PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Kapitoly z gramatiky češtiny (UČDJ) - ABO900215
Anglický název: Grammar of Czech – Selected Issues
Zajišťuje: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 12 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Ivana Bozděchová, CSc.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Silvie Převrátilová, Ph.D.
Anotace
Předmět se zaměřuje na komplexní porozumění didaktice gramatiky v kontextu češtiny jako druhého jazyka (L2). Cílem předmětu je rozvíjet znalosti a dovednosti potřebné pro efektivní prezentaci gramatických jevů, tvorbu výukových materiálů a návrh cvičení podporujících komunikační kompetenci žáků. Pozornost je věnována postavení gramatiky v různých vyučovacích metodách s důrazem na komunikační výuku jazyků.

Pedmět vede k dovednostem:

Popsat a kriticky zhodnotit roli gramatiky v různých jazykových metodách
Analyzovat a pro účekly výuky rozčlenit vybrané gramatické jevy pro výuku češtiny jako druhého jazyka.
Navrhnout výukové materiály (pracovní listy, cvičení) odpovídající potřebám studentů.
Využít principy komunikační výuky při výkladu gramatiky a tvorbě aktivit zaměřených na rozvoj praktických dovedností žáků.

Výuka probíhá formou seminářů, během nichž si studenti prakticky vyzkouší vytváření, hodnocení a reflexi výukových materiálů. Důraz je kladen na propojení teoretických poznatků s praktickými zkušenostmi.
Poslední úprava: Převrátilová Silvie, Mgr. et Mgr., Ph.D. (16.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Pro udělení zápočtu je zapotřebí aktivní účast v semináři a průběžné plnění zadaných úkolů.

Poslední úprava: Převrátilová Silvie, Mgr. et Mgr., Ph.D. (24.01.2023)
Literatura

Dvořáková G., & Houžvička, J. (eds.) (2015). Gramatika ve výuce a testování cizích jazyků (včetně češtiny pro cizince). Ústav jazykové a odborné přípravy UK.  UJOP-157-version1-ujop_2015_konference_sbornik.pdf

Hrdlička, M. (2009). Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka. Praha, Karolinum.

Hrdlička, M. (2014). K prezentaci české deklinace jinojazyčným mluvčím. Studie z aplikované lingvistiky, 5 (2), 98–115.

Kulich, K. (2022). Srovnání české a ruské deklinace podstatných a přídavných jmen se zaměřením na výuku češtiny pro cizince I, II. Karolinum Press.

Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro předškolní a základní vzdělávání. https://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/kurikulum-cestiny-jako-druheho-jazyka

Malinovský, M. (1995). „Redukce“ gramatiky. Slovo a slovesnost 56 (3), 218-222.

Nekula, M. (2006-2007). Kapitola: Systém a úzus. K výuce české deklinace se zřetelem k substantivům. In Tomancová, M. (ed.). Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka. Akropolis.

Společný evropský referenční rámec pro jazyky: jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme (2002). Olomouc, Univerzita Palackého.

Thornbury, S. (2005). How to teach grammar. Longman.

Ur, P. (2012). A course in English language teaching (Second edition). Cambridge University Press.

 

 

Mluvnice:

Cvrček, V. et al. (2010): Mluvnice současné češtiny 1: Jak se píše a jak mluví. Karolinum.

Čechová, M. (2011). Čeština - řeč a jazyk. Státní pedagogické nakladatelství

Havránek, B. (1998). Stručná mluvnice česká. Fortuna.

Grepl, M. (2008). Příruční mluvnice češtiny. Nakladatelství Lidové noviny.

Štícha, F. (2018-2021). Velká akademická gramatika spisovné češtiny. Academia.

Poslední úprava: Převrátilová Silvie, Mgr. et Mgr., Ph.D. (16.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK