|
|
|
||
Seminář seznamuje s teoretickým a analytickým aparátem kognitivně zaměřených lingvistických teorií a popisů založených na užívání jazyka. Na příkladu jevů různého typu vede k osvojení a rozvíjení dovednosti kognitivně orientované analýzy lingvistického materiálu. Poslední úprava: Saicová Římalová Lucie, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2024)
|
|
||
Studující si prohloubí znalosti o kognitivní lingvistice a seznámí se se současnými přístupy k popisu sémantiky a gramatiky v dané oblasti. Osvojené přístupy budou schopni aplikovat na český jazykový materiál a dokáží je porovnat s přístupem funkčněstrukturním. Poslední úprava: Saicová Římalová Lucie, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2024)
|
|
||
četba Bybee, J. (2003). Cognitive processes in grammaticalization. In The new psychology of language (s. 151–174). Psychology Press. Hansen, B. (2017): GRAMATIKALIZACE. In: Petr Karlík, Marek Nekula, Jana Pleskalová (eds.), CzechEncy - Nový encyklopedický slovník češtiny. Hart, C. (2019). Spatial properties of ACTION verb semantics: Experimental evidence for image schema orientation in transitive versus reciprocal verbs and its implications for ideology. Cognitive linguistic approaches to text and discourse: From poetics to politics, s. 181–204. Heine, B., Kuteva, T., & Bernd, H. (2002). World lexicon of grammaticalization. Cambridge University Press. Kuznetsova, O. (2015): Grammatical profiling and gender stereotypes. In: Linguistic Profiling. Berlin/Boston: Mouton de Gruyter, s. 31–68. Radden, G. (2021). Iconicity. In The Routledge handbook of cognitive linguistics (pp. 268-296). Routledge. Samuel, S., Cole, G., & Eacott, M. J. (2019). Grammatical gender and linguistic relativity: A systematic review. Psychonomic bulletin & review, 26, 1767-1786. Sczesny, S., Formanowicz, M., & Moser, F. (2016). Can gender-fair language reduce gender stereotyping and discrimination?. Frontiers in psychology, 7, 154379. Steen, G., Biernacka, E., Dorst, A., Kaal, A., López-Rodríguez, C., & Pasma, T. (2010). Pragglejaz in practice. Researching and applying metaphor in real world. Human Cogn Process, 26, 165-184. příručky a další materiály Croft, W. – Cruse, A. D. (2004): Cognitive Linguistics. Cambridge, MA: Cambridge University Press. Evans, V., & Green, M. (2018). Cognitive linguistics: An introduction. Routledge. kurz Cognitive Linguistics od Martina Hilperta na YouTube: https://youtu.be/WeH3C39Dawg?feature=shared Další literatura bude doporučována v průběhu kursu podle zájmu zúčastněných. Poslední úprava: Preininger Mikuláš, Mgr. (03.02.2025)
|
|
||
Pokud by byla nutná distanční výuka, kurs bude transformován do podoby kombinující videokonference (nejspíše přes Zoom) a výukové materiály dostupné přes Moodle. Poslední úprava: Saicová Římalová Lucie, doc. PhDr., Ph.D. (22.01.2022)
|
|
||
Aktivita v semináři, průběžné studium zadané literatury a vypracovávání úkolů, zpracování (skupinového, popř. individuálního) projektu na vybrané téma a jeho prezentace Poslední úprava: Saicová Římalová Lucie, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2024)
|
|
||
Seminář seznámí zúčastněné se základními teoriemi, principy a postupy využívanými v rámci kognitivního přístupu k jazyku a popisů založených na užívání jazyka a povede účastníky k jejich aplikaci na český jazykový materiál různého typu. V průběhu semestru budou studující pracovat na skupinových, popř. individuálních projektech - popisech konkrétních jevů podle vlastního výběru, které budou prezentovat v závěru semestru. Podrobný sylabus bude představen na prvním semináři a bude též přístupný v Moodlu. Poslední úprava: Preininger Mikuláš, Mgr. (03.02.2025)
|
|
||
Schopnost číst odborné texty v angličtině. Vhodné je předchozí absolvování předmětů Current Approaches in Linguistics/Současné lingvistické směry, popř. dostudování povinných textů z této přednášky. Poslední úprava: Saicová Římalová Lucie, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2024)
|