SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Russian Syntax I - OPBR2R119A
Title: Syntax RJ I
Guaranteed by: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Russian
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D.
Pre-requisite : OPBR2R115A
Is co-requisite for: OPBR2R134B
Is pre-requisite for: OPBR2R136B, OPBR2R123A
Annotation -
Last update: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D. (23.04.2017)
The aim of this subject is to familiarize students with the syntactic structure of the standard Russian language in comparison with the Czech one. It introduces the whole system and concept of syntax in Russian and Czech. It puts emphasis on the adoption of structures of the simple sentence (both mononucleus and doublenucleus). It teaches students to connect the formal side of the individual sentence types and the semantic and stylistic sides. It also teaches students to use sentence structures with respect to the communicative situations and needs of the process of teaching Russian at schools.
Aim of the course - Czech
Last update: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D. (23.04.2017)

Cílem předmětu je seznámit studenty se syntaktickou stavbou spisovné ruštiny v porovnávacím rusko-českém plánu. Na pozadí seznámení s celkovým systémem a pojetím skladby v ruštině a v češtině klást hlavní důraz na osvojení struktur jednoduché věty dvojčlenné a jednočlenné. Naučit studenty dovednosti spojovat formální stránku jednotlivých typů vět se stránkou sémantickou a stylistickou a dovednosti využívat větné struktury se zřetelem ke komunikativním situacím a potřebám výuky ruštiny ve škole.

Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D. (19.08.2021)

Realizace výuky distanční formou:

- kombinace on-line výuky přes aplikaci Microsoft Teams v kurzu Syntax RJ přes přihlášení do celouniverzitního prostředí(cuni.cz) a samostudia podle pokynů zasílaných mailem a uložených v prostředí Teams. Studenti se nemusí přihlašovat kódem, jsou přiřazeni do týmu.

 

Písemné úkoly musí v termínu odevzdat i studenti, kteří se nezúčastnili on-line semináře.

Testy a zkoušky budou realizovány on-line písemně při vizuálním spojení.

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D. (23.04.2017)

Základní studijní literatura

ČESAL, B., VYČICHLOVÁ, E. Cvičení z ruské syntaxe I. Věta jednoduchá. 3. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni, 2010. ISBN 978-80-7043-906-7.

FLÍDROVÁ, H., ŽAŽA, S. Sintaksis russkogo jazyka v sopostavlenii s češskim. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1104-0.
KUBÍK, M., BALCAR, M., DLOUHÝ, M. Sintaksis russkogo jazyka. Praha: SPN, 1982. ISBN 14-166-83.

 

Doporučená studijní literatura

BABAJCEVA, V.V., MAKSIMOV, Z.J. Sovremennyj russkij jazyk, III. Sintaksis. Moskva: Prosveščenije, 1981.
BAUER, K. a kol. Příruční mluvnice ruštiny, II. Praha: SPN, 1987.
DANEŠ, F. Věta a text. Praha: Academia,1985.

GREPL, M., KARLÍK, P. Skladba češtiny. Votobia: Olomouc. 1998. ISBN 80-7198- 281-4.

HAVRÁNEK, B., JEDLIČKA, A. Česká mluvnice. Praha: SPN, 1988.

ROZENTAL, D. E., I. B. GOLUB a M. A. TELENKOVA. Sovremennyj russkij jazyk. Moskva: AJRIS PRESS, 2010. ISBN 978-5-8112-4098-2
ŽAŽA, S. Ruština a čeština v porovnávacím pohledu. Brno: FF MU, 1999. ISBN 80-210-2058-X.

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D. (30.04.2017)
  1. Předmět syntaxe, vztah k ostatním lingvistickým disciplínám. Celková charakteristika ruského syntaktického systému v porovnání s českým. Základní syntaktické jednotky. Sémantické, mluvnické, zvukové hledisko. Charakteristika věty jako základní syntaktické jednotky a její klasifikacez hlediska školní mluvnice a z hlediska moderních lingvistických směrů. Větné vzorce.

  2. Syntaktické vztahy uvnitř věty, prostředky jejich realizace. Aktuální členění větné. Slovosled.

  3. Charakteristika větných členů, klasifikace podle ruské tradice v porovnání s domácí tradicí a jejich stručný popis. Typologie větných členů - formální a sémantická kritéria. Nesyntagmatické jevy. Terminologie.

  4. Strukturní modely jednoduché věty dvojčlenné v sepětí se stránkou sémantickou, s funkčním principem výběru jednotlivých modelů podle stylu řeči a s využitím ve vyučovací praxi. Dvojčlenné věty slovesné – obecnácharakteristika, klasifikace.

  5. Dvojčlenné věty slovesné – kontrastivní aspekt.

  6. Sponově-jmenné věty – klasifikace.

  7. Dvojčlenné sponově jmenné věty v porovnání s češtinou.

  8. Jednočlenné věty – klasifikace a stručná charakteristika jednotlivých skupin vporovnávacím ruskočeském plánu.

  9. Jednočlenné věty infinitivní a neslovesné.

  10. Neúplná věta. Textová analýza.

  11. Typy vět podle modality (v užším i širším smyslu).

  12. Základní větné členy.

Course completion requirements - Czech
Last update: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D. (07.09.2020)

 

Aktivní účast na seminářích (min.75%), průběžné plnění úkolů (ústních i písemných), splnění průběžných testů (min.70%). Každý test má 1 řádný a 1 opravný termín.

Pokud bude prezenční výuka kvůli mimořádným opatřením nahrazena distanční výukou, budou semináře a přednášky probíhat on-line formou v aplikaci Microsoft Teams v kombinaci se samostudiem a plněním písemných úkolů. Plnění zápočtových testů bude realizováno v průběhu online připojení písemnou formou. Pokud student nebude mít vizuální spojení v průběhu psaní testu, bude test nahrazen ústní zkouškou.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html