Tento úvodní kurz do lingvistické pragmatiky se zabývá hlavními tématy a teoriemi, které jsou základem studia fungování jazyka v kontextu. <br>
Studenti porozumí klíčovým pojmům, jako je deixe, řečové akty, presupozice, kooperační princip, konverzační maximy, implikatury a zdvořilost. Kurz rovněž seznámí studenty se současnými studiemi zkoumajícími různá témata v rámci pragmatiky.<br>
Poslední úprava: Raušová Veronika, Mgr., Ph.D. (11.05.2025)
This introductory course in linguistic pragmatics explores the central topics and theories that underlie the study of how language functions in context. Students will gain an understanding of key concepts such as deixis, speech acts, presupposition, the Cooperative Principle, maxims of conversation, implicatures, and politeness. The course will also acquaint students with contemporary studies exploring topics within pragmatics. <br>
Poslední úprava: Raušová Veronika, Mgr., Ph.D. (11.05.2025)
Podmínky zakončení předmětu
Předmět je vyučován v anglickém jazyce.
Podmínkami pro získání zápočtu jsou:
Docházka. Povoleny jsou maximálně 3 absence za semestr
Prezentace vybraného článku na semináři.
Závěrečný test.
Poslední úprava: Raušová Veronika, Mgr., Ph.D. (03.10.2023)
Literatura -
Základní literatura
Thomas, J. (1995). Meaning in Interaction: An Introduction to Pragmatics. London: Longman.
Huang, Y. (2nd ed., 2014). Pragmatics. Oxford: Oxford University Press.
Yule, G. (1996). Pragmatics. Oxford: Oxford University Press.
Brown, P., & Levinson, S. C. (1987 [1978]). Politeness: Some Universals in Language Use. Cambridge: Cambridge University Press.
Doporučená literatura
Austin, J. L. (1962). How to Do Things with Words. Oxford: Clarendon Press.
Cruse, A. (2006). A Glossary of Semantics and Pragmatics. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Cutting, J. (2002). Pragmatics and Discourse: A Resource Book for Students. London: Routledge.
Grice, H. P. (1975). Logic and Conversation. In P. Cole & J. L. Morgan (Eds.), Syntax and Semantics, Vol. 3: Speech Acts (pp. 41–58). New York: Academic Press.
Grundy, P. (3rd ed., 2008). Doing Pragmatics. London: Hodder Education.
Leech, G. (1983). Principles of Pragmatics. London: Longman.
Leech, G. (2014). The Pragmatics of Politeness. Oxford: Oxford University Press.
Levinson, S. C. (1983). Pragmatics. Cambridge: Cambridge University Press.
Rühlemann, Ch. (2019). Corpus Linguistics for Pragmatics: A Guide for Research. London: Routledge.
Searle, J. R. (1969). Speech Acts: An Essay in the Philosophy of Language. Cambridge: Cambridge University Press.
Sperber, D., & Wilson, D. (1995). Relevance: Communication and Cognition (2nd ed.). Oxford: Blackwell.
Verschueren, J. (1999). Understanding Pragmatics. London: Arnold.
Poslední úprava: Raušová Veronika, Mgr., Ph.D. (11.05.2025)
Required Reading
Thomas, J. (1995). Meaning in Interaction: An Introduction to Pragmatics. London: Longman.
Yule, G. (1996). Pragmatics. Oxford: Oxford University Press.
Huang, Y. (2nd ed., 2014). Pragmatics. Oxford: Oxford University Press.
Brown, P., & Levinson, S. C. (1987 [1978]). Politeness: Some Universals in Language Use. Cambridge: Cambridge University Press.
Recommended / Supplementary Reading
Austin, J. L. (1962). How to Do Things with Words. Oxford: Clarendon Press.
Cruse, A. (2006). A Glossary of Semantics and Pragmatics. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Cutting, J. (2002). Pragmatics and Discourse: A Resource Book for Students. London: Routledge.
Grice, H. P. (1975). Logic and Conversation. In P. Cole & J. L. Morgan (Eds.), Syntax and Semantics, Vol. 3: Speech Acts (pp. 41–58). New York: Academic Press.
Grundy, P. (3rd ed., 2008). Doing Pragmatics. London: Hodder Education.
Leech, G. (1983). Principles of Pragmatics. London: Longman.
Leech, G. (2014). The Pragmatics of Politeness. Oxford: Oxford University Press.
Levinson, S. C. (1983). Pragmatics. Cambridge: Cambridge University Press.
Rühlemann, Ch. (2019). Corpus Linguistics for Pragmatics: A Guide for Research. London: Routledge.
Searle, J. R. (1969). Speech Acts: An Essay in the Philosophy of Language. Cambridge: Cambridge University Press.
Sperber, D., & Wilson, D. (1995). Relevance: Communication and Cognition (2nd ed.). Oxford: Blackwell.
Verschueren, J. (1999). Understanding Pragmatics. London: Arnold.
Poslední úprava: Raušová Veronika, Mgr., Ph.D. (11.05.2025)
Metody výuky -
seminář
Poslední úprava: BRUHOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.10.2010)
seminar
Poslední úprava: BRUHOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.10.2010)
Sylabus -
Úvod – vymezení pojmu pragmatika, rozdíl mezi sémantikou a pragmatikou, složky významu podle Thomasové (1995).
Kontext a význam – druhy kontextu, relevance kontextu pro interpretaci/produkci výpovědí.
Deixe – druhy deixe a její role v komunikaci.
Teorie řečových aktů – Austin (lokuce, ilokuce, perlokuce), Searle (klasifikace řečových aktů), způsoby hodnocení jejich úspěšnosti.
Konvenční implicitní význam – presupozice, logické vyplývání (entailment), konvenční implikatury, jejich charakteristiky a testy.
Nekonvenční implicitní význam I – Griceův kooperační princip, typy konverzačních maxim, rozdíly mezi konvenční a konverzační implikaturou.
Nekonvenční implicitní význam II – konverzační maximy a vznik implikatury, hedging.
Nekonvenční implicitní význam III – způsoby porušování maxim, kritika Griceova přístupu.
Pozdější přístupy k implikatuře – Horn (Q- a R-principy), Levinson (Q-, I-, M-principy), úvod do Teorie relevance (Sperber & Wilson).
Úvod do teorií zdvořilosti – Brown & Levinson (1987), Leech (1983, 2014); základní pojmy a faktory ovlivňující volbu strategií.
Strategie pozitivní zdvořilosti – typy a konkrétní jazykové realizace.
Strategie negativní zdvořilosti – typy a konkrétní jazykové realizace.
Poslední úprava: Raušová Veronika, Mgr., Ph.D. (11.05.2025)
Introduction – defining pragmatics; the distinction between semantics and pragmatics; components of meaning according to Thomas (1995).
Context and Meaning – types of context; the role of context in utterance interpretation/production.
Deixis – types of deixis and their role in communication.
Speech Act Theory – Austin (locution, illocution, perlocution); Searle (classification of speech acts); evaluating speech act success.
Conventional Implicit Meaning – presupposition, logical entailment, conventional implicature; key properties and diagnostic tests.
Non-conventional Implicit Meaning I – Grice’s Cooperative Principle; types of conversational maxims; differences between conventional and conversational implicature.
Non-conventional Implicit Meaning II – conversational maxims and the emergence of implicature; hedging.
Non-conventional Implicit Meaning III – non-observance of maxims; criticism of Grice’s approach.
Later Approaches to Implicature – Horn (Q- and R-principles); Levinson (Q-, I-, M-principles); introduction to Relevance Theory (Sperber & Wilson).
Introduction to Politeness Theories – Brown & Levinson (1987); Leech (1983, 2014); key concepts and factors influencing strategy selection.
Positive Politeness Strategies – types and concrete linguistic realizations.
Negative Politeness Strategies – types and concrete linguistic realizations.
Poslední úprava: Raušová Veronika, Mgr., Ph.D. (11.05.2025)