Předmět je věnován vybraným okruhům gramatiky současné němčiny. V popředí zájmu jsou vedle užití členu tzv. menší slovní druhy.
Poslední úprava: Felbr Lukáš, Mgr. Bc. (05.02.2025)
The course is devoted to selected aspects of contemporary German grammar. In addition to the use of articles, special attention is given to the so-called minor parts of speech.
Poslední úprava: Felbr Lukáš, Mgr. Bc. (05.02.2025)
Podmínky zakončení předmětu -
Předmět je zakončen zkouškou, která má písemnou a ústní část. Písemná část je věnována látce semináře, ústní část látce přednášky. V obouch částech se vyžadují primárně znalosti látky Gramatiky současné němčiny III, sekundárně i základní znalosti z předchozích gramatických kurzů. Ústní část lze absolvovat až po úspěšném složení písemné části.
Podmínky připuštění k písemné části:
pravidelná docházka na seminář (max. 3 absence),
aktivní zapojení do diskuzí na seminářích,
četba zadaných textů,
samostatné vypracování cvičení na každý seminář,
prezentace korpusové rešerše, nebo příprava a prezentace cvičení na daný gramatický jev.
Bodová hranice úspěšného složení písemné části zkoušky je 70 %. Pokud studující této hranice nedosáhne, je výsledná známka 4. Při splnění hranice 70 % se výsledná známka stanovuje za obě části zkoušky dohromady. V případě nerozhodného výsledku má vyšší váhu část ústní.
Poslední úprava: Felbr Lukáš, Mgr. Bc. (05.02.2025)
The course concludes with an exam consisting of a written and an oral part. The written part covers the seminar material, while the oral part covers the lecture material. In both sections, primary emphasis is placed on knowledge of Contemporary German Grammar III, with basic knowledge from previous grammar courses expected as a secondary prerequisite. The oral part can only be taken after the successful completion of the written part.
Conditions for eligibility to take the written part include:
regular seminar attendance (a maximum of three absences),
active participation in seminar discussions,
completion of assigned exercises for each seminar,
presentation of a corpus-based research project or presentation of exercises on a given grammatical phenomenon,
and the reading of assigned texts.
The minimum passing score for the written part is 70%. If this score is not reached, a grade of 4 (fail) is assigned. If the score is met, the final grade is determined based on the combined performance in both sections, with the oral part carrying greater weight in the case of a tie.
Poslední úprava: Felbr Lukáš, Mgr. Bc. (05.02.2025)
Literatura -
(a) Povinná literatura
Helbig, G./Buscha, J. (2001/2013): Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Berlin/München: Langenscheidt.
Šemelík, M./Kloudová, V. et al. (2019): Deutsche Grammatik. Ein Übungsbuch für Fortgeschrittene. Praha: Karolinum.
Šemelík, M./Kloudová, V. et al. (2020): Deutsche Grammatik. Eine Text- und Aufgabensammlung für Fortgeschrittene. Praha: Karolinum.
(b) Seminární texty
Diewald, G. (2007): Abtönungspartikel. In: Hoffmann, L. (Hrsg.): Handbuch der deutschen Wortarten. Berlin: de Gruyter, S. 117–141.
Duffner, R. (2006): Satzadverbien – korpusbasiert. In: Linguistik Online. 28(3), S. 133–155. DOI: 10.13092/lo.28.616.
Rinas, K. (2011): Wie ergiebig sind literarische Übersetzungen als Quelle für den Sprachvergleich?: In: Fiala-Fürst, I./Czermo, J. (Hrsg.): Amici Amico III. Festschrift für Ludvík E. Václavek. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, S. 397–412.
Sieradz, M./Bordag D. (2014): Zum Gebrauch von Verschmelzungen aus Präposition und bestimmten Artikel bei Deutschlernenden und Muttersprachlern. Eine empirische Untersuchung. In: Deutsch als Fremdsprache 1/2014, S. 11–18.
(c) Rozšiřující materiály (výběr)
Bußmann, Hadumod (2008): Lexikon der Sprachwissenschaft. Stuttgart. Kröner
Duden (2009): Die Grammatik, Bd. 4, Mannheim/Leipzig/Wien/Zürich. Dudenverlag. (dále jen Duden)
Eisenberg, P. (2006): Grundriss der deutschen Grammatik (Bd. 1: Das Wort). Stuttgart/Weimar: Metzler.
Eisenberg, P. (2006): Grundriss der deutschen Grammatik (Bd. 2: Der Satz). Stuttgart/Weimar: Metzler.
Engel, U. (2004): Deutsche Grammatik (Neubearbeitung). München: Iudicium.
Flämig, W. (1991): Grammatik des Deutschen. Berlin: Akademie Verlag.
Helbig, G./Helbig, A. (1990): Lexikon deutscher Modalwörter. Leipzig.
Hentschel, E./Weydt, H. (2013): Handbuch der deutschen Grammatik. De Gruyter. Berlin.
Hoffmann, L. (2013): Deutsche Grammatik. Grundlagen für Lehrerausbildung, Schule, Deutsch als Zweitsprache und Deutsch als Fremdsprache. Erich Schmidt Verlag. Berlin.
Jung, W. (1990): Grammatik der deutschen Sprache. Mannheim/Leipzig: Bibliographisches Institut.
Povejšil, J. (1987): Mluvnice současné němčiny. Praha: Academia.
Sommerfeldt. K. E./Starke, G. (1998): Einführung in die Grammatik der deutschen Gegenwartssprache. Niemeyer. Tübingen.
Štícha, F. (2015): Česko-německá srovnávací gramatika. Praha: Academia.
Weinrich, H. (2003): Textgrammatik der deutschen Sprache. Hildesheim/Zürich/New York: Georg Olms Verlag.
Wellmann, H. (2008): Deutsche Grammatik. Heidelberg: Winter
Zifonun, G./Hoffmann, L./Strecker, B. et al. (1997): Grammatik der deutschen Sprache (3 Bände). Berlin/New York: Gruyter.
Poslední úprava: Felbr Lukáš, Mgr. Bc. (05.02.2025)
(a) Required literature
Helbig, G./Buscha, J. (2001/2013): Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Berlin/München: Langenscheidt.
Šemelík, M./Kloudová, V. et al. (2019): Deutsche Grammatik. Ein Übungsbuch für Fortgeschrittene. Praha: Karolinum.
Šemelík, M./Kloudová, V. et al. (2020): Deutsche Grammatik. Eine Text- und Aufgabensammlung für Fortgeschrittene. Praha: Karolinum.
(b) Seminar texts
Diewald, G. (2007): Abtönungspartikel. In: Hoffmann, L. (Hrsg.): Handbuch der deutschen Wortarten. Berlin: de Gruyter, S. 117–141.
Duffner, R. (2006): Satzadverbien – korpusbasiert. In: Linguistik Online. 28(3), S. 133–155. DOI: 10.13092/lo.28.616.
Rinas, K. (2011): Wie ergiebig sind literarische Übersetzungen als Quelle für den Sprachvergleich?: In: Fiala-Fürst, I./Czermo, J. (Hrsg.): Amici Amico III. Festschrift für Ludvík E. Václavek. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, S. 397–412.
Sieradz, M./Bordag D. (2014): Zum Gebrauch von Verschmelzungen aus Präposition und bestimmten Artikel bei Deutschlernenden und Muttersprachlern. Eine empirische Untersuchung. In: Deutsch als Fremdsprache 1/2014, S. 11–18.
(c) Supplementary materials (selection)
Bußmann, Hadumod (2008): Lexikon der Sprachwissenschaft. Stuttgart. Kröner
Duden (2009): Die Grammatik, Bd. 4, Mannheim/Leipzig/Wien/Zürich. Dudenverlag. (dále jen Duden)
Eisenberg, P. (2006): Grundriss der deutschen Grammatik (Bd. 1: Das Wort). Stuttgart/Weimar: Metzler.
Eisenberg, P. (2006): Grundriss der deutschen Grammatik (Bd. 2: Der Satz). Stuttgart/Weimar: Metzler.
Engel, U. (2004): Deutsche Grammatik (Neubearbeitung). München: Iudicium.
Flämig, W. (1991): Grammatik des Deutschen. Berlin: Akademie Verlag.
Helbig, G./Helbig, A. (1990): Lexikon deutscher Modalwörter. Leipzig.
Hentschel, E./Weydt, H. (2013): Handbuch der deutschen Grammatik. De Gruyter. Berlin.
Hoffmann, L. (2013): Deutsche Grammatik. Grundlagen für Lehrerausbildung, Schule, Deutsch als Zweitsprache und Deutsch als Fremdsprache. Erich Schmidt Verlag. Berlin.
Jung, W. (1990): Grammatik der deutschen Sprache. Mannheim/Leipzig: Bibliographisches Institut.
Povejšil, J. (1987): Mluvnice současné němčiny. Praha: Academia.
Sommerfeldt. K. E./Starke, G. (1998): Einführung in die Grammatik der deutschen Gegenwartssprache. Niemeyer. Tübingen.
Štícha, F. (2015): Česko-německá srovnávací gramatika. Praha: Academia.
Weinrich, H. (2003): Textgrammatik der deutschen Sprache. Hildesheim/Zürich/New York: Georg Olms Verlag.
Wellmann, H. (2008): Deutsche Grammatik. Heidelberg: Winter
Zifonun, G./Hoffmann, L./Strecker, B. et al. (1997): Grammatik der deutschen Sprache (3 Bände). Berlin/New York: Gruyter.
Poslední úprava: Felbr Lukáš, Mgr. Bc. (05.02.2025)
Sylabus -
Přednáška (pondělí)
17. 2. Artikel I
24. 2. Artikel II
3. 3. Artikel III
10. 3. Präpositionen
17. 3. Interjektionen
24. 3. Adverbien (SEMINÁŘ MÍSTO PŘEDNÁŠKY, PŘEDNÁŠKA VE ČTVRTEK 27. 3.)
31. 3. Modalwörter
7. 4. Partikeln I (PŘEDNÁŠKA ANNA SALLER)
14. 4. Partikeln II
21. 4. ODPADÁ (VELIKONOČNÍ PONDĚLÍ)
28. 4. Zahlwörter I
5. 5. ODPADÁ (SLUŽEBNÍ CESTA)
12. 5. Zahlwörter II
Seminář (čtvrtek)
20. 2. Organisatorisches. Artikel I
27. 2. Artikel II
6. 3. Artikel III, Text: Sieradz/Bordag (2014)
13. 3. Präpositionen
20. 3. Interjektionen
24. 3. Adverbien (SEMINÁŘ MÍSTO PŘEDNÁŠKY, PŘEDNÁŠKA VE ČTVRTEK 27. 3.)
3. 4. Modalwörter, Text: Duffner (2006)
10. 4. Partikeln I, Text:Diewald (2007)
17. 4. (děkanské volno)
24. 4. Partikeln II, Text:Rinas (2011)
1. 5. (státní svátek)
8. 5. (státní svátek)
15. 5. Zahlwörter
Poslední úprava: Felbr Lukáš, Mgr. Bc. (05.02.2025)
Lectures (Monday)
17. 2. Artikel I
24. 2. Artikel II
3. 3. Artikel III
10. 3. Präpositionen
17. 3. Interjektionen
24. 3. Adverbien (SEMINAR INSTESD OF LECTURE, LECTURE ON THURSDAY THE 27TH OF MARCH)
31. 3. Modalwörter
7. 4. Partikeln I (LECTURE ANNA SALLER)
14. 4. Partikeln II
21. 4. CANCELLED (EASTER MONDAY)
28. 4. Zahlwörter I
5. 5. CANCELLED (BUSINESS TRIP)
12. 5. Zahlwörter II
Seminars (Thursday)
20. 2. Organisatorisches. Artikel I
27. 2. Artikel II
6. 3. Artikel III, Text: Sieradz/Bordag (2014)
13. 3. Präpositionen
20. 3. Interjektionen
24. 3. Adverbien (SEMINAR INSTESD OF LECTURE, LECTURE ON THURSDAY THE 27TH OF MARCH)
3. 4. Modalwörter, Text: Duffner (2006)
10. 4. Partikeln I, Text: Diewald (2007)
17. 4. CANCELLED (děkanské volno)
24. 4. Partikeln II, Text: Rinas (2011)
1. 5. CANCELLED (státní svátek)
8. 5. CANCELLED (státní svátek)
15. 5. Zahlwörter
Poslední úprava: Felbr Lukáš, Mgr. Bc. (05.02.2025)