|
|
|
||
Seminář umění první poloviny 20. století I: Rámování evropské moderny a avantgardy
Akademický rok 2019/2020, ZS/LS, St 12:30-14:00 Doc. PhDr. Marie Rakušanová Podmínky absolvování: účast na seminářích (absence tolerovány pouze ze zdravotních důvodů, omluvy přijímány předem), aktivní podíl na diskusích, schopnost číst odborné texty alespoň v jednom ze světových jazyků, prezentace jednoho referátu na vybrané téma, odevzdání písemné práce v rozsahu 8-10 normostran, s poznámkovým aparátem, bibliografií a případně obrazovou přílohou. Seminář se zaměří na mapování rozličných metodologických přístupů k významným osobnostem, dílům a fenoménům evropského moderního umění a avantgardy. Účastnice (či účastník) semináře, bude číst, analyzovat a komparovat odborné texty rozličně orientovaných historiček a historiků umění, vyslovujících se však k totožnému fenoménu z oblasti evropského moderního a avantgardního umění. Díky tomu bude moci nahlédnout konkrétní uměleckohistorický problém z různých stran a své postřehy sdělit semináři v rámci svého referátu a následné diskuse. Cílem semináře je však také upozornit na významný aspekt uměleckohistorického výkladu, spočívající v jeho nedefinitivnosti, neukončitelnosti a subjektivitě. Žádná interpetace uměleckého díla si nemůže nárokovat absolutní pravdivost a správnost. Na druhou stranu se však každý další uměleckohistorický výklad stává součástí samotného uměleckého díla, má moc budovat jeho kanonický status, nebo jej naopak revidovat a nabourávat, ať už z pozice feministického, postkoloniálního, nebo sémioticky zaměřeného dějepisu umění, jak bude na příkladu konkrétních uměleckohistorických textů názorně ukázáno. Poslední úprava: Adamcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (17.09.2019)
|
|
||
Michael Baxandall, Fixation and Distraction: The Nail in Braque’s Violin and Pitcher (1910), in: John Onians (ed.), Sight and Insight: Essays on Art and Culture in Honour of E. H. Gombrich at 85, London 1994, s. 398–415; Yve-Alain Bois, The Semiology of Cubism, in: William Rubin – Kirk Varnedoe – Lynn Zelevansky (edd.), Picasso and Braque. A Symposium, Museum of Modern Art, New York 1992, s. 174–175; Benjamin Buchloh, The Primary Colours for the Second Time. A Paradigm Repetition of the Neo-Avant-Garde, October, 1986, č. 37. s. 41-52; Georges Didi-Hubermann, Ninfa moderna. Esej o spadlé draperii, Praha 2009; Hal Foster, Compulsive Beauty, Cambridge – London 1995; Michel Foucault, This is not a Pipe, Berkeley – Los Angeles 1983; Boris Groys, Gesamtkunstwerk Stalin. Rozpolcená kultura v Sovětském svazu, in: Idem, Gesamtkunstwerk Stalin. Rozpolcená kultura v Sovětském svazu. Komunistické postskriptum, Praha 2010, 25-124; Roman Jakobson, Co je poezie? (1933), Dva aspekty jazyka a dva typy afatických poruch (1956), in: idem, Poetická funkce, Jinočany 1995, s. 55–74; Frederic Jameson, The Prison House of Language, Princeton 1972; Wolfgang Kemp, Foto-Essays, München 2006; Rosalind KRAUSS: Obraz, text a index: poznámky k umění 70. let (1977). In: Karel CÍSAŘ: Co je fotografie? Praha 2004, 251-270; Rosalind Krauss, The Motivation of the Sign, in: William Rubin – Kirk Varnedoe – Lynn Zelevansky (edd.), Picasso and Braque. A Symposium, Museum of Modern Art, New York 1992, s. 261–286; Robert S. Nelson – Richard Shiff, Critical terms for art history, Chicago 1996; Linda Nochlin, Bathers, Bodies, Beauty, Cambridge 2006 s. 101-152; Tomáš Pospiszyl (ed.), Před obrazem: antologie americké výtvarné teorie a kritiky, Praha 1998; Leo Steinberg, The Philosophical Brothel, October, č. 44, Spring 1988, s. 7–74; Leo Steinberg, The Prague Self-Portrait and Picasso's Intelligence, in: Anne Baldassari (ed.), Cubist Picasso (kat. výst.), Musée Picasso, Paris 2007; Peter Bürger, Teorie avantgardy (1974), česky: Praha 2015 Poslední úprava: Adamcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (17.09.2019)
|