|
|
|
||
Anotace pro zimní semestr: Seminář v zimním semestru je zaměřen na kořeny a základy evropské kultury období středověku a renesance. Jeho cílem je seznámit s vývojem a proměnami jednotlivých literárních žánrů, témat a námětů s ohledem na jejich návaznost na tradici antickou. Seminář se soustředí na několik základních okruhů: pohanské a předkřesťanské epické skladby, rytířské, grálské a artušovské romány a legendy, vývoj a proměny lyrické poezie. Jednotlivá témata budou vysvětlena na základě čtených a diskutovaných ukázek z primární literatury.
Anotace pro letní semestr: Seminář se zaměří na klíčové kulturní, umělecké, filosofické a spirituální proměny, pohyby a proudy starověké řecké a římské literatury od archaického období až po nástup křesťanství. Cílem předmětu je přehledově a v základních obrysech seznámit s vývojem starověkého písemnictví na základě četby vybraných textů, reprezentujících určité období a specifické proměny kulturního prostoru. Okrajově se seminář také zaměří na archetypální motivy sumerské a babylonské mytologie, dále na souvislosti řecké a římské kultury s kulturou a tradicí judaistickou, raně křesťanskou a v závěru i na napětí mezi západní a východní částí římského impéria. Poslední úprava: Vučka Tomáš, PhDr. (02.02.2023)
|
|
||
Podmínkou zakončení předmětu je úspěšné absolvování písemného testu, který bude jednak vycházet z probrané a diskutované látky předmětu, jednak z prostudované primární literatury. Student bude k testu připuštěn na základě pravidelné a aktivní docházky (max. jsou možné tři neomluvené absence) a studia a četby předepsané literatury. V případě distančního studia bude předmět zakončen vypracováním seminární práce interpretačního charakteru. Student si vybere dva tituly primární literatury z daného období (středověk - renesance) a vypracuje komparativně zaměřenou písemnou práci, ve které se zaměří na srovnání motivů, témat, časoprostoru, postav apod. Písemná práce musí mít min. rozsah 5 stran, velikost písma 12, řádkování 1,5. Práce musí být vybavena veškerými odbornými náležitostmi: citace, odkazy, práce s primárními i sekundárními prameny apod. Práce musí být odevzdána nejpozději 14 dnů před koncem akademického roku. Opakovaný zápis předmětu je povolen. Poslední úprava: Vučka Tomáš, PhDr. (07.11.2022)
|
|
||
Primární literatura pro zimní semestr: Alighieri, Dante: Božská komedie. Praha, Academia 2009. Alighieri, Dante: Nový život (Vita nuova). Praha, J. Podroužek 1945. Bédier, Joseph: Román o Tristanovi a Isoldě. Praha, SNKLHU 1959. Béowulf. Praha, Torst 2003. Boccaccio, Giovanni: Dekameron. Praha, Odeon 1975. Buonarroti, Michelangelo: Požár smyslů. Výbor z poezie a dopisů. Praha, Vyšehrad 2013. Edda. Praha, Argo 2004. Eschenbach, Wolfram von: Parzival. Praha, Aula. 2000. Erasmus Rotterdamský: O svobodné vůli. Praha, Oikúmené 1996. Hrotsvita z Gandersheimu: Duchovní dramata. Praha, Vyšehrad 2004. Labuť je divný pták... Soubor české světské lyriky doby gotické v uspořádání Václava Černého. Praha, Mladá fronta 1999. Lotrovský žaltář: výbor ze středověké vagantské poezie, ed. Radovan Krátký. Praha – Litomyšl, Paseka 1998. Petrarca, Francesco: Sto sonetů Lauře. Praha, Vyšehrad 2015. Petrarca, Francesco: Mé tajemství. Praha, Oikúmené 2004. Mirandola, Pico della: O důstojnosti člověka. Praha, Oikúmené 2005. Navštívení krásy: italská renesanční lyrika. Praha, Mladá fronta 1964. Píseň o Nibelunzích. Praha, Odeon 1989. Píseň o Rollandovi. Praha, Odeon 1986. Píseň o Cidovi. Praha, Práce 1994. Přátelé, přiléhavý složím verš: písně okcitánských trubadúrů. Praha, Argo 2002. Putování za svatým grálem. Praha, Triáda 2006. Staroslověnské legendy českého původu. Praha, Vyšehrad 1976. Středověké legendy o českých světcích. Praha, Nakladatelství Lidové noviny 2003. Doporučená sekundární literatura: Bachtin, Michail Michailovič: Francois Rabelais a lidová kultura středověku a renesance. Praha, Argo 2007. Burke, Peter: Italská renesance: kultura a společnost v Itálii. Praha, Mladá fronta 1996. Curtius, E. R.: Evropská literatura a latinský středověk. Praha, Triáda 1998. Eco, U.: Umění a krása ve středověké estetice. Praha, Argo 2007. Le Goff, J.: Kultura středověké Evropy. Praha, Vyšehrad 2005. Savický, Nikolaj: Renesance jako změna kódu. Praha, Prostor 2010. Primární literatura pro letní semestr: Apuleius: Zlatý osel. Praha, Svoboda 1974. Caesar: Zápisky o válce galské (vybrané pasáže). Praha, SNKLU 1964. Cato: O zemědělství (vybrané pasáže). Praha, SNPL 1959. Catullus: Zhořklé polibky. Praha, Československý spisovatel 1980. Cicero: Tuskulské hovory. Praha, Svoboda 1976. Homér: Illias. Praha, Academia 2010. Homér: Odysseia. Praha, Academia 2012. Eurípidés: Trójanky a jiné tragédie. Praha, Svoboda 1978. Lucretius: O přírodě (vybrané kapitoly). Praha, Svoboda 1971. Mýty staré Mezopotámie. Praha, Odeon 1977. Ovidius: Proměny (vybrané pasáže). Praha, Svoboda 1974. Petronius: Satirikon. Praha, Svoboda 1971. Plautus: Pseudolus. Kladno, J. Šnajdr 1946. Sapfó: Písně z Lesbu. Praha, Československý spisovatel 1978. Sofoklés: Tragédie. Praha, Svoboda 1975. Terentius: Kleštěnec. Praha, Odeon 1969. Vergilius: Aeneis (kniha I-VI). Praha, Svoboda 1970. Vergilius: Zpěvy pastýřské. Praha / Litomyšl, Paseka 2004.
Doporučená literatura: Canfora, L.: Dějiny řecké literatury. Praha, KLP 2001. Conte, G. B.: Dějiny římské literatury. Praha, KLP 2008. Bible Svatá (Genesis, Evangelium sv. Jana, Evangelium sv. Lukáše, Epištola sv. Pavla k Římanům, První epištola sv. Pavla k Korintským, Zjevení sv. Jana – vybrané pasáže z jednotlivých biblických textů). Dop. ekumenický překlad, ale možno i kraličku. Horatius: De arte poetica / O umění básnickém. Praha, Academia 2002. Iuvenalis: Satiry (vybrané pasáže). Praha, Svoboda 1972. Lucanus: Farsalské pole. Praha, Svoboda 1976. Quintilianus: Základy rétoriky. Praha, Odeon 1985. Seneka: O duševním klidu. Praha, Odeon 1999. Suetonius: Životopisy dvanácti císařů (vybrané pasáže). Praha, Svoboda 1974. Tertullianus: O hrách. Praha, Oikúmené 2004. Poslední úprava: Vučka Tomáš, PhDr. (02.02.2023)
|
|
||
Standardní výuka bude probíhat prezenčně, kdy s látkou předmětu (jednotlivými tematickými okruhy) budou studenti seznamováni formou přednášek či seminářů. Výklad bude doplněn využitím primární a sekundární literatury, naskenovanými texty (studenti dostanou potřebné vytištěné texty tak, aby s nimi mohli v průběhu výukové hodiny pracovat) a názornými prezentacemi v power-pointu. V případě distanční výuky budou přednášky a semináře nahrazeny on-line výukou (výuka v programu zoom). Studentům budou rovněž zaslány potřebné studijní podklady a materiály (přednášky a semináře v power-pointu, naskenované texty apod.). Budou rovněž využívány verze výukových předmětů v programu moodle. Poslední úprava: Vučka Tomáš, PhDr. (13.09.2020)
|
|
||
Tématické okruhy pro zimní semestr: 1) středověk: vymezení pojmu, fáze středověké kultury, antické dědictví, církevní proud, barbarský proud: christianizace epických skladeb (jak se vyvíjel pojem středověk, jak periodizovat jednotlivé fáze středověké kultury, role a význam antického dědictví pro středověkou kulturu a spiritualitu, vliv vergiliánského mýtu pro středověk, římské divadlo jako inspirace pro tzv. duchovní dramata, vztah církevní vzdělanosti k antické kultuře, původní nekřesťanské epické skladby, skandinávské ságy, germánská mytologie a jejich postupná christianizace) 2) Artušovský cyklus a grálská mytologie, vrcholné období rytířských románů a rytířské epiky (zrození artušovské legendy a její význam pro rytířskou epiku, zrození grálské mytologie a tzv. graalsgemeinschaft - význam a role svatého grálu, grálská epika a její proměna z rytířského dobrodružného románu v iniciační epické skladby, grálský mýtus a postava Josefa z Arimatie - tzv. Páté evangelium, rytíř Parsifal v germánské a keltské tradici, proměny a významy svatého grálu, grálská symbolika a Karlštejn) 3) Středověká poezie: vagantská a klerikální lyrika, minnesang a trobadorská poezie (zrození středověké poezie na pozadí antické lyriky a arabské milostné poezie, trobadorská lyrika a kurtoazní kultura v jižní Francii, přenesení trobadorské tradice do německého minnesangu a jeho vliv na českou středověkou milostnou poezii, spojení milostné poezie s mariánským kultem, studentská a vagantská satirická poezie, tvorba parodické poezie v klášterním prostředí, aktualizace světských témat (opilství, erotika, lidské hříchy a slabosti) v tvorbě klášterních básníků) 4) Renesance: vymezení pojmu, fáze renesanční kultury, protorenesance (význam pojmu renesance, transhistorické chápání renesance, charakteristické rysy renesančního myšlení, platónská a novoplatónská filosofie jako základ renesančního myšlení, zrození přírodních věd, postavení lidské individuality v renesančním světě, renesance jako návrat k antice nebo hra na antiku(?), metafora karnevalu v renesančním světe) 5) Renesanční poezie a próza, dolce stil nuovo, renesanční epika, umění dvora Lorenza di Medici, komedie dell´arte (druhy renesanční poezie, významní renesanční básníci, renesanční poezie a antická římská básnická tradice, renesanční divadlo na pozadí mladší attické komedie a římské komedie) Tématické okruhy pro letní semestr:
Poslední úprava: Vučka Tomáš, PhDr. (02.02.2023)
|