SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Russian Syntax II - OPBR2R123A
Title: Syntax RJ II
Guaranteed by: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/2, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Russian
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D.
Pre-requisite : OPBR2R119A
Annotation -
Last update: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D. (30.04.2017)
The aim of this subject is to familiarize students with the syntactic structure of the standard Russian language in comparison with the Czech one. It introduces the whole system and concept of syntax in Russian and Czech. It puts emphasis on the adoption of structures of the simple sentence (both mononucleus and doublenucleus). It teaches students to connect the formal side of the individual sentence types and the semantic and stylistic sides. It also teaches students to use sentence structures with respect to the communicative situations and needs of the process of teaching Russian at schools.
Aim of the course - Czech
Last update: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D. (30.04.2017)

Cílem předmětu je seznámit studenty se syntaktickou stavbou spisovné ruštiny v porovnávacím rusko-českém plánu. Na pozadí seznámení s celkovým systémem a pojetím skladby v ruštině a v češtině klást hlavní důraz na osvojení struktur jednoduché věty dvoučlenné a jednočlenné a základních typů souvětí, naučit studenty dovednosti spojovat formální stránku jednotlivých typů vět se stránkou sémantickou a stylistickou a dovednosti využívat větné struktury se zřetelem ke komunikativním situacím a potřebám výuky ruštiny ve škole.

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D. (30.04.2017)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky

ČESAL, B., VYČICHLOVÁ, E. Cvičení z ruské syntaxe I. Věta jednoduchá. 3. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni, 2010. ISBN 978-80-7043-906-7.

ČESAL, B., VYČICHLOVÁ, E. Cvičení z ruské syntaxe II. Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni, 1997. ISBN 80-7082-372-0.

FLÍDROVÁ, H., ŽAŽA, S. Sintaksis russkogo jazyka v sopostavlenii s češskim. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1104-0.
KUBÍK, M., BALCAR, M., DLOUHÝ, M.
Sintaksis russkogo jazyka. Praha: SPN, 1982. ISBN14-166-83.

 

Doporučená studijní literatura

BABAJCEVA, V.V., MAKSIMOV, Z.J. Sovremennyj russkij jazyk, III. Sintaksis. Moskva: Prosveščenije, 1981.
BAUER, K. a kol. Příruční mluvnice ruštiny, II. Praha: SPN, 1987.
DANEŠ, F. Věta a text. Praha: Academia,1985.

GREPL, M., KARLÍK, P. Skladba češtiny. Votobia: Olomouc. 1998. ISBN 80-7198- 281-4.

HAVRÁNEK, B., JEDLIČKA, A. Česká mluvnice. Praha: SPN, 1988.

HRBÁČEK, J. Nárys textové syntaxe spisovné češtiny. Trizonia: Praha. 1994. ISBN 80-85573-51-2.
MŰLLEROVÁ, O. Mluvený text a jeho syntaktická výstavba. Praha: Academia, 1994. ISBN 80-200-0489-0.
ROZENTAL, D. E., I. B. GOLUB a M. A. TELENKOVA. Sovremennyj russkij jazyk. Moskva: AJRIS PRESS, 2010. ISBN 978-5-8112-4098-2
ŠELJAKIN, M.A. Spravočnik po russkoj grammatike. Moskva : Russkij jazyk, 2000. ISBN 5-200-02829-9.

ZOLOTOVA, G.A. Kommunikativnyje aspekty russkogo sintaksisa. Moskva: Nauka, 1982.
ŽAŽA, S.
Ruština a čeština v porovnávacím pohledu. Brno: FF MU, 1999. ISBN 80-210-2058-X.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D. (20.01.2023)

Požadavky ke zkoušce:

Podmínkou připuštění ke zkoušce je udělení zápočtu.

Zkouška je kombinovaná, skládá se ze dvou částí. Každá část má 1 řádný a 2 opravné termíny.

1) písemný test v rozsahu učiva Syntax I a Syntax II (minimálně 70% úspěšnost), postup k ústní části je podmíněn úspěšným absolvováním písemné části

2) ústní část

Zkouška probíhá v ruštině se znalostí termínů v obou jazycích, její součástí je překlad.

 

Tematické okruhy ke zkoušce:

 1/ Предмет синтаксиса рус. литературного языка, его отношение к морфологии и лексикологии, синтаксис и стилистика.

 2/ Общая характеристика синтаксической системы рус. языка, предмет синтаксиса рус. языка в сопоставит. рус.- чеш. плане. (Ř-Č věta, nulová spona, jednočl. věta .... )

 3/ Слово и словосочетание как строевые элементы предложения; вопрос о словосочетании в синтаксисе.

 4/ Характеристика предложения с точки зрения семантической, грам., музыкальной и графической.

 5/ Способы классификации предложения в синтаксисе.

 6/ Двусоставные глагольные предложения и их структурные модели в сопоставительном р.-ч. плане.

 7/ Двусоставные связочно-именные предложения

 8/Русское односоставное предложение и его характеристика, классификация односоставных предложений в ч. и р. грамматической традиции.

 9/ Односоставные глагольные предложения и их структурные модели в сопоставительном р.- ч. плане.

 10/ Неопределенно-личные и обобщенно-личные предложения в рус. языке; различия в обобщении деятеля в рус. языке и в ч. языке.

 11/ Односоставные связочно-именные предложения и их структурные модели в сопоставительном рус.-чешском плане.

 12/ Односоставные инфинитивные предложения, их использование в р. и ч. языках.

 13/ Неглагольные односоставные предложения и их типы.

 14/ Неполные предложения.

 15/ Типы предложения по модальности, особенности выражения вопроса, побуждения, пожелания в р. и ч. яз.

 16/ Отрицательные предложения в рус. языке и их особенности по сравнению с ч. яз., употребление частиц не, нет.

 17/ Порядок слов в р. яз., вопрос об актуальном членении предложения.

 18/ Виды синтаксических отношений между словами в предложении, средства их реализации, способы выражения подчинительных отношений; отклонения от правильного построения предложения.

 19/ Общая характеристика членов предложения, их отношение к частям речи, их классификация.

 20/ Что такое синтагма, синтагматическое членение текста и средства его реализации.

 21/ Русское подлежащее и особенности его выражения.

 22/ Русское сказуемое, его характеристика и классификация, единый главный член односоставного предложения.

 23/ Согласование сказуемого с подлежащим, затруднения сопоставительного р.-ч. плана.

 24/ Рус. несогласованное глагольное сказуемое, осложнение глагольного сказуемого.

 25/ Функция определения, его типы и способы выражения в рус. языке, русское приложение и его особенности.

 26/ Характеристика русского дополнения, глагольное управление при дополнении.

 27/ Русское обстоятельство и способы его выражения; выражение отдельных типов обстоятельств в сопоставлении с ч. яз.

 28/ Предикативный определитель в р. языке и его отличия и способы выражения.

 29/ Однородные члены предложения, добавочно-присоединенные и обособленные члены предложения.

 30/ Полупредикативные конструкции как переходные формации между членом предложения и предложением.

 31/ Сложное предложение, его понимание и характеристика в традиционной и современной грамматиках.

32/ Сложносочиненное предложение - характеристика и классификация

33/ Сложноподчиненное предложение - характеристика и классификация

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D. (30.04.2017)
  1. Rozvíjející větné členy - Přívlastek. Přístavek.

  2. Předmět.

  3. Příslovečné určení.

  4. Polovětné vazby. Souvětí. Celková charakteristika souvětí a jazykové prostředky konstituující souvětí, hlediska klasifikace. Základní typy souvětí a jejich popis v porovnávacím rusko-českém plánu v sepětí se stránkou sémantickou, s funkčním principem výběru jednotlivých modelů podle stylu řeči.

  5. Souvětí souřadné. Klasifikace. Souvětí souřadné slučovací.

  6. Souvětí souřadné odporovací, stupňovací.

  7. Souvětí souřadné vylučovací, důsledkové.

  8. Souvětí souřadné vysvětlovací a důvodové.

  9. Souvětí podřadné. Klasifikace z různých hledisek. Podřadná souvětí s vedlejšími větami vztažnými.

  10. Podřadná souvětí s vedlejšími větami obsahovými.

  11. Podřadná souvětí s vedlejšími větami příslovečnými.

  12. Podřadná souvětí s vedlejšími větami příslovečnými.

Course completion requirements - Czech
Last update: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D. (20.01.2020)

Podmínky zakončení předmětu:

Podmínky získání zápočtu

  • alespoň 75% účast na seminářích
  • splnění všech zadaných úkolů - ústních i písemných
  • splnění všech průběžných testů (po probrání jednotlivých úseků učiva) alespoň na 70%, na každý test bude vypsán 1 řádný a 1 opravný termín

Zkouška

  • předmět je zakončen zkouškou, která má písemnou a ústní část
  • zkoušku student vykoná po získání zápočtu

 

V průběhu psaní testů jsou studenti povinni dodržovat stejná pravidla, která platí pro písemnou přijímací zkoušku na PedF UK, jinak jim budou materiály odebrány a test považován za nesplněný. Pravidla jsou zveřejněna na webu PedF UK.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html