Cílem kurzu je seznámit posluchače se základními koncepty psychofonetiky a se současným stavem bádání v této oblasti. Důraz je kladen především na kognitivně psychologickou stránku řečové komunikace, tj. problematiku mentálních reprezentací fonetických jednotek v mysli uživatelů jazyka a jejich potenciálních rolí při produkci a percepci řeči, mimo jiné i v souvislosti s vadami řeči a řečovými chybami. Prostor je věnován i afektivní stránce řečové komunikace.
Poslední úprava: BRUHOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.01.2011)
The course introduces the fundamental concepts of psychophonetics and the current state of the art in the field. Cognitive aspect of the speech communication processes is emphasized, i.e., the problem of mental representations of phonetic units in the minds of language users and their potential roles in speech production and perception, also in connection with speech impairments and speech errors. Affective cues in speech are also studied.
Poslední úprava: BRUHOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.01.2011)
Podmínky zakončení předmětu
aktivní, pro všechny zapsané užitečná účast nejméně 75 %
kvalitně přednesený referát na zadané téma
v případě distančního studia splnění všech domácích úkolů (nikoli pouze 75 %) (student musí být schopen nahrávat svou řečovou produkci ve formátu *.mp3, *.m4a nebo *.wav)
Poslední úprava: Volín Jan, prof. PhDr., Ph.D. (04.02.2021)
Literatura
Nebeská, I.(1992): Uvedení do psycholingvistiky. Praha
Cohen,P.R., Morgan,J., Pollack, M.E.(1990): Intentions in communication, London
Holmes,J.(1994): An Introduction to Sociolinguistics, London
Psychotrofon I, 1. soubor přednášek 1. až 5. Semináře univerzitního Společenství pro studium hlasu a řeči, Olomouc 2000
Vybrané statě z odborných fonetických sborníků, kongresových sborníků ICPhS , odborných časopisů
Poslední úprava: BRUHOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.01.2011)
Sylabus
Předmětem kurzu jsou:
vybrané problémy vztahu myšlení a artikulované řeči
proces osvojování artikulované řeči
vztah rozvoje řeči a sociálního prostředí, v němž člověk žije a pracuje,
patologické projevy řeči a jejich možné příčiny,
diagnostika příčin nesprávných řečových projevů a možné metody léčby,
faktory podmiňující používání různých forem a stylů jazyka i řeči (kvalita dikce, volba výslovnostních forem) vzhledem k funkci projevu, typu posluchače a prostředí,
způsoby vyjádření záměru, vztahu a nálady mluvčího (přesnost artikulace, respektování standardu, emotivita a expresivita ve výslovnosti).
Poslední úprava: BRUHOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.01.2011)