Seminář je obsahově provázaný s přednáškou k vývoji německého jazyka a je rozdělen do dvou tematických celků:. 1/ Althochdeutsch, Mittelhochdeutsch a 2/ Frühneuhochdeutsch, Neuhochdeutsch. Chronologický sled výkladu vývoje jazyka je zvolen s ohledem na charakter a povahu vývoje, který tvoří posloupnost jednotlivých fází vývoje jazyka reflektující proces změn v jednotlivých jazykových rovinách. Těžiště semináře spočívá v práci s texty z jednotlivých období vývoje jazyka od nejstarších písemných památek z 9. století do konce 19. století, s přihlédnutím k historickému pozadí a také ke spektru druhů textů, které se v průběhu doby rovněž proměňovalo a rozšiřovalo (výběr textů zahrnuje modlitby, překlady Bible, kázání, naučnou literaturu, právní texty, memoáry, kroniky, listiny atd.). V rámci textové analýzy je pozornost věnována jevům vztahujícím se k jednotlivým jazykovým rovinám, a to zejména ke grafematice, fonematice, morfematice, syntaxi a slovní zásobě. Druhá část semináře zahrnuje s ohledem na specifika raně novohornoněmeckého a novohornoněmeckého období také pojednání o procesu normování jednotného spisovného německého jazyka včetně osobností, které se na tomto procesu významně podílely (např. J. G. Schottelius, H. Ch. Gottsched, J. Ch. Adelung, W. v. Humboldt, J. Grimm a další). Samostatné téma představuje ve druhé části semináře také přehled německého jazyka a jeho historie v českých zemích. S ohledem na práci s historickými texty je součástí semináře i seznámení s tematickými slovníky a gramatikami.
Poslední úprava: Vodrážková Lenka, PhDr., Ph.D. (06.02.2025)
Seminář je obsahově provázaný s přednáškou k vývoji německého jazyka a je rozdělen do dvou tematických celků:. 1/ Althochdeutsch, Mittelhochdeutsch a 2/ Frühneuhochdeutsch, Neuhochdeutsch. Chronologický sled výkladu vývoje jazyka je zvolen s ohledem na charakter a povahu vývoje, který tvoří posloupnost jednotlivých fází vývoje jazyka reflektující proces změn v jednotlivých jazykových rovinách. Těžiště semináře spočívá v práci s texty z jednotlivých období vývoje jazyka od nejstarších písemných památek z 9. století do konce 19. století, s přihlédnutím k historickému pozadí a také ke spektru druhů textů, které se v průběhu doby rovněž proměňovalo a rozšiřovalo (výběr textů zahrnuje modlitby, překlady Bible, kázání, naučnou literaturu, právní texty, memoáry, kroniky, listiny atd.). V rámci textové analýzy je pozornost věnována jevům vztahujícím se k jednotlivým jazykovým rovinám, a to zejména ke grafematice, fonematice, morfematice, syntaxi a slovní zásobě. Druhá část semináře zahrnuje s ohledem na specifika raně novohornoněmeckého a novohornoněmeckého období také pojednání o procesu normování jednotného spisovného německého jazyka včetně osobností, které se na tomto procesu významně podílely (např. J. G. Schottelius, H. Ch. Gottsched, J. Ch. Adelung, W. v. Humboldt, J. Grimm a další). Samostatné téma představuje ve druhé části semináře také přehled německého jazyka a jeho historie v českých zemích. S ohledem na práci s historickými texty je součástí semináře i seznámení s tematickými slovníky a gramatikami. <br>
Poslední úprava: Vodrážková Lenka, PhDr., Ph.D. (06.02.2025)
Cíl předmětu - němčina
Seminář si klade za cíl doplnit poznatky o vývoji německého jazyka získané v rámci přednášky a hlouběji propojit teoretické znalosti s jejich praktickým uplatněním při analýzách historických textů pocházejících z různých fází vývoje německého jazyka. Zároveň směřuje k ucelení vědomostí v oblasti diachronie a jejich aplikaci v synchronní lingvistice, medievistice a s ohledem na interdisciplinární povahu předmětu také v jiných oblastech a disciplínách.
Die Lehrveranstaltung setzt sich zum Ziel, die Kenntnisse zur deutschen Sprachgeschichte zu vertiefen, und zwar anhand der Textanalysen. die aus der Perspektive der einzelnen Sprachebenen behandelt werden. Die Lehrveranstaltung zielt darauf ab, die Prinzipien des Sprachwandels und der Sprachgeschichte zu verstehen. Der Abriss des Sprachwandelprozesses im Deutschen wird mit Berücksichtigung der deutschen Gegenwartssprache mit dem Ziel aufgefasst, die Zusammenhänge zwischen der Diachronie und Synchronie zu beachten.
Poslední úprava: Vodrážková Lenka, PhDr., Ph.D. (06.02.2025)
Podmínky zakončení předmětu -
Podmínky zakončení předmětu:
aktivní účast (max. 3 absence za semestr)
průběžná příprava na práci s texty (se zřetelem k jazykové analýze) podle předem zadaných úkolů
průběžná práce s odbornou literaturou k probraným tématům
shrnující prezentace k historickému pozadí vzniku a autorům vybraných analyzovaných textů (max. 5-10 min.)
dílčí písemné testy: terminologie k vývoji jazyka, práce s texty (zimní semestr: 1. Althochdeutsch, 2. Mittelhochdeutsch; letní semestr: 3. Frühneuhochdeutsch, 4. Neuhochdeutsch)
Poslední úprava: Vodrážková Lenka, PhDr., Ph.D. (06.02.2025)
Abschlussbedingungen
aktive Teilnahme (max. 3 Absenzen)
regelmäßige Vorbereitung auf die Textarbeit, mit besonderer Berücksichtigung der sprachliche Analyse
Arbeit mit der Fachliteratur
Kurzreferate zur sprachhistorischen Fachliteratur (max. 5-10 Min.).
Präsentationen zur Entstehungsgeschichte und zu Autoren der ausgewählten analysierten Texte (einschließlich des historischen Hintergrunds) (max. 5-10 Min.)
schriftliche Klausuren: Terminologie zum Sprachwandel und zur Sprachgeschichte, Textarbeit (Wintersemester: 1. Althochdeutsch, 2. Mittelhochdeutsch; Sommersemester: 3. Frühneuhochdeutsch, 4. Neuhochdeutsch)
Poslední úprava: Vodrážková Lenka, PhDr., Ph.D. (06.02.2025)
Braune, W./Eggers, H.: Althochdeutsche Grammatik., Tübingen 152004.Duden Das Herkunftswörterbuch. Etymologie der deutschen Sprache. Bd. 7, Berlin 62020.
Ebert, R. P./ Reichmann, O. / Solms, H.-J./ Wegera, K.-P.: Frühneuhochdeutsche Grammatik. Tübingen 1993.
Ernst, P.: Deutsche Sprachgeschichte. Wien 32021.
Hartweg, F./Wegera, K. P.: Frühneuhochdeutsch. Eine Einführung in die deutsche Sprache des Spätmittelalters und der frühen Neuzeit., Tübingen 22005.
Nübling, D.: Historische Sprachwissenschaft des Deutschen: Eine Einführung in die Prinzipien des Sprachwandels. Tübingen 2017.
Polenz, P. v.: Deutsche Sprachgeschichte vom Spätmittelalter bis zur Gegenwart. Bd. I.-III., Berlin/New York 22000, 1994, 1999.
Schmidt, W. et al.: Geschichte der deutschen Sprache. Ein Lehrbuch für das germanistische Studium. Teil 1-2, Stuttgart 122020.
Schützeichel, R.: Althochdeutsches Wörterbuch., Tübingen 72011.
Sprachgeschichte. Ein Handbuch zur Geschichte der deutschen Sprache und ihrer Erforschung. Hrsg v.. W. Besch, A. Bette, O. Reichmann, S. Sonderegger, Bd. 1-4, 2. Aufl., Berlin/New York 1998, 2000, 2003, 2004 (Handbücher zur Sprach- und Kommunikationswissenschaft, sv. 2/1).
Stricker, S./ Bergmann, R./Wich-Reif, C.: Sprachhistorisches Arbeitsbuch zur deutschen Gegenwartssprache. Heidelberg 2012.
Weddige, H.: Mittelhochdeutsch. Eine Einführung., München 82010.
Wolff, G.: Deutsche Sprachgeschichte von den Anfängen bis zur Gegenwart: Ein Studienbuch. Stuttgart 62009.
Gallupová, J.; Šimečková, A.: Geschichte der deutschen Sprache. Arbeitstexte. Praha 1999.
Poslední úprava: Vodrážková Lenka, PhDr., Ph.D. (06.02.2025)
Empfohlene Literatur:
Baufeld, Ch.: Kleines frühneuhochdeutsches Wörterbuch. Tübingen 1996.Braune, W./Eggers, H.: Althochdeutsche Grammatik., Tübingen 152004.Duden Das Herkunftswörterbuch. Etymologie der deutschen Sprache. Bd. 7, Berlin 62020.
Ebert, R. P./ Reichmann, O. / Solms, H.-J./ Wegera, K.-P.: Frühneuhochdeutsche Grammatik. Tübingen 1993.
Ernst, P.: Deutsche Sprachgeschichte. Wien 32021.
Hartweg, F./Wegera, K. P.: Frühneuhochdeutsch. Eine Einführung in die deutsche Sprache des Spätmittelalters und der frühen Neuzeit., Tübingen 22005.
Nübling, D.: Historische Sprachwissenschaft des Deutschen: Eine Einführung in die Prinzipien des Sprachwandels. Tübingen 2017.
Polenz, P. v.: Deutsche Sprachgeschichte vom Spätmittelalter bis zur Gegenwart. Bd. I.-III., Berlin/New York 22000, 1994, 1999.
Schmidt, W. et al.: Geschichte der deutschen Sprache. Ein Lehrbuch für das germanistische Studium. Teil 1-2, Stuttgart 122020.
Schützeichel, R.: Althochdeutsches Wörterbuch., Tübingen 72011.
Sprachgeschichte. Ein Handbuch zur Geschichte der deutschen Sprache und ihrer Erforschung. Hrsg v.. W. Besch, A. Bette, O. Reichmann, S. Sonderegger, Bd. 1-4, 2. Aufl., Berlin/New York 1998, 2000, 2003, 2004 (Handbücher zur Sprach- und Kommunikationswissenschaft, sv. 2/1).
Stricker, S./ Bergmann, R./Wich-Reif, C.: Sprachhistorisches Arbeitsbuch zur deutschen Gegenwartssprache. Heidelberg 2012.
Weddige, H.: Mittelhochdeutsch. Eine Einführung., München 82010.
Wolff, G.: Deutsche Sprachgeschichte von den Anfängen bis zur Gegenwart: Ein Studienbuch. Stuttgart 62009.
Gallupová, J.; Šimečková, A.: Geschichte der deutschen Sprache. Arbeitstexte. Praha 1999.
Poslední úprava: Vodrážková Lenka, PhDr., Ph.D. (06.02.2025)
Sylabus - němčina
Themenbereiche des Seminars:
Einleitung in die Diachronie: Sprachwandel; Sprachstufe; Faktoren des Sprachwandels.