SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Current Problems of Linguistics and of the Literary Theory in Teacher Training II (field of study) - OKNC2L119B
Title: Aktuální problémy lingvistiky a literární teorie v přípravě učitelů II (oborové zaměření)
Guaranteed by: Katedra české literatury (41-KCL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 4 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D.
Incompatibility : OKNC2C118B
Interchangeability : OPNC2L119B
Is incompatible with: OKNC2C118B
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (28.01.2021)
Lingvistická část kursu se bude věnovat nejnovějším publikacím z oblasti pragmatické lingvistiky a psycholingvistiky a možnostem jejich využití jako inspirace pro inovaci v jazykovém vyučování. Kurs rovněž představí Nový encyklopedický slovník češtiny (eds. Karlík – Pleskalová – Nekula, NLN 2016), zejm. v jeho internetové podobě, a ukáže možnosti práce s ním. Požadavky k zápočtu: Student napíše recenzi (cca 2-4 strany) na jednu z novějších českých lingvistických publikací dle vlastní volby. Prosím odevzdat vytištěnou verzi do konce května 2021. Prezentace zvolené publikace v semináři včetně inspirace pro učitele. Literárněvědná část se bude zabývat současnými diskusemi o tom, jak psát dějiny literatury. Tato diskuse se v posledním desetiletí rozvinula na základě podnětů z obecné historie, kde tato debata rovněž proběhla. Na základě těchto diskusí, zpochybnivších dosavadní lineárně kauzální model psaní dějin, se objevily pokusy nalézt jiné metodologické koncepty, umožňující zachytit literární vývoj méně schematicky. Kritická reflexe výsledků, k nimž jednotlivé badatelské týmy dospěly, bude rovněž předmětem naší pozornosti. Je zřejmé, že výuka literatuře, která je u nás na všech stupních škol tradičně založena literárněhistoricky, nemůže zůstat stranou těchto metodologických výzev. Literárněvědný blok proto vyústí v promýšlení možností, jak literárně historickou část výuky inovovat. Požadavky k zápočtu: písemná práce na téma inovace literárněhistorického principu ve výuce literatury na druhém stupni základní školy/ na střední škole.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (28.01.2021)

Bílek, Patr A. Hledání jazyka interpretace

Culler, Jonathan: Studie k teorii fikce

Doležel, Lubomír: Heterocosmica

Doležel, Lubomír: Identita literárního díla

Doležel, Lubomír: Occidental poetics

Eco, Umbeto: Teorie sémiotiky

Eco, Umberto: Lector in fabula

Fish, Stanley: S úctou věnuje autor

Genette, Gerard: Fikce a vyprávění

Herman, David: Přirozený jazyk vyprávění

Iser, Wolfgang: Teorie literatury. Aktuální perspektiva.

Kubíček. Hraba-Bílek: Naratologie. Strukturální analýza vyprávění

Kubíček, Tomáš:  Felic Vodiočka. Názor a metoda.

Margolin, Uri: Kognitivní věda, činná mysl a literární vyprávění

Lingvistická část: 

Průcha, J. (2011). Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada Publishing.

Smolík, F.; Seidlová Málková, G. (2014). Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada Publishing.

Chejnová, P. (2015). Míra osvojenosti gramatických kategorií jmen a sloves u předškolního dítěte. Nová čeština doma a ve světě, vol. 2015, no. 2, 89–97. 

Chejnová, P. (2016). Acquisition of morphological categories and vocabulary in early ontogenesis of a Czech child. Praha: Karolinum.

Chejnová, P. (2015). How to Ask a Professor: Politeness in Czech Academic Culture. Praha: Karolinum. 

Ewald, J. D. (2016). The Inbox: Understanding and Maximizing Student Instructor E-mail. Equinox Publishing: Sheffield, UK.

Nový encyklopedický slovník češtiny (eds. Karlík – Pleskalová – Nekula, NLN 2016)

 

 

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (28.01.2021)

Okruhy: Principy otevřeného díla, český strukturalismus  a sémiotická analýza textu, sémiotika a obrat k znakovému pojetí nejenom textu, naratologie a obrat k vyprávění, současná situace literární teorie v pluralitě metod.

Okruhy lingvistická část: současné výzkumy v oblasti psycholingvistiky a pragmatiky ve vztahu k učitelské profesi (poruchy jazykového vývoje, dysfázie, dyslexie, pragmatická dimenze komunikace, pragmatický výzkum nových forem komunikace). 

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (28.03.2022)

Požadavky k zápočtu (lingvistika): Student napíše recenzi (cca 2-4 strany) na jednu z novějších českých lingvistických publikací dle vlastní volby. Prosím odevzdat vytištěnou verzi do konce května 2021. 

Požadavky k zápočtu (lit. teorie):

Student si vybere jedno téma, které ho inspiruje a kterým by se chtěl zabývat. Úvod do problematiky obstará navržená on-line přednáška (níže)

Úkolem je představit co nejúplněji téma, kterému se přednáška věnuje. Připravit modelový seminář, v jehož průběhu bude téma osvětleno, zasazeno do širších souvislostí a komentováno na pozadí zvolené přednášky. Na závěr pak bude třeba navrhnout několik otázek, které jako inspirace vycházejí ze zvolené přednášky a mohou dále rozvíjet její téma.


Hranice narativu a limity naratologie (Richardson)

https://www.youtube.com/watch?v=woc3kGzMxA8


Narativní světatvorba (Herman)

https://www.youtube.com/watch?v=lzzhFYDk4Gw


Narativita a historie (White)

https://www.youtube.com/watch?v=3b0TDBvqYsU

https://www.youtube.com/watch?v=-1Y7NIZs254


Knihovna jako model kultury (Eco)

https://www.youtube.com/watch?v=TGPVJvHwXgQ

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html