SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Topical Problems of Linguistics and Literary Theory in Teachers Preparation I - OKNC2C118B
Title: Aktuální problémy lingvistiky a literární teorie v přípravě učitelů I (didaktické zaměření)
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 4 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
Incompatibility : OKNC2L119B
Is incompatible with: OKNC2L119B
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (02.01.2024)
Topical Problems of Linguistics and Literary Theory in Teachers Preparation I
Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (02.01.2024)

V případě nutnosti bude probíhat online

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (02.01.2024)

Jazyková část:

povinná
Myhill, D. (2018). Grammar as a meaning-making resource for improving writing. L1-Educational Studies in Language and Literature, 18, s. 1-21.
Myhill, D. a Watson, A. (2014). The role of grammar in the writing curriculum: A review of the literature. Child Language Teaching and Therapy, 30(1), s. 41-62.
Myhill, D. (2005). Ways of knowing: Writing with grammar in mind. English Teaching: Practice and Critique, 4(3), s. 77-96.
Wyse, D. (2001). Grammar. For writing? A critical review of empirical evidence. British Journal of Educational Studies, 49(4), s. 411-427.

doporučená
Locke, T. (Ed.). (2010). Beyond the grammar wars. Oxon: Routledge.

 

Literární část:

Vybrané články a úryvky ze soudobých anglicky psaných pramenů.

 

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (02.01.2024)

Klíčovým tématem řešeným v lingvistické části je postavení a význam mluvnice v jazykovém vyučování a vztah mluvnice k rozvoji komunikačních dovedností žáků.

Základní otázky, jimiž se lingvistická část předmětu zabývá, tak jsou např.:

  • Jaká je role mluvnice a metajazyka ve vyučování mateřskému jazyku?
  • Jaký je vztah vyučování mluvnice a rozvoje komunikačních dovedností?
  • Má mluvnické vyučování a znalost metajazyka vliv na rozvoj komunikačních dovedností žáků? Případně jaký?
  • Jakou povahu by mluvnice ve vyučování měla mít a jak velkého by se jí mělo dostávat prostoru?
  • Jak mluvnickou znalost a porozumění mluvnici (ve spojení s komunikačními dovednostmi) hodnotit?

 

Sylabus literárnědidaktické části:

Klíčové jsou otázky toho, jak učitel a výuka zapojují soudobé poznatky o procesech čtení a učení do programu své výuky a do práce každého žáka s literárním textem.

Např.: Čím je pro žáka a pro společnost specifické čtení tištěné krásné literatury, co znamenají složky čtenářské gramotnosti pro žákovo čtení s radostí, jak souvisí čtení se zkušeností psaní.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (02.01.2024)

 

Požadavkem ke splnění předmětu je aktivní práce v semináři a plnění zadaných úkolů. V jazykové části je nutno přečíst povinnou odbornou literaturu - o ní se bude v semináři diskutovat a k ní se budou vztahovat zadané úkoly. Bližší informace budou sděleny na 1. semináři.

Vzhledem k nízkému počtu hodin se vyžaduje stoprocentní účast. V odůvodněných případech lze po domluvě s vyučujícím absenci nahradit vypracováním seminární práce.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html