
DELEUZE, Gilles. Film 1. Obraz - pohyb. Praha: Národní filmový archiv, 2000. 298 s. ISBN 80-7004-098-X.
DELEUZE, Gilles. Film 2 : obraz-čas. Praha: Národní filmový archiv, 2006. 371 s. ISBN 80-7004-127-7.
BORDWELL, David a THOMPSON, Kristin: Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu, Praha: NAMU, 2011
Poslední úprava: Svatoňová Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (15.09.2021)
Požadavky ke zkoušce
ZIMNÍ SEMESTR - ZÁPOČET:
Podmínkou atestace je účast na přednášce a písemná nebo ústní analýza filmové sekvence z hlediska kinematografických výrazových prostředků. Variantou pro studenty mimo katedru režie FAMU je i splnění praktického úkolu ve smyslu předmětu Praktická filmová řeč.
ÚSTNÍ VARIANTA: prezentace analýzy krátké filmové sekvence (cca 1 - 3min) z hlediska použitých výrazových prostředků filmové řeči vzhledem k tématu díla s doložením audiovizuálními ukázkami. Výběr analyzovaného díla vylučuje filmy promítané během školních projekcí. Délka samostatného mluveného slova minimálně 5 minut. Následuje diskuse s pedagogem.
PÍSEMNÁ VARIANTA: analýza krátké filmové sekvence (cca 1 - 3min) z hlediska použitých výrazových prostředků filmové řeči vzhledem k tématu díla a následná diskuse s pedagogem. Písemná práce nemá obsahovat subjektivní prvky recenze a popis děje (krom nezbytného k doložení analýzy). Práce musí být původní a nepoužitá k jiným účelům. Výběr analyzovaného díla vylučuje filmy promítané během školních projekcí. Text v rozsahu nejméně tří normostran dodat minimálně 7 dní před termínem zápočtu na email muzikant.krlek@post.cz. Text musí obsahovat odkaz na dostupnou video-sekvenci, jež je obsahem rozboru.
PRAKTICKÁ VARIANTA (pro studenty mimo katedru režie FAMU): Student má za úkol v roli kameramana, režiséra a střihače realizovat krátký tvar (cca 2-3min), v němž účelně uplatní tyto základní figury klasického filmového vyprávění: celek, polodetail, detail, pohled/protipohled, návazný střih, střih v pohybu, křížový střih, pohyb kamery, subjektivní pohled. Kamera je ve většině záběrů statická a obraz komponovaný "klasicky". V realistickém ději se musí vyskytnout minimálně dvě postavy. V části děje se vyskytují odděleně, v části společně v interakci. Během společné analýzy výsledného tvaru v rámci přednášky Filmová řeč se hodnotí míra koherence formy a obsahu a adekvátnost výrazových prostředků, zvolených pro vyjádření děje. Nehodnotí se idea a zvuková stopa. Technické parametry jsou volné. Je možno natáčet na jakékoli vlastní snímací zařízení (včetně mobilního telefonu). Výsledné audiovizuální dílo musí být dodánu v průběhu semestru.
Poslední úprava: Svatoňová Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (15.09.2021)
Sylabus
SYLABUS OBOU SEMESTRŮ
1. ÚVODNÍ PŘEHLED ZÁKLADNÍCH PRVKŮ FILMOVÉ ŘEČI: Kontrast Rytmus Pohyb Rámování Rozzáběrování Objektivita / subjektivita Vedení pozornosti Princip triády
Ukázky: Walter Ruttman: Lichtspiel, Opus 1 Jacques Tati: Playtime Jacques Tati: Traffic Alain Resnais: Stará známá písnička Stanley Kubrick: Eyes Wide Shut Andrej Tarkovskij: Stalker Sam Raimi: Evil Dead II
2. ZÁKLADNÍ MOŽNÉ CHYBY PŘI BUDOVÁNÍ REALISTICKÉHO PROSTORU Rozbor chybně záběrované expozice filmu Be Cool (r. F Gary Gray). Pravidlo osy. Úhel pohledu. Vztah mizanscény, velikosti záběru a střihu k divácké pozornosti.
Ukázky: F. Gary Gray: Be Cool
3. DRUHÝ PLÁN Vznik významu v druhém plánu záběru. Sémiotická úloha scénografie.
Ukázky: Wim Wenders: Falešný pohyb Radim Špaček: Rychlé pohyby očí Orson Welles: Občan Kane Woody Allen: Hollywood v koncích Robert Wiene: Kabinet dr. Caligariho Michelangelo Antonioni: Červená pustina Agnes Varda: Bez střechy a bez zákona Agnes Varda: Cléo od 5 do 7 Sergej Ejzenštejn: Ivan Hrozný Ridley Scott: Vetřelec
4. TĚŽIŠTĚ Vedení divácké pozornosti pohybem kamery a proměnami mizanscény.
Ukázky: Steven Spielberg: Dobyvatelé ztracené archy M. Night Shyamalan: Vesnice Rainer Werner Fassbinder: Bolwieser Steven Spielberg: Čelisti Gus Van Sant: Elephant Paul Thomas Anderson: There Will Be Blood Paul Thomas Anderson: The Master Wim Wenders: Million Dollar Hotel
5. POUŽITÍ ZÁKLADNÍCH PRVKŮ FILMOVÉ ŘEČI V EYES WIDE SHUT Rozbor doposud probíraných elementů filmového vyprávění v expozici filmu Stanleyho Kubricka.
Ukázky: Stanley Kubrick: Eyes Wide Shut
6. ÚLOHA CELKU Možnosti a funkce užití základního typu velikosti záběru.
Ukázky: Steven Spielberg: Hvězdné války: Epizoda VI - Návrat Jediho Charles Chaplin: Zlaté opojení Stanislav Strnad: Poprask na silnici E4 Ricky Gervais, Stephen Merchant: Kancl Blake Edwards: Komisař Clouseau na stopě Blake Edwards: Návrat růžového pantera Jacques Tati: Prázdniny pana Hulota Jacques Tati: Playtime Stanley Kubrick: Eyes Wide Shut Roman Polanski: Hořký měsíc Miloš Forman: Muž na Měsíci Vladimír Drha: Do zubů a do srdíčka Francis Ford Coppola: Rozhovor Denis Villeneuve: Maelstrom Paula White: Pryer for Donald Trump Ladj Ly: Les Misérables Stanley Kubrick: Shining Woody Allen: Take The Money And Run Michael Haneke: Funny Games
7. ÚLOHA DETAILU Možnosti a funkce užití základního typu velikosti záběru. Synekdocha. Zvukový detail.
Ukázky:
Mike Nichols: Absolvent Alfred Hitchcock: Rich and Strange Věra Chytilová: Ovoce stromů rajských jíme Orson Welles: Občan Kane M. Night. Shyamalan: Šestý smysl Wes Craven: Noční můra v Elm Street Lars von Trier: Království David Cronenberg: eXistenZ David Lynch: Zběsilost v srdci David Lynch: Modrý samet Marinada - Laki dečki teške cure Alfred Hitchcock: Její zpověď Alfred Hitchcock: Psycho Jan Hřebejk: Pelíšky Jan Švankmajer: Zahrada Jan Svěrák: Jízda Jan Svěrák: Akumulátor 2 Bob Fosse: All That Jazz Alexej German: Chrustaljove, vůz!
8. POHYB KAMERY 1 Základní funkce a možnosti pohybu kamery. Dvoudílná přednáška.
Ukázky: Alain Resnais: Pas Sur La Bouche Robert Altman: Hráč Jan Svěrák: Kolja Joe Wright: Pokání Miklós Jancsó: Hvězdy na čepicích Youtube: Neříkej Edgar Wright: Mint Royal - Blue Song Wim Wenders: Million Dollar Hotel Agnes Varda: Štěstí
9. POHYB KAMERY 2: ODPOUTANÁ KAMERA Pokročilá užití kamerového pohybu.
Ukázky: Miklós Jancsó: Allegro Barbaro Miklós Jancsó: Horoskop Ježíše krista Ladislav Smojlak, Zdeněk Podskalský: Kulový blesk Jean-Luc Godard: Weekend Petr Makaj: Rána z milosti Michelangelo Antonioni: Zatmění Michelangelo Antonioni: Povolání: Reportér Alfred Hitchcock: Frenzy Joel Coen: Blood Simple Peter + Bobby Farrelly: Já, mé druhé já a Irena Alexej German: Chrustaljove, vůz!
10. STŘIH A MONTÁŽ 1 Základní funkce střihu a montáže. Třídílná přednáška.
Ukázky: Alfred Hitchcock: Rich and Strange Alfred Hitchcock: Psycho Serge Gainsourgh: Je t'aime (Moi non plus) Sergej Ejzenštejn: Křižník Potěmkin Sergej Ejzenštejn: Generální linie Miloš Forman: Taking Off Youtube: Chuck Norris Shooting Woody Allen: Láska a smrt Luc Besson: Leon Jean-Luc Godard: Bláznivý Petříček Agnes Varda: Štěstí Gerard Damiano: Deep Throat Steven Spielberg: Hvězdné války: Epizoda VI - Návrat Jediho Andrzej Wajda: Člověk ze železa Sam Raimi: Rychlejší než smrt David Cronenberg: Naked Lunch
11. STŘIH A MONTÁŽ 2 - NARATIVNÍ MONTÁŽNÍ FILM Montážní principy zařazené do příběhového filmu.
Ukázky: Alain Resnais: Můj strýček z Ameriky
12. STŘIH A MONTÁŽ 3 - NENARATIVNÍ MONTÁŽNÍ FILM Analýza komplexně montážního filmového díla - existenciální komedie.
Ukázky: Jean-Luc Godard: Pěstuj si pravačku
13. INFORMACE - EMOCE - TRANSCENDENCE Rytmus sekvence versus délka záběru, doznění, přesah.
Ukázky: Eric Rohmer: Letní příběh Takeshi Kitano: Kikujiro Ladislav Smojlak, Zdeněk Podskalský: Kulový blesk Robert Sedláček: Muži v říji Tomáš Vorel: Kouř Jan Svěrák: Vratné lahve Jan Hřebejk: Pelíšky Ondřej Trojan: Pějme píseň dohola Tomáš Saska: Příběh ženy Andrej Tarkovskij: Stalker Andrej Tarkovskij: Solaris
14. HUDBA A ZVUK 1 Základní principy užití hudby a zvuku. Dvoudílná přednáška.
Ukázky: Paul Jackson: Mladí v partě - Fujtajbl Ridley Scott. Vetřelec Alexandr Stefanovič: Únos č.13 Věra Chytilová: Ovoce stromů rajských jíme Jean-Luc Godard. Žena je žena David Lynch: Ztracená dálnice Jaroslav Dudek: Malý pitaval z velkého města - Vedoucí partiové prodejny Marek Najbrt: Protektor Marek Najbrt: Mistři Stanley Kubrick: Eyes Wide Shut Jindřich Honzl: Peníze nebo život Zdeněk Troška: Zkouškové období Stanley Kubrick: 2001: Vesmírná odysea Alain Resnais: Prozřetelnost Luc Besson: Leon
15. HUDBA A ZVUK 2 Základní principy užití hudby a zvuku.
Ukázky: Jacques Rivette: Haut Bas Fragile John Badham: Saturday Night Fever Wim Wenders: Summer In The City Claire Denis: Beau Travail Apichatpong Weerasethakul: The Adventures Of Iron Pussy Věra Chytilová: Panelstory Stanley Kubrick: Mechanický pomeranč Lars von Trier: Melancholia Paul Thomas Anderson: Opilí láskou Věra Chytilová: Kalamita Ettore Scola: Tančírna Bob Fosse: All That Jazz Benedek Flieghauf: Dealer Tom Tykwer: Lola běží o život
16. IDENTIFIKACE 1 Proces diváckého napojení skrze pohybové a grafické elementy na příkladech začátků filmů. Dvoudílná přednáška.
Ukázky: David Lynch: Ztracená dálnice Lars von Trier: Evropa Jan Svěrák: Jízda Zucker Abrahams Zucker: Připoutejte se, prosím! Andrzej Wajda: Člověk z mramoru Lars von Trier: Kdo je tady ředitel Steven Soderbergh: Dannyho parťáci 2 Krzystof Zanussi: Ochranné zbarvení Steven Soderbergh: Zakázané ovoce Terrence Mallick: Tenká červená linie Tom Tykwer: Lola běží o život
17. IDENTIFIKACE 2 Proces diváckého napojení skrze definici postav a prostředí na příkladech začátků filmů.
Ukázky: Miloš Forman: Muž na Měsíci Woody Allen: Vzpomínky na Hvězdný prach Woody Allen: Annie Hall Ridley Scott. Vetřelec Francis Ford Coppola: Rozhovor Orson Welles: Občan Kane Sam Raimi: Evil Dead II Tomáš Vorel: Kouř Stanley Kubrick: Mechanický pomeranč Alain Resnais: Prozřetelnost Alain Resnais: Loni v Marienbadu Danny Boyle: Trainspotting Francois Truffaut: Hebká kůže
18. SYMBOLICKÝ FILM Metaforické, metonymické, alegorické filmové vyjádření.
Ukázky: Miklós Jancsó: Allegro Barbaro Jean-Luc Godard: Nouvelle Vague Jurij Norštejn: Ježek v mlze
19. UPLATNĚNÍ VŠECH PROSTŘEDKŮ FILMOVÉ ŘEČI VE STRUKTUŘE CELÉHO FILMOVÉHO DÍLA 1 Dvoudílný rozbor užití kamery, střihu, zvuku a scénografie při budování příběhu a jeho metaforické nadstavby v existenciální hudební komedii.
Ukázky: Alain Resnais: Stará známá písnička
20. UPLATNĚNÍ VŠECH PROSTŘEDKŮ FILMOVÉ ŘEČI VE STRUKTUŘE CELÉHO FILMOVÉHO DÍLA 2 Dvoudílný rozbor užití kamery, střihu, zvuku a scénografie při budování příběhu a jeho metaforické nadstavby v existenciální hudební komedii.
Ukázky: Alain Resnais: Stará známá písnička
21. PŘEHLED ZÁKLADNÍCH REŽIJNÍCH CHYB
Pokus o výčet možných úskalí při budování mizanscény (potažmo diegeze), vytváření času filmu, vedení herců a pravděpodobnosti vyprávění.
Ukázky: JAN NEKOVÁŘ - Cena Neuron 2019 za významný vědecký objev v oboru matematika
22. - 24. PRAKTICKÁ FILMOVÁ ŘEČ 1
Zadání praktického úkolu a analýza jeho realizace. Studenti režie (ostatní nepovinně) natočí samostatně krátké formální cvičení s cílem osvojení základních prvků filmové řeči, především rozzáběrování a střihové návaznosti. Přednáška bude aktuálně zařazena v průběhu roku dle stavu dokončenosti cvičení a může být i částí jiné přednášky.
Poslední úprava: Svatoňová Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (15.09.2021)