Váš prohlížeč nepodporuje JavaScript nebo je jeho podpora vypnutá. Některé funkce nemusejí být dostupné.
Didaktika francouzského jazyka a literatury I - AFRU00007
Anglický název:
Didactics of French language I
Zajišťuje:
Ústav románských studií (21-URS)
Fakulta:
Filozofická fakulta
Platnost:
od 2024
Semestr:
zimní
Body:
0
E-Kredity:
3
Způsob provedení zkoušky:
zimní s.:
Rozsah, examinace:
zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst:
neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost:
neomezen
4EU+:
ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu:
ne
Kompetence:
Stav předmětu:
vyučován
Jazyk výuky:
čeština
Způsob výuky:
prezenční
Úroveň:
Je zajišťováno předmětem:
AFR600007
Poznámka:
předmět je možno zapsat mimo plán povolen pro zápis po webu
Didaktika francouzského jazyka a literatury I si klade za cíl prohlubovat a upřesňovat obecné pedagogické otázky
ve vztahu k vyučovanému oboru (např. otázku role učitele, motivace žáků, práce s kurikulárními dokumenty, práce s
cíli, organizace a plánování výuky apod.) tj. ve výuce francouzštiny s přihlédnutím k její specifické roli v současném
světě. Studenti jsou seznámeni se základními principy a metodami cizojazyčné výuky. Kurz upřednostňuje
sebezkušenostní a praktický přístup a dále kolektivní reflexi problémových otázek vzdělávání v současném kontextu
před frontální výkladovou formou učení. Kurz dále akcentuje rozvoj spolupráce v rámci studentského kruhu,
vzájemné sdílení zkušeností z praxe a rozvíjí schopnost poskytování konstruktivní, formativní zpětné vazby.
Tématické okruhy:
1. Úvod do didaktiky, Aktéři výuky: Učitel francouzštiny a jeho motivace, nastavení bezpečných vztahů a
komunikace v jazykové třídě
2. Učitel: role a kompetence učitele FJ
3. Observace výuky (příprava na náslechovou praxi)
4. Aktéři výuky: Žák ve výuce cizího jazyka, žákovské proměnné v kontextu FJ
5. Motivace ve výuce FJ (principy aktivizace žáků ve výuce FJ)
6. Další aktéři výuky FJ (škola, rodiče, stát, Francie, kurikulární dokumenty, kompetence ve výuce FJ)
7. Proces učení a akvizice jazyků (metodologie výuky cizích jazyků)
8. Cíle výuky francouzštiny, plánování a příprava výuky FJ
9. Obsahy a organizace výuky FJ
10. Práce s výukovými materiály (Učebnice)
Poslední úprava: Paštěka Václav, Mgr. (04.09.2023)
Povinná základní a doporučená literatura
Společný evropský referenční rámec, MŠMT 2002 (vybrané kapitoly)
Evropské jazykové portfolio, Rada Evropy, MŠMT 2001
Evropské jazykové portfolio - pro dospělé studenty v České republice. Scientia 2004
Evropské jazykové portfolio - příručka pro učitele a školitele, Ústav pro informace ve vzdělání, 2005
Beacco, J.-C. L´approche par compétences dans l´enseignement des langues. Paris, Didier,
2007.
Beacco, G. C. La didactique de la grammaire dans l´enseignement du francais et des
langues, Paris, Didier, 2010.
Beacco, J.-C. Les dimensions culturelles des enseignements de langue. Paris, Hachette,
2000.
Callamand, M. Grammaire vivante du français langue étrangere, Paris, Larousse, 1987;
Exercices d´apprentissage, Paris, Larousse, 1989.
Cuq, J.-P. Une introduction a la didactique de la grammaire en français langue étrangere,
Paris, Didier/Hatier, 1996.
Cuq, J.-P. Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde, Paris, Clé
international/Asdifle, 2003.
Cuq, J.-P., Gruca, I. Cours de didactique du français langue étrangère et seconde,
Grenoble, Presses Universitaires de Grenoble, 2002.
De Salins, G. Grammaire pour l´Enseignement/Apprentissage du FLE, Paris,
Didier/Hatier, 1996.
Gajzlerová, L., Neumajer, O., Rohlíková, L. Inkluzívní vzdělávání s využitím
digitálních technologií. 1. vyd. Praha, Microsoft, 2016
Galisson, R. D´hier à aujourd´hui. La didactique générale des langues étrangères, Paris,
Clé international, 1980.
Galisson, R. Des mots pour communiquer, Paris, CLE international, 1993.
Hendrich, J. Didaktika cizích jazyků, Praha, SPN, 1988.
Chamberlain, A.,Steele, R. Guide pratique de la communication, Paris, Didier/Hatier,
1985.
Champagne-Muzar, C., Bourdages, J. S. Le point sur la phonétique, Paris, CLE
International, 1993.
Janíková, V. Výuka cizích jazyků, Praha, Grada, 2011.
Kostková, K. Rozvoj interkulturní komunikační kompetence. 1. vyd. Brno, Masarykova
univerzita, 2012.
Lamailloux, P., Arnaud, M.-H., Jeannard, R. Fabriquer des exercices de français, Paris,
Hachette, 1993.
Léon, P. et alii. Phonétique du FLE : Prononciation de la lettre au son, Paris, Armand
Colin, 2005.
Loucká, H. „Francouzské imparfait v českém učebním prostředí“, Cizí Jazyky, 52, č. 4,
2008.
Moirand, S. Enseigner a communiquer en langue étrangère, Paris, Hachette, 1982.
Neumaier, O., Rohlíková, L., Zounek, J. Učíme se s tabletem. Využití mobilních
technologií ve vzdělávání. Praha, Wolters Kluwer, 2015.
Nováková, S. „La phonétique en cours de FLE : l´actualité tchèque“. In: Didactique de la
phonétique et phonétique en didactique du FLE. Ed. Bořek-Dohalská, M.,
SukováVychopňová, K. Praha, Univerzita Karlova v Praze, 2015, s. 79-89.
Pešková, M., Kubíková, K. et alií. Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve
výuce cizích jazyků 2. 1. vyd. Plzeň, Západočeská univerzita v Plzni, 2017.
Picoche, J. Didactique du vocabulaire français, Paris, Nathan Université, 1993.
Porcher, L. L´enseignement des langues étrangères, Paris, Hachette Education, 2004.
Průcha, J. Interkulturní komunikace. Praha, Grada, 2010.
Puren, Ch. La didactique des langues étrangeres - la croisée des méthodes. Essai sur
l´éclectisme, Paris, CREDIF, Didier, 1994.
Puren, Ch. Histoire des méthodologies de l´enseignement des langues, Paris, CLE
international, 1988.;
Puren, Ch. „De l´approche communicative - la perspective actionnelle“, le FdM, No 344,
pp. 37-40.
Tagliante, C. L´Evaluation et le Cadre européen commun de référence, Paris, CLE
international, 2005.
Tagliante, C. La classe de langue, Paris, CLE international, 1994.
Vigner, G. La Grammaire en FLE, Paris, Hachette, 2004.
Vigner, G. „Vers une compétence plurilingue . Apprentissage ou enseignement“. Le FdM,
No 355, 2008, pp. 19-21.
Virasolvit, J. „Quel interculturel en classe de FLE ? Analyse et proposition de scénarios“.
Synergies Chine, n°8, 2013, pp. 65-81.
Vygotskij, L. S. Psychologie myšlení a řeči, Praha, Portál, 2000.
Weiss, J., Weiss, F. Activités écrites 1,2,3, Paris, Hatier, 1993.
Wioland, F. La vie sociale des sons du français, Paris, L’Harmattan, 2005.
Zarate, G. Représentations de l’étranger et didactique des langues. Paris, Didier, 1995.
Zounek, J., Šeďová, K. Učitelé a technologie - Mezi tradičním a moderním pojetím, Brno,
Paido, 2009.
Časopisy
Cizí jazyky; Le Français dans le monde
Doporučená literatura je dále uváděna průběžně při přednáškách a seminářích.
Využití četných portálů FLE, zejména TV5 a portál FIPF
Poslední úprava: Paštěka Václav, Mgr. (04.09.2023)