|
|
|
||
Artistic culture 2 - art and human senses. Representation as the basis of fine art. Renaissance, Baroque, 19th century - the main topic of the course is the investigation of the role of sensory perception in learning about the world and changes in the concept of its meaning. Changes over time in the relationship between visual perception and a work of art, the role of illusion and ways to induce it. The importance of reflection on one's own sensory experience for the targeted development of pupils' sensory sensitivity. Display systems, types of perspective. Visual perception in relation to perception by other senses. Interdisciplinary relations of artistic disciplines.
Last update: Daniel Ladislav, prof. PhDr., Ph.D. (06.10.2023)
|
|
||||||||||||||||||||||
Last update: Daniel Ladislav, prof. PhDr., Ph.D. (30.10.2023)
|
|
||
BLÁHA, J., Estetická výchova pro střední školy, 2. díl. Umění jako obraz doby. Praha: Scientia Medica 2001 DEMPSEY, A., Umělecké styly, školy a hnutí, Praha: Slovart 2002 GOMBRICH, E. H., Příběh umění. Praha: Odeon 1992 KRAUSE, A.-C., Dějiny malířství: od Renesance po současnost. Praha: Slovart 2008 MRÁZ, B., Dějiny výtvarné kultury 2. Praha: Idea Servis 2001 PETRASOVÁ, T. / ŠVÁCHA, R., Dějiny umění v českých zemích 800–2000. Řevnice: Arbor Vitae 2017 THIELE, C., Sochařství. Brno: Computer Press, 2003 TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011 Doporočuná BERGER, J. Způsoby vidění, Praha: Labyrint 2016 HUYGHE, R., Encyklopedie umění nové doby. Praha: Odeon, 1974 HUYGHE, R., Encyklopedie umění renesance a baroku. Praha: Odeon, 1970 FRANCASTEL, P. Figura a místo. Praha: Odeon 1984 GOMBRICH, E. H.; Tajemství obrazu a jazyk umění. Brno: Barrister & Principal VELÍŠEK, M. Dějiny citronu (aneb receptura na zátiší), Praha: PedF UK 2017 Last update: Melicharová Ryantová Zdislava, Mgr. (05.10.2024)
|
|
||
1. Potřeba řádu a návraty k odkazu antiky, proměny vztahu k antice v renesanční, barokní a klasicistní architektuře 2. Leonardo, Raffael, Michelangelo – proměna zobrazení, iluze, perspektiva 3. Carravagio, Velázquez – proměna malířství, nové chápání realismu 4. Rubens a Rembrandt – expresivita v barokním malířství 6. Objektivita a racionalita klasicismu versus subjektivní prožitek a emoce romantismu 7. Realismus 8. Impresionismus jako vrchol realismu Last update: Melicharová Ryantová Zdislava, Mgr. (05.10.2024)
|
|
||
Seminární práce – analýza a interpretace vybraného uměleckého díla a návrh jeho obsahové transformace do VV. Ústní zkouška formou diskuze nad seminární prací. Last update: Melicharová Ryantová Zdislava, Mgr. (05.10.2024)
|