SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Exercises in Ontogenetic Psychology - O01213016
Title: Cvičení z ontogenetické psychologie
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (90)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Explanation: Rok1
Old code: CONP
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc.
Classification: Psychology > Foundations of Psychology
Pre-requisite : O01213014
Is incompatible with: OK0613129
Is pre-requisite for: O01213021
Is interchangeable with: OK0613129
Annotation -
Last update: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2014)
The goals of the course is to understand the development of an individual and its dependence on conditions and regularities of development, characteristics of development stages with the stress on the early childhood, pre-school period, the problematic of being ready for school and the period of puberty
Literature - Czech
Last update: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (03.04.2014)

Arnett,J.J. Adolescence and Emerging Adoolthood,Pearson UpperSaddle River,Prentice Hall 2009

Dittrichová,J., Papoušek,M., Paul,K., Chování dítěte raného věku a rodičovská péče,Grada,
Praha 2004
Erikson,E.H., Životní cyklus rozšířený a dokončený, nakl. Lidové noviny, Praha 1999

Heidbrink,H., Psycholgie morálního vývoje, Portál, Praha 1997

Janošová,P., Dívčí a chlapecká identita,Vývoj a úskalí, Praha, Grada 2008
Langmeier, J., Krejčířová,D., Vývojová psychologie, Grada, Praha 2007
Macek, P., Adolescence, Portál, Praha 1999
Piaget,J., Inhelderová,B., Psychologie dítěte, Portál, Praha 1997
Stuart-Hamilton,I., Psychologie stárnutí, Portál, Praha 1999
Pouthas,V., Jouen,F., Psychologie novorozence, Grada, Praha 2000
Pražská skupina školní etnografie, Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy,Karolinum Praha 2005

Průcha,Jan, Dětská řeč a komunikace, Portál Praha
Říčan,P., Cesta životem, Pyramida,Praha 1991
Trpišovská, D., Vývojová psychologie pro studenty učitelství, UJEP Ústí n.L. 2001
Trpišovská D., Vacínová,M., Ontogenetická psychologie, PF UJEP Ústí nad Labem 2006
Uždil,J., Výtvarný projev a výchova, SPN, Praha 1978
Vacínová,M., Trpišovská,D., Farková,M., Psychologie, Praha UJAK 2010
Vágnerová, M., Vývojová psychologie, Portál Praha 2000
Vágnerová, M., Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy, Karolinum, Praha 2001

Requirements to the exam - Czech
Last update: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (21.03.2014)

Ke kontrole studia je předepsán zápočet.
Podmínkou zápočtu je osobní prezentace jednoho vybraného tématu z programu cvičení
nebo seminární práce.

Procvičovaná témata budou ještě součástí zkoušky z ontogenetické psychologie

Tematické okruhy ke zkoušce:

předmět vývojové psychologie, hlavní úkoly

význam ontogenetické psychologie pro učitele

vývoj psychiky

podmínky vývoje,  rozdíly v  teoretických přístupech k hodnocení významu podmínek vývoje

vývojové zákonitosti

periodizace vývoje (periodizační systémy, vývojový mezník, vývojové úkoly, vývojová krize, senzitivní fáze)

charakteristika jednotlivých etap vývoje ( od početí až po stáří)

pohybový vývoj dítěte

vývoj poznávacích procesů

vývoj citů a sociálních vztahů

morální vývoj

 hra a dětská kresba a její vývoj

připravenost na vstup do školy a její diagnostika

 

Syllabus - Czech
Last update: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2014)

Cvičení z ontogenetické psychologie se vyučují paralelně spolu s přednáškami z ontogenetické psychologie.

Obsahy obou kurzů se proto navzájem doplňují. Pro cvičení jsou vybraná zejména ta témata,

která budou připravovat frekventanty kurzu pro výuku na 1. stupni základní školy.

 

Ontogeneze - podmínky a zákonitosti vývoje

Rodina a její vliv na vývoj díttěte.

Psychická deprivace v dětství a její vliv na vývoj dítěte.

Raný vývoj dítěte (prenatální období, novorozenec, nemluvně, batole)

Předškolní věk

Dětská hra, její význam a vývoj.

Dětská kresba a její vývoj.

Vstup do školy, kritéria připravenosti na školu a jejich diagnostika.

Vývoj poznávacích procesů (vnímání, pozornost, paměť myšlení, řeč) os narození do dospívání

Vývoj citů a sociálních vztahů od narození do dospívání.

Tělesný vývoj mladšího žáka.

Vývoj motoriky v mladším školním věku

Intelektuální vývoj mladšího žáka.

Změny v citech a sociálních vztazích v mladším školním věku.

Osobnost mladšího žáka.

Dospívání a jeho dva stupně (puberta, adolescence)

Rozdíly ve vývoji mezi chlapci a dívkami.

Metody vývojové psychologie (diagnostika vývojových změn).

 

Entry requirements - Czech
Last update: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2014)

Podmínkou zápisu do předmětu je zápočet z psychologie osobnosti.

Course completion requirements - Czech
Last update: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2014)

Předmět je ukončen zápočtem.

Zápočet bude udělen za osobní prezentaci vybraného tématu z programu cvičení, nebo za seminární práci v rozsahu 5-10 stran.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html