|
|
|
||
Předmět se zaměřuje na komplexní porozumění didaktice gramatiky v kontextu češtiny jako druhého jazyka (L2). Cílem předmětu je rozvíjet znalosti a dovednosti potřebné pro efektivní prezentaci gramatických jevů, tvorbu výukových materiálů a návrh cvičení podporujících komunikační kompetenci žáků. Pozornost je věnována postavení gramatiky v různých vyučovacích metodách s důrazem na komunikační výuku jazyků.
Pedmět vede k dovednostem: Popsat a kriticky zhodnotit roli gramatiky v různých jazykových metodách Analyzovat a pro účekly výuky rozčlenit vybrané gramatické jevy pro výuku češtiny jako druhého jazyka. Navrhnout výukové materiály (pracovní listy, cvičení) odpovídající potřebám studentů. Využít principy komunikační výuky při výkladu gramatiky a tvorbě aktivit zaměřených na rozvoj praktických dovedností žáků. Výuka probíhá formou seminářů, během nichž si studenti prakticky vyzkouší vytváření, hodnocení a reflexi výukových materiálů. Důraz je kladen na propojení teoretických poznatků s praktickými zkušenostmi. Poslední úprava: Převrátilová Silvie, Mgr. et Mgr., Ph.D. (16.01.2025)
|
|
||
Pro udělení zápočtu je zapotřebí aktivní účast v semináři a průběžné plnění zadaných úkolů. Poslední úprava: Převrátilová Silvie, Mgr. et Mgr., Ph.D. (24.01.2023)
|
|
||
Dvořáková G., & Houžvička, J. (eds.) (2015). Gramatika ve výuce a testování cizích jazyků (včetně češtiny pro cizince). Ústav jazykové a odborné přípravy UK. UJOP-157-version1-ujop_2015_konference_sbornik.pdf Hrdlička, M. (2009). Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka. Praha, Karolinum. Hrdlička, M. (2014). K prezentaci české deklinace jinojazyčným mluvčím. Studie z aplikované lingvistiky, 5 (2), 98–115. Kulich, K. (2022). Srovnání české a ruské deklinace podstatných a přídavných jmen se zaměřením na výuku češtiny pro cizince I, II. Karolinum Press. Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro předškolní a základní vzdělávání. https://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/kurikulum-cestiny-jako-druheho-jazyka Malinovský, M. (1995). „Redukce“ gramatiky. Slovo a slovesnost 56 (3), 218-222. Nekula, M. (2006-2007). Kapitola: Systém a úzus. K výuce české deklinace se zřetelem k substantivům. In Tomancová, M. (ed.). Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka. Akropolis. Společný evropský referenční rámec pro jazyky: jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme (2002). Olomouc, Univerzita Palackého. Thornbury, S. (2005). How to teach grammar. Longman. Ur, P. (2012). A course in English language teaching (Second edition). Cambridge University Press.
Mluvnice: Cvrček, V. et al. (2010): Mluvnice současné češtiny 1: Jak se píše a jak mluví. Karolinum. Čechová, M. (2011). Čeština - řeč a jazyk. Státní pedagogické nakladatelství Havránek, B. (1998). Stručná mluvnice česká. Fortuna. Grepl, M. (2008). Příruční mluvnice češtiny. Nakladatelství Lidové noviny. Štícha, F. (2018-2021). Velká akademická gramatika spisovné češtiny. Academia. Poslední úprava: Převrátilová Silvie, Mgr. et Mgr., Ph.D. (16.01.2025)
|